actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2013, 10:47
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Niemand kan nog anoniem op het internet

Niemand kan nog anoniem op het internet

Telecomoperatoren moeten voortaan alle mogelijke details bijhouden over ons telefoon-, internet- en e-mailverkeer. Dat staat in een nieuw koninklijk besluit, zo schrijft De Tijd woensdag. Bevoegde ministers Johan Vande Lanotte (SP.A) en Annemie Turtelboom (Open VLD) erkennen dat hun KB veel verder gaat dan de Europese richtlijn van 2006 én dat ze niet met alle verzuchtingen van de privacycommissie rekening houden.

Volgens De Tijd zal werkelijk alles worden opgeslagen: hoeveel mails u verstuurt, of en hoe u Skype gebruikt, waar en hoelang u mobiel belde, wanneer en via welk netwerk u mobiel surfte, hoe u uw telefoon- of internetrekening betaalt, of uw gesprekken worden doorgeschakeld, enzovoort. De operatoren zullen alles een jaar lang moeten opslaan. Behalve politie en gerecht zullen ook de Staatsveiligheid, de militaire inlichtingendienst en de ombudsdienst voor telecommunicatie in onze telecomgegevens mogen grasduinen.

Volgens Turtelboom en Vande Lanotte is de Europese richtlijn uit 2006 achterhaald. Politie en gerecht hebben veel meer gegevens nodig om hun werk te doen, argumenteren ze. Bij de privacycommissie valt te horen dat het laatste advies over de kwestie dateert van 2009. ‘We moeten dus evalueren of het nieuwe KB wel door de beugel kan’, luidt het.

De operatoren krijgen nog een jaar tijd om hun organisatie aan te passen aan de nieuwe verplichtingen.

Momenteel probeert het gerecht de betaalgegevens voor telefoons bij strafrechtelijke onderzoeken ook al te achterhalen. Tussen 2006 en 2011 zijn jaarlijks gemiddeld 309 telefooncontracten opgevraagd en 446 facturen opgevraagd, aldus de krant. Per jaar werd ook 5.500 keer informatie gevraagd over de herlaadbeurten van prepaid-kaarten.

De Standaard, 09/10/2013

Eigen mening: Ik vind het nieuw koninklijk besluit niet goed. We hebben al zo weinig privacy en dan gaan ze nog bijhouden hoe je Skype gebruikt. Deze maatregelen vind ik overdreven. Soms hebben politie en gerecht wel degelijk meer gegevens nodig maar om dit dan van iedereen bij te houden. Ik vind deze nieuwe maatregelen een schending voor onze privacy.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2013, 22:38
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Ik kan mij langs de ene kant wel vinden in het besluit omdat iedereen zich anders kan voordoen op het internet,… Er zijn al veel gevallen bekent van bijvoorbeeld misbruik van de anonimiteit op het internet maar dat ze controleren hoelang je belt, wanneer je Skype gebruikt of hoe je je internetrekening betaalt, dat vind ik toch een stap te ver. Ik snap dat ze de mensen moeten beschermen, maar ik denk dat ze het koninklijk besluit nog eens moeten herzien én aanpassen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2013, 08:48
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Niemand kan nog anoniem op het internet

Door zulke beslissingen niet in overeenstemming te doen met meer mensen krijg ik het gevoel dat de democratie hier niet echt nageleefd wordt. Oké het volk heeft deze mensen aan de macht gebracht maar deze ideeën daar heeft het volk niet mee ingestemd vermoed ik. Het is een goede zaak om criminelen op te sporen maar de gewone mensen lijden hier ook onder. Ik heb een beetje het gevoel dat ons leven nu volledig gecontroleerd wordt. Er moeten toch andere manieren te vinden zijn om criminelen op te sporen. En stel nu dat het effectief werkt, zijn het dan zaken die gebruikt mogen worden tegen hen? En wat als er effectief een groot aantal mensen worden opgepakt, hebben ze dan al een plan voor het plaatsgebrek in de gevangenissen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th October 2013, 10:55
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel. Enerzijds vind ik het een goede zaak dat men ons wil controleren. Dit omdat dingen zoals misbruik van identiteit, pesten op het internet, ... via deze weg opgespoord kunnen worden en men hier wel degelijk iets aan zal kunnen doen in de toekomst. Maar anderzijds vind ik het een beetje te vergaand dat men bijvoorbeeld zal controleren hoe iemand zijn/haar internetrekeningen betaald. Ik ben het er mee eens dat er aan zaken zoals fraude iets gedaan moet worden, maar dit gaat ten alle in tegen de privacy van de mens.

Ook kan ik mij vinden in de reactie van Jana. Heeft men al eens nagedacht over het feit dat er op deze manier waarschijnlijk een hoop oplichters door de mand zullen vallen, waardoor er inderdaad mensen gestraft moeten worden terwijl er nu al een plaatsgebrek in de gevangenissen in België heerst?

Ik denk dat men, net zoals uit een eerdere reactie bleek, het koninklijk besluit toch best eens zou herzien en aanpassen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2013, 11:13
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Werd dit al niet heel lang gedaan? Ik heb nooit geloofd dat je anoniem op het internet kon zitten. Sinds het NSA-geval is uitgekomen, geloof ik zelfs dat ik dit bericht niet aan het schrijven ben zonder dat er iemand meekijkt. Is dit daarom slecht? Zolang je niets verkeerd doet, zal er toch niets gebeuren.

Ik begrijp de reacties hieronder wel, niet iedereen moet alles weten van mij, maar ik geloof nooit dat je dit nu pas weet. Overal op het internet zijn moderators die alles in 't oog moeten houden. Misschien is dit eerder zelfs een goede zaak dan een slechte.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.