actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Facebook (en klikken) als bewijs voor spieken...
Terecht 5 38.46%
Onterecht 8 61.54%
Stemmers: 13. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th August 2009, 02:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question 'Ze hebben ons verklikt'

'Ze hebben ons verklikt'


BRUSSEL - Facebook kan je je lief, je baan en zelfs je diploma kosten. Twee studentes verpleegkunde aan de Katholieke Hogeschool van Brugge kregen een nul nadat een Facebookconversatie waarin ze pochten over hun spiekmethode uitgelekt was. 'We zijn verklikt', vindt Annelien Verhoegstraete uit Nieuwpoort.



Vandaag heeft Annelien Verhoegstraete (21) uit Nieuwpoort twee herexamens: neurologie en cardiologie. In totaal moet de studente elf van de 24 vakken uit het tweede jaar verpleegkunde overdoen. Voor vijf vakken was ze niet geslaagd en zes vakken moet ze overdoen omdat ze een nul kreeg wegens spieken.

Annelien en haar medestudente liepen tegen de lamp omdat ze op Facebook hun spiekmethode overlegden en pochten hoe ze hadden samengewerkt.

Resultaat: de Katholieke Hogeschool van Brugge gaf hen een nul wegens fraude op een schriftelijk examen. 'Op 19 juni, vlak voor het laatste examen, werden we bij het departementshoofd geroepen. We werden beschuldigd van overschrijven en moesten een papier ondertekenen dat we voor drie vakken gespiekt zouden hebben en daarom zes vakken moesten overdoen', zegt Annelien.

'Harde bewijzen had de directeur daarvoor niet, maar hij wreef ons een print onder de neus van onze mailversatie via Facebook. Daarin pochten we dat we gespiekt hadden, maar dat was alleen om stoer te doen. De realiteit is dat mijn collega en ik onze examens afzonderlijk en zonder elkaars hulp hebben afgelegd.'

De toezichters beweren het tegendeel. Zij zagen de meisjes praten en merkten op dat ze voortdurend keken waar de opzichters zich bevonden, maar er werd geen hard papieren bewijsmateriaal gevonden.

Ook hadden medestudenten deels anoniem en deels per mail aangeklaagd dat de twee informatie aan elkaar doorgaven tijdens de examens. Toen ook Facebook-verkeer opdook van vlak voor en vlak na het examen, viel de hakbijl.

Annelien en haar vriendin trokken nog naar de raad voor examenbetwistingen, maar die oordeelde dat er geen reden was om de beslissing van de hogeschool in twijfel te trekken. De raad aanvaardde Facebook dus als bewijsmateriaal voor de fraude.

'Terwijl ze niet eens onze examens naast elkaar hebben gelegd. Dat was toch het minste dat ze konden doen', vindt Annelien. 'Bovendien werden we gedwongen om te tekenen. Als we het niet deden, zouden we alle vakken moeten overdoen.'

Volgens de meisjes zijn ze verklikt door andere studenten. 'Zij hebben ons Facebook-gesprek doorgespeeld aan het departementshoofd. Een laffe daad die we niet verwacht hadden', zegt Annelien. 'Ik had echt niet verwacht dat een chatsessie zulke gevolgen kon hebben. We hebben de kracht van Facebook onderschat.'

'Nu zit er niets anders op dan hard te studeren. Want ik wil koste wat het kost aan het laatste jaar beginnen.'


DS, 26-08-2009 (Eline Bergmans)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th August 2009, 09:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Nu zit er niets anders op dan hard te studeren.

Hehe, als ze nog iets van geloofwaardigheid had, heeft ze dat wel verspeeld met deze uitspraak
Ik vind het wel vreemd dat de 'raad' Facebook als bewijsmateriaal aanvaardt. Dat zou bij de rechtbank toch niet pakken denk ik.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th September 2009, 19:53
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik vind het eigenlijk ook vrij eigenaardig dat een chatsessie van Facebook kan gelden als bewijs van spieken.
De docent(e) moet dat toch op zijn minst opgemerkt hebben tijdens het examen, het is niet omdat de medestudenten 'zeggen dat' deze 2 dames constant de positie van de docent(e) aan het zoeken waren dat ze daarom ook effectief gespiekt hebben?

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat deze dames hun examens opnieuw moeten afleggen zolang er geen bewijs is gevonden van spieken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.