actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2011, 15:26
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ruim 700 mensen aan de burgertop

Ruim 700 mensen aan de burgertop

Op de burgertop G1000 zijn vanmorgen een 704 deelnemers komen opdagen. Ze debatteren in de tour & Taxis in Brussel de hele dag over sociale zekerheid, welvaart en immigratie.
Politicoloog Dave Sinardet is onder de indruk van de opkomst. 'Vergeet niet dat dit begon als een groepje van zeven man, bij David van Reybouck thuis', zegt hij in een gesprek met De Standaard.

"Van die hoge opkomst zijn we echt zeer onder de indruk", vertrouwde co-organisator Francesca Vanthielen toe aan Belga. De organisatie wijst er ook op dat veel mensen de zitting online volgen, zodat het aantal deelnemers in de buurt van de 2.000 zou komen. Ook aan nationale en internationale persaandacht is er geen gebrek.

"Heel het land spreekt", luidt de duidelijke ondertitel van het burgerinitiatief. Nadat 5.000 geďnteresseerden de voorbije maanden online hun vragen over onze samenleving hebben gepost, selecteerde de organisatie daaruit de 25 vaakst gestelde vragen.

De top drie daarvan komt vrijdag aan bod, aangevuld met één extra vraag. Zo zullen de deelnemers zich aan tafels van tien buigen over de sociale zekerheid, welvaart in tijden van financiële crisis en immigratie. Experts als Bea Cantillon, Philippe Van Parys en Koen Schoors zullen bij de start over elk onderwerp een inleiding geven, waarna de tafels met G1000'ers ermee aan de slag kunnen.

"Voordeel van debatten onder burgers is hun vrijheid om te spreken, zeker in vergelijking met politici die ook electoraal moeten denken", vindt auteur David Van Reybrouck, de initiatiefnemer van het project. Het gebrek aan beslagenheid wordt in een latere fase dan weer opgevangen met de hulp van experten.

Bedoeling is tot een reeks voorstellen van oplossingen te komen, die een G32 nadien op punt zal stellen. Tegen het voorjaar van 2012 moet dat een reeks concrete aanbevelingen opleveren voor de nieuwe regering.

Dat de G1000 anti-politiek is, spreekt Van Reybrouck in elk geval met klem tegen. "Dit is geen aanval maar een aanvulling op de democratie." Bovendien is onze democratie erg waardevol, erkent de schrijver. "Daar morrel je niet zomaar aan. We stellen ons dan ook niet in plaats van het parlement. Dat is wetgevend, wij zijn raadgevend."

Test

Een eerste test met de stemkastjes toonde vrijdagochtend alvast dat het publiek uit 52 procent vrouwen en 48 procent mannen bestaat. Een tiental onder hen zijn jonger dan twintig, terwijl ook 13 procent 60-plussers opdaagden. Van alle deelnemers stond ruim een vijfde naar eigen zeggen voor 6 uur vanochtend op. En rood, geel en groen zouden ze het liefst als nieuwe nationale driekleur zien.

'Geen concrete resultaten'

Van Reybrouck deed eerder deze week toch wat zijn best om de verwachtingen rond de G1000 te temperen. ‘Van de dag zelf mag u niet al te veel concrete resultaten verwachten. De duizend deelnemers zullen de grote contouren vastleggen, maar pas in de derde fase (na de online bevraging en de G1000 zelf, red.) worden die in de diepte uitgewerkt.'

Die derde fase is eigenlijk een soort ‘G32'. Een kleine groep van 32 burgers zal de voorstellen die uit de G1000 komen verder uitwerken om tegen april concrete aanbevelingen te kunnen voorleggen.


Bron: www.destandaard.be
Eigen mening: 700 mensen die komen opdagen, dat is best wel veel vind ik. Ik vind het zelf een geweldig initiatief, dat gewone burgers eens samenkomen en kijken hoe ze de problemen van vandaag kunnen aanpakken en/of verbeteren. Het is goed dat het aantal vrouwen en mannen gelijk verdeeld is, en ook dat er verschillende leeftijden zijn. Jongeren hebben vaak al eens een andere mening dan ouderen, dus dan kan er over bepaalde zaken gediscussieerd worden en een oplossing worden gezocht waarbij iedereen baat heeft. Zelf zou ik het niet kunnen om aan deze dag deel te nemen. Ik heb er te weinig ervaring voor en zou ook helemaal geen idee hebben hoe ik immigratie bijvoorbeeld zou kunnen aanpakken. Het is te hopen dat hieruit zaken voortkomen dat de nieuwe regering zou kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2011, 22:13
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk persoonlijk dat deze initiatieven leuk zijn, maar niet echt een impact hebben. Denk nog maar aan alle acties die we al hebben gehad. De politici hielden er weinig tot geen rekening mee en eerlijk gezegd, waarom zouden ze?
Ik vind nog altijd dat de verkozen politici meer democratische legitimiteit hebben dan 700 (op 10 879 159 = 0.006%) personen die niets meer verkondigen dan een eigen persoonlijke mening. Ik vind het dan ook gedurft om te spreken over een aanvulling op de democratie.
Het is leuk om te zien dat er nog mensen zijn die niet onverschillig zijn geworden, maar tegelijk denk ik dan weer aan de 10 878 459 Belgen die dat wel zijn geworden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2011, 10:38
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik vind dit een zeer initiatief. Echte oplossingen zullen er dan misschien niet uit voortkomen, maar het is toch nog maar eens een teken naar de politici dat de burgers echt wel zitten te wachten op een oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.