actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 18:25
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Berg klachten over Street View

Berg klachten over Street View

Heel wat Belgen hebben een probleem met Google Street View, de toepassing met foto's van straten en huizen die Google gisteren in ons land lanceerde. Bij de Belgische privacycommissie komen vrij veel telefoontjes en e-mails binnen, zegt woordvoerster Eva Wiertz.
De klachten komen van burgers die hun huis liever niet zien verschijnen op Street View of die zichzelf herkenbaar op de foto's zagen, zegt Wiertz. Dat laatste zou eigenlijk niet mogen, want de software maakt gezichten en nummerplaten normaal gezien onherkenbaar.

Klachten melden
Wie ontevreden is, richt zich volgens de woordvoerster best eerst tot Google. Onderaan de foto's heeft het bedrijf immers een link geplaatst om problemen te melden, en de internetgigant zou zich "niet onwillig" opstellen. Als dat toch niets oplevert, kan de privacycommissie zich alsnog over de zaak ontfermen.

Bij Google bevestigt woordvoerster Tineke Meijerman dat problemen op een eenvoudige manier gemeld kunnen worden via de link op de website. Eerst gaat het bedrijf dan na of het niet om een grap gaat, om de foto vervolgens zo snel mogelijk aan te passen, legt Meijerman uit. Hoe snel dat dan precies gaat, kon ze niet zeggen. Ook over het aantal problemen dat Belgen al meldden, had ze geen informatie.

Criminelen
Gisteren uitte de politievakbond Sypol al zijn bezorgdheid over de toepassing. Criminelen zouden het systeem immers kunnen gebruiken om een inbraak, homejacking of tigerkidnapping te plannen. (belga/sam)



Mening
Ik denk persoonlijk dat er helemaal niets mis is met "Street View". Mensen zijn onherkenbaar gemaakt, nummerplaten onleesbaar... Ik vind het vrij idioot te gaan zeggen dat je niet wilt dat je huis zichtbaar is op Street View... Mensen die langs je huis rijden zien het huis even goed staan.
Ik snap dat mensen gesteld zijn op privacy en die dingen, maar hier is toch niets mis mee? Het is juist leuk om eens een kijkje te nemen in eigen straat of die van kenissen en/of vrienden. Mensen die hierover lopen te zeuren hebben geen besef van wat belangrijk is en wat niet, want dit is duidelijk niets om je druk om te maken. En inbraken, homejackings en tigerkidnappingen kunnen even goed gepland worden door met een auto voorbij te rijden of even te parkeren.

Ik vind het een leuk iets waar je af en toe eens naar kan kijken, maar tegelijkertijd zie ik verder wel niet echt het nut in. Maar ik ga me er zeker niet druk om maken dat het huis waar ik woon toevallig in beeld wordt gebracht...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...reet-View.dhtml

Laatst aangepast door steffi.vandeneynde : 24th November 2011 om 18:34. Reden: Te vroeg opgeslagen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 21:06
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik heb er persoonlijk wel problemen mee. Zoals vermeld in het artikel kunnen dieven opzoekwerk doen naar je huis; ze kunnen zien of je een alarmsysteem hebt, vluchtroutes checken, etc. Steffi zegt dat ze dit ook kunnen doen 'door met een auto door de straat te rijden'. Dit is nu net het punt! Dieven kunnen het nu gewoon vanuit hun luie zetel doen/plannen.

Het argument dat Steffi verder aanhaalt:
Het is juist leuk om eens een kijkje te nemen in eigen straat of die van kennissen en/of vrienden.

vind ik ook een raar argument op zich. Waarom is het namelijk nodig dat je dit kan? Heeft het dan zo'n grote amusementswaarde om het huis van een vriend/vriendin te zien? Als je het huis van een vriend/vriendin wil bekijken, om nu een argument van de boeven weer aan te halen, kan je dit ook gewoon doen:
door met een auto voorbij te rijden of even te parkeren.


Google streetview is puur amusement, het heeft niets meer te maken met een route vinden, en heeft daardoor volgens mij geen nut. I rest my case.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2011, 09:56
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Klagen!

Ik heb alvast aangevraagd (mét bijhorende pittige klachtenmail) om ons huis en het huis van mijn grootouders te verwijderen van Street View.

Ik weet niet hoe ver je met het aspect privacy-schending en eigendomsrecht komt in deze zaak, maar zelfs als men daar een antwoord op heeft dan is er nog altijd het volgende principe:
Google is zo één van die bedrijven die tot in het oneindige profiteren van het feit dat er geen globale politieke instelling bestaat die regels kan opleggen en afdwingen i.v.m. globale zaken zoals 'het internet'. Google heeft ook geen enkel ethische besef om dan maar zelf even na te denken. Hun idee: Wij publiceren en wie niet akkoord is moet het maar melden. Terwijl een bedrijf dat ethisch wil ondernemen het net andersom zou doen. Alleen daarom al zouden wij als consumenten en handpoppen van deze consumptiemaatschappij zo'n multinational eens de macht van de koper moeten tonen. Boycotten die handel!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2011, 11:48
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Ik kan erin komen dat er mensen zijn die hierover klachten hebben. Bijvoorbeeld als ze, zoals hieronder vermeld, in je huis kunnen binnenkijken. Maar ikzelf heb totaal geen probleem met streetview. Dat het geen nut zou hebben, ben ik het niet mee eens. Als je een route opzoekt en je moet ergens een weg inslaan, vind ik het toch handig om toch eens te kunnen kijken hoe de omgeving eruitziet van op de grond. Zo heb ik, voor dit mogelijk was, toch al enkele keren eens straat gemist. Dit gezegd zijnde is er voor de rest inderdaad niet veel nuttig aan streetview. Maar om dit nu af te schaffen? Van mij mag het blijven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2011, 17:45
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij Streetview. Zoals Steffi zegt, is het misschien een leuk nieuwigheidje met een hoge amusementswaarde, maar daar blijft het dan ook bij. De meeste mensen zullen het één of twee keer gebruiken, om eens te kijken hoe hun eigen huis of dat van vrienden/familie/kennissen/... eruit ziet.
Hierna zal het programma waarschijnlijk in de vergetelheid belanden. De enige mensen die het nog zullen gebruiken, zijn waarschijnlijk diegenen met slechte bedoelingen. Het is inderdaad veel makkelijker om vanuit je zetel -zonder het risico te lopen je verdacht te maken- op prospectie te gaan en te bekijken in welke huizen het makkelijkst valt in te breken.
Ik vind dat de contra's hier te zwaar doorwegen op de pro's en het nut van Streetview is mij onduidelijk. Van mij mag het verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.