actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2018, 17:00
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Aantal pv's tegen privébewakingsagenten ruim 40 procent toegenomen

In drie jaar tijd is het aantal pv's tegen bewakingsagenten en beveiligingsfirma's met ruim 40 procent toegenomen. In ons land zijn zo'n 20.000 privéveiligheidsagenten aan de slag. Ze werken voor ondernemingen of bedrijven. Maar ze opereren ook in luchthavens of scholen en geen gebeurtenis of een groot publiek evenement gaat voorbij of de bewakingsfirma's zijn aanwezig

De beveiligingssector is in volle ontwikkeling, maar evengoed moeten de stoere bewakingsagenten, privédetectives, winkelinspecteurs en portiers zich aan strikte regels houden. "Dat blijkt nog niet altijd het geval", zegt de dienst Controle Private Veiligheid van Binnenlandse Zaken. Bij de private veiligheidsector werden vorig jaar 973 processen-verbaal opgesteld, gericht aan een bewakingsagent of firma.

Nog niet zo lang geleden plaatsten illegale bewakingsfirma's en "cowboys" de sector in een slecht daglicht. Vandaag moeten de gespierde jongens en meisjes een opleiding hebben gevolgd en krijgen ze een gedragscode opgelegd.
Privé-agenten moeten ook een identificatiekaart (een specifieke badge) bij zich hebben en dat is vaak niet het geval. Die kaart mag overigens door iedereen die met een bewakingsagent wordt geconfronteerd, worden opgevraagd. Ook jij en ik als burger mogen die kaart vragen. Ook blijken er nog heel wat agenten geen of niet de gepaste opleiding te hebben genoten die hoort bij hun veiligheidsmissie.

"Mag ik eens in uw sacoche kijken?"
Opvallend in de top drie van inbreuken is het gebrek aan integriteit bij het doorzoeken van privéspullen door veiligheidspersoneel. Privéagenten mogen niet rommelen in uw tas of spulletjes verplaatsen.

Er wordt ook veel gezondigd tegen de gedragscode bij de oppervlakkige betasting van kledij, de zogenaamde "lichte fouille". De veiligheidsagent moet tot hetzelfde geslacht behoren als de man of vrouw die de fouille ondergaat. En indien het gebeurt, moet dat discreet, vooral niet op een publieke plaats.

Eigen mening bij dit artikel:
Ik sluit me volledig aan bij dit artikel. Ik ben zelf op feestjes en fuiven maar al te vaak in contact gekomen met dergelijke spierbundels. Deze mensen zijn nodig om evenementen zo vlot mogelijk te laten verlopen en om vechtpartijen op fuiven te voorkomen. Maar op alle fuiven waar ik al ben geweest heb ik de bewakingsagenten het meest zien vechten. Zoals ik net al vermelde hebben we deze mensen nodig, maar ik vindt dat ze een meer uitgebreide opleiding moeten genieten en vooral dat ze psychologische testen moeten afnemen vooraleer ze aan de opleiding mogen beginnen, net zoals bij de politie. In mijn ogen zijn deze spierbundels die zichzelf bewakingsagent noemen vaak niet instaat om zichzelf te beheersen. Ze maken misbruik van hun "macht" of weten door de supplementen en steroïden die ze gebruiken geen blijf met zichzelf. Of ze doen de job als compensatiegedrag. Ik wil hier zeker niet alle bewakingsagenten over dezelfde kam scheren maar toch zijn er veel van die gevallen bij. Uiteraard zijn er ook goede bewakingsagenten, zeker en vast. In mijn ogen zou een psychologische test dit probleem kunnen verkleinen, de herrieschoppers vallen af en de goede bewakingsagenten die psychologisch in orde zijn zorgen ervoor dat evenementen vlot verlopen.

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...kje-te-buiten-/

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 5th March 2018 om 17:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.