actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 23:52
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Medeburgers met Afrikaanse roots vaak werkloos ondanks hoog diploma

Medeburgers met Afrikaanse roots vaak werkloos ondanks hoog diploma

Zes op de tien personen met Afrikaanse roots in ons land hebben een diploma van hoger onderwijs, maar ze worden vier keer meer met werkloosheid geconfronteerd dan de gemiddelde Belg met een blanke huidskleur.

Het cijfer is symptomatisch voor de discriminatie en het racisme waarmee medeburgers uit onze voormalige kolonies te maken krijgen. Het onderzoek werd besteld door de Koning Boudewijnstichting en is woensdag in Brussel op de zetel van de stichting voorgesteld.

De (voor het merendeel Afrikaanse) enquêteurs van de Franstalige universiteiten van Luik (ULg) en Louvain-la-Neuve (UCL) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) ondervroegen in opdracht van de Koning Boudewijnstichting face-to-face in de drie gewesten van ons land 805 Belgen van de drie voormalige Belgische kolonies en een controlegroep van anderen uit Franstalig sub-Sahara Afrika.

De resultaten kunnen vergeleken worden met een onderzoek van twee jaar geleden bij twee andere grote groepen niet-Europese immigranten in ons land, de Turken en de Marokkanen. De immigratie uit Congo, Rwanda en Burundi is recenter, en is niet het gevolg van bilaterale 'gastarbeider'-akkoorden uit het verleden.

Ander verschil met Turken en Marokkanen: de mensen uit Midden-Afrika zijn doorgaans veel hoger opgeleid, maar dat vertaalt zich niet in een navenante tewerkstelling. Integendeel, ze worden 'gedeclasseerd' zoals de onderzoekers het noemen, ze worden tewerkgesteld in een statuut dat ver beneden hun opleidingsgraad ligt.

Zo komen de Afrikaanse vrouwen zeer vaak terecht in schoonmaakploegen of als verpleegkundigen. En hun mannen, ook al hebben ze gedoctoreerd, moeten aan de slag als magazijnier of verkoper. Een en ander blijft niet zonder gevolgen: 80 procent van de ondervraagde Afrikanen uit onze vroegere kolonies zegt slachtoffer te zijn van discriminatie. Dat begint meestal op school en gaat voort op het werk, bij het zoeken naar huisvesting, bij contacten met Belgische instellingen, enzovoort.

Enig lichtpuntje in het onderzoek is dat de tweede generatie van Midden-Afrikaanse Belgen zich minder 'beschouwd voelt als vreemdeling' en zich 'meer thuis voelt' in België. 'Deze jongeren met Afrikaanse roots hebben dankzij hun hoge opleidingsniveau en hun dubbele identiteit veel menselijke en sociaaleconomische troeven in deze geglobaliseerde wereld', stellen de onderzoekers. Anderzijds waarschuwen diezelfde onderzoekers in hun besluiten ook voor gewelduitbarstingen, wanneer medeburgers structureel gemarginaliseerd worden.

Bron: Knack, 22-11-2017
http://www.knack.be/nieuws/belgie/m...mal-929879.html

Mening: Ik moet wel zeggen dat ik even schrok toen ik dit artikel las. Het is toch gewoon niet eerlijk dat je mensen met een andere huidskleur de kans niet geeft om zichzelf te bewijzen. Ik vind dat je mensen eerst en vooral aanwerven op de capaciteiten dat ze verworven hebben in hun studies en daarna kan nog gekeken worden naar andere aspecten. Ik vind dat huidskleur daar zeker niet bij hoort. Dan ga je gewoon mensen discrimineren en dat zal ook niet bevorderlijk zijn voor de mensen. We willen dat immigranten zich aanpassen aan onze wetten en regels, aan de manier hoe wij leven in ons land en dan geven we ze niet de kans om zich te bewijzen. We zeggen gewoon: "Jij bent van een andere cultuur, jij mag niet meedoen. Ga jij maar het vuile werk opknappen dat wij niet willen doen." Dit is toch niet eerlijk. Als ik nu verhuis naar bijvoorbeeld Congo, dan hoop ik dat ze zullen kijken naar welke capaciteiten en/of studies dat ik heb gedaan en niet dat ik een blanke ben. Ik had dit dan ook niet verwacht dat dit toch nog zo ingebakken zit in onze maatschappij. Ik hoop dan ook dat er toch een verandering komt in onze mentaliteit en dat we mensen de kans geven om te laten zien wat ze allemaal kunnen. Ik vrees enkel wel dat dit misschien niet zo snel zal gebeuren. Aangezien dat deze groep van mensen vaak worden geassocieerd met de marginale kant van hun bevolking. Ik bedoel hiermee dat er ook mensen zijn die het niet zo goed bedoelen. Dit wordt dan ook nog eens breed uitgesmeerd in de media. Het probleem is dus dat wat we zien gaan veralgemenen en dat mensen met Afrikaanse roots al snel een stempel krijgen opgeplakt en dus minder kansen krijgen. Ik hoop toch dat we hier in de toekomst kunnen door kijken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.