actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2018, 10:26
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Maar liefst 10 "bouwberoepen" in nieuwe lijst van knelpunt*beroepen

De bouwsector heeft het almaar moeilijker om personeel te vinden. In de jongste lijst met knelpuntberoepen van de VDAB zijn er maar liefst 10 beroepen uit de bouwsector bijgekomen. Zowel technisch hooggeschoolde profielen als vakarbeiders zijn er te weinig om aan de grote vraag te voldoen.

Het mag duidelijk zijn dat de bouwsector goede tijden kent. De sector zag in 2017 de productie met 2 procent stijgen. Voor dit jaar wordt een groei van 3 procent verwacht. Dat is beter dan de verwachte economische groei die op 1,7 procent wordt geraamd. Het aantal nieuwe werven boomt dus, maar het vinden van voldoende personeel voor die werven is duidelijk een moeilijker klus.

U moet maar eens de proef op de som nemen en de zoekterm "bouw" intikken op de site met werkaanbiedingen van de VDAB. Van de 150.000 vacatures die u voorgeschoteld krijgt, komen er 35.000 uit de bouwsector.

Overschot van geschikt personeel is er niet. Bij de knelpuntberoepen heeft de bouw een aandeel van ruim 10 procent. Heel wat "bouwberoepen", zoals metselaar of daktimmerman, waren al langer knelpuntberoepen. In de top tien van knelpuntberoepen staan er alvast drie: werfleider/conducteur bouw, technicus studiebureau en caculator bouw.




Op de jongste lijst knelpuntberoepen voor 2018 zijn er maar liefst 10 bouwberoepen bijgekomen.




Zo staat voor het eerst het beroep van asbestverwijderaar op die lijst. Dat heeft te maken met de groeiende aandacht voor het thema. Er geldt een strikte regelgeving om asbest op een correcte manier te verwijderen. Dat de vraag om professionele asvestverwijdeaars nog zal toenemen de volgende jaren, is nu al duidelijk.

Hetzelfde geldt voor isoleerders ruwbouw en dak. Tegen 2020 moeten alle daken geïsoleerd zijn en de overheid moedigt iedereen aan om te BENOveren (bijna energie neutraal renoveren) . Het aanbod professionele isoleerders kan die vraag niet volgen.

Dat ook het aantal grotere bouwwerven toeneemt, zien we aan nieuwe knelpuntberoepen als torenkraanbestuurder, bestuurder van bouwplaatmachines, stellingbouwers en operatoren van stortklaar beton.

Eigen mening bij dit artikel:
Dit is geen verassing voor mij. Als ik door Turnhout fiets zie ik bijna overal waar ik kijk wel een bouwwerf of een bouwkraan staan. Als ik naar mijn vriendin haar kot ga in Antwerpen zie ik nog 10 keer meer bouwwerven. Het is algemeen geweten dat ze op de dag van vandaag alles volbouwen omwille van de vergrijzing- en verzilveringstrend. Uiteraard moeten al deze werven wel bemand worden door personeel uit de bouw, en daar zit net het probleem. Tegenwoordig gaan veel meer mensen verder studeren dan vroeger. Als je niet verder studeert word je in onze samenleving als "niet voldoende geschoold" gezien. Overal worden jongeren gestimuleerd om verder te studeren, en voor heel veel jobs zijn diploma's van hogere studies vereist. Dit vind ik heel normaal en ik sta er ook volledig achter. Hoe meer/beter je studeert hoe meer toekomstmogelijkheden je hebt, dat is nu eenmaal zo. Hierdoor gaan er steeds meer jongeren verder studeren en stromen er steeds minder jongeren door naar de bouw. Uiteraard zijn er ook functies in de bouw waarvoor je ook moet verder studeren zoals werfleider, maar ook daar zien we een groot personeelstekort. En we hebben deze mensen meer dan nodig, ook al wordt er door sommige mensen op neergekeken. We hebben bouwvakkers nodig, anders kunnen we nergens wonen. Hopelijk zullen er in de toekomst meer jongeren gemotiveerd zijn om in de bouwsector te stappen.

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...elpuntberoepen/
Geraadpleegd op 27/02/2018, 10:20u

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 27th February 2018 om 10:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.