actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2017, 12:25
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Generieke geneesmiddelen besparen overheid 1,7 miljard

Generieke geneesmiddelen besparen overheid 1,7 miljard

De Belgische ziekteverzekering bespaarde 68 miljoen euro extra door de introductie van 15 nieuwe generieke geneesmiddelen in de loop van 2015 en 2016.

Aan huisartsen wordt sinds het begin van dit jaar gevraagd minstens 60 procent ‘goedkope’ geneesmiddelen voor te schrijven. En dat heeft wel degelijk een gunstig effect, zo blijkt uit een nieuwe studie van FeBelGen, de koepelorganisatie van generieke en biosimilar-geneesmiddelenbedrijven die in België gevestigd zijn.

De voorbije twee jaar kwamen er 15 nieuwe generieke geneesmiddelen bij. En die leveren jaarlijks een besparing op van 68 miljoen euro, berekende FebelGen.

Al 251 generieke middelen

Daardoor zijn er in België momenteel in totaal 251 generieke geneesmiddelen op de markt. Deze leveren de overheid een jaarlijkse besparing op van 1,7 miljard euro – op een totaal geneesmiddelenbudget van 4,1 miljard euro.

Generieke geneesmiddelen zijn goedkope kopieën van merkmedicijnen. Wanneer het octrooi op originele medicijnen verstreken is – doorgaans na een periode van 20 tot 25 jaar – kan het product ook door andere geneesmiddelenbedrijven geproduceerd en verdeeld worden. De wetgeving voorziet dat deze generieke geneesmiddelen in de regel minstens 54 tot 60 procent goedkoper moeten zijn dan de initiële prijs van het merkproduct dat door een octrooi werd beschermd.

Extra geld voor kanker

Zoals afgesproken in het Toekomstpact dat Minister Maggie De Block (Open VLD) afsloot met de farmaceutische industrie, maken dit soort besparingen geld vrij voor het ter beschikking stellen van nieuwe, dure medicijnen. Dure medicijnen die vaak ingezet worden voor de behandeling van levensbedreigende ziektes, zoals kanker.

Bron: DS, 30/03/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170330_02808169

Mening: Ik vind het goed dat we toch meer gaan besparen. Het lijkt mij goed dat dokters goedkopere medicijnen voorschrijven, zo kunnen mensen die het minder breed hebben ook de nodige medicijnen kopen. Ik vind het dan ook goed dat Maggie De Block het vrijgekomen geld investeert in het ter beschikking stellen van de duurdere medicijnen, die gebruikt worden ter behandeling van levensbedreigende ziekten, zoals kanker. Deze medicijnen zijn meestal zo duur dat ze onbetaalbaar zijn voor de patiënten, dat ze deze niet kunnen betalen, maar ze wel degelijk nodig hebben om hun levensstandaard toch te verbeteren. Ik denk wel dat we bij dit artikel kritisch bemerkingen moeten stellen, want zijn deze medicijnen wel even goed? Hier wordt niets over vertelt. Het lijkt wel dat ze enkel aandacht besteden aan het geld en niet aan de kwaliteit. Ik vind dat de medicijnen toch minstens een even goede kwaliteit moeten hebben, want anders zijn we niets vooruit.

Laatst aangepast door steven.w*uters : 30th March 2017 om 12:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.