actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2014, 10:06
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ouders kamperen om kind in te schrijven in school

Bij verschillende middelbare scholen hebben ouders gekampeerd om hun kind vandaag te kunnen inschrijven. Bij het Xaverius-college in Borgerhout stonden donderdagavond al ouders aan te schuiven. Ook aan het Sint-Barbara- en het Sint-Janscollege in Gent wordt er gekampeerd.
Volgens Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, is er vaak geen andere mogelijkheid voor de ouders.

"Als er maar 20 plaatsen zijn en er zijn 80 ouders die hun kinderen willen inschrijven, dan heb je natuurlijk maar 20 plaatsen", stelt Van Hecke.

"Vroeger was dat tekort niet echt zichtbaar, omdat ouders die de weg kenden hun kind zeer vroeg inschreven. Ze waren ook vertrouwd met de school", gaat Van Hecke voort.

"Maar toen heeft men vastgesteld dat er scholen waren die alleen maar één bepaald publiek aantrokken en die voor anderen dan geen plaats hadden, ouders dus die die weg niet kenden. Nu probeert men het op een eerlijke manier te doen", besluit ze.

Bron : http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1910091

Mening :
De beelden van ouders die de nacht doorbrengen voor de schoolpoort om toch bij de eerste te zijn om hun kind in te schrijven in een goede school is schrijnend.
Volgens Mieke Van Hecke is er vaak geen andere mogelijkheid voor de ouders. Maar is dat dan echt zo ? Kunnen ze hier geen oplossingen voor bedenken ? Elke ouder wil toch het beste voor zijn of haar kind, onderwijs speelt hier een cruciale rol bij. Kinderen moeten zich niet enkel goed voelen op school, maar hun leerproces moet eveneens gestimuleerd worden.
Bovendien is het toch hartverscheurend als je als ouder tegen je kinderen moet zeggen dat ze niet bij hun vriendjes of vriendinnetjes op school zitten omdat er onvoldoende plaatsen zijn.
Niet enkel ouders, maar ook kinderen zijn hier slachtoffers van. Hopelijk zullen ze in de toekomst met een oplossing op de proppen komen, zodat elk kind aan de schoolbanken kan zitten, waar hij of zij ook gemotiveerd is om les te volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2014, 13:35
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Het is inderdaad schrijnend dat er zoveel ouders moeten kamperen om hun kind nog te kunnen inschrijven in een school naar keuze. Elk kind heeft recht om naar een school naar keuze te gaan. Er moet dus dringend een oplossing gezocht worden voor dit tekort aan plaatsen in scholen. Misschien moeten ze meer leerkrachten aannemen en de school uitbreiden. Een andere optie is ook om meer scholen bij te zetten. Het is heel jammer dat kinderen niet naar de school naar keuze kunnen gaan omdat er geen plaatsen meer zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2014, 13:08
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Het zou inderdaad niet mogen dat ouders moeten kamperen om hun kind te kunnen inschrijven. Iedereen heeft recht op onderwijs, en ook recht op inschrijving in de school die ze willen. Uiteraard begrijp ik ook de scholen wel. Ergens stopt het. Het is ook niet mogelijk om klassen van pakweg 35 leerlingen te hebben. Dan zouden er andere schrijnende taferelen te zien zijn, denk ik. Volgens mij moet er echt wel iets aan gedaan worden. Er zouden systemen moeten uitgevonden worden zodat het voor iedereen aangenaam wordt. Ik denk dat de overheid hier zeker iets in te zeggen kan hebben. Nu zouden ze hiervoor in actie moeten schieten!

Wel heb ik al vernomen dat er in Antwerpen al gezocht is naar een systeem. Blijkbaar hebben ze daar al iets gevonden dat het kamperen zou moeten tegengaan. Maar het lijkt erop dat het toch nog niet echt werkt... Blijven zoeken, denk ik dan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.