actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2009, 16:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Omzet muziek in tien jaar tijd gehalveerd

Omzet muziek in tien jaar tijd gehalveerd


Rotterdam, 23 april. De wereldwijde muziekverkoop is vorig jaar met ruim acht procent gedaald. Daarmee is de omzet van de muziekindustrie in tien jaar ruim gehalveerd, van 37 miljard euro naar 18 miljard.



De omzetdaling was in 2008 het scherpst in de VS met 18 procent. Europa en Latijns Amerika hielden de schade beperkt tot 6,3 en 4,7 procent. Alleen Azië, waar digitale muziek een groter marktaandeel heeft, boekte een procent winst.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de IFPI, de organisatie die de grote muziekmerken als Sony, EMI en Universal Music Group vertegenwoordigt. Wereldwijd blijft de verkoop van fysieke producten als vinyl en cd’s slinken, terwijl de groei in digitale muziekdragers als mp3’s en ringtones dat onvoldoende compenseert. Zo stond in de VS tegenover een omzetdaling van ruim 31 procent van fysieke muziek een stijging van 16 procent voor digitale muziek.

Digitale muziek groeide in 2008 wereldwijd met 24 procent tot bijna 2,9 miljard euro, bijna een vijfde van de totale muziekverkoop. In de VS is de digitale muziekmarkt al half zo groot als de fysieke, in Europa slechts een achtste. Daar zoekt de muziekindustrie het vooralsnog in scherpere inning van uitvoerende rechten voor muziek in video’s, reclame of horeca. Die inkomsten stegen wereldwijd met 16 procent tot ruim 600 miljoen euro.

De IFPI wijdt de voortgaande daling van de cd- en vinyl-verkoop aan concurrentie van games en films en vooral muziekpiraterij op internet. Eerder dit jaar schatte de organisatie dat 95 procent van de digitale muziek illegaal wordt gedownload: in 2008 werden naar schatting 40 miljard tracks illegaal en 1,4 miljard tracks legaal gedownload.


Blog NRC, 23-04-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2009, 19:10
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Logisch dat de omzet verminderd is. Want wie download er nu geen liedjes van het internet? Ik geef eerlijk toe, ik koop geen enkele CD meer omdat het toch veel eenvoudiger is om thuis liedjes van het internet te halen en eventueel zelf een CD te branden...
Het is wel een groot probleem voor artiesten, want buiten hun optredens hebben ze dan niet veel ontvangsten meer. Ik denk dat de prijzen van optredens ook wel gestegen zijn en dit is dan ook te wijten aan het feit dat ze op CD-verkoop geen ontvangsten meer doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2009, 19:21
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik vind het ook zeer logisch dat het gebeurt maar tegelijkertijd toch ook ongelofelijk spijtig. Ik ben zelf namelijk veel met muziek bezig en ik vind het toch niet tof om te vernemen dat als ik, hypothetisch gezien, later zelf een album zou uitbrengen niet veel kan verkopen omdat de meeste mensen downloaden. Ikzelf koop nog steeds CD's, samen met mijn vader zijn wij nogal fervente muziekliefhebbers en ja wij lezen graag het bijgeleverde "boekje" en wij luisteren liever naar de muziek met cd of zelfs lp soms nog. Ja het is natuurlijk een kwestie van smaak en wil, hoewel ik het spijtig zou vinden dat wie weet misschien binnen x aantal jaren geen CD's meer worden gedrukt en dat alles digitaal over het internet gaat. Maar ik ben er zo goed als zeker van dat het ook zo zal gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd April 2009, 20:41
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Muziek die het echt verdient blijven de mensen kopen.
Het werd tijd dat het kaf van het koren gescheiden werd. Misschien dat er nu wat minder mensen 'voor het geld' muziek gaan maken.
Ik ben ook een groot muziekliefhebber, maar als ik dan lees dat JayKay (zanger van Jamiroquai) 25 luxe-auto's in zijn garage heeft zijn, ben ik echt niet rouwig om bovenstaand artikel.
Ik denk trouwens dat het vooral de echte popmuziek is die hieronder lijdt. De muziekstromingen uit het alternatieve circuit (metal en punk bijv.) voelen dit volgens mij niet. Zo'n mensen leven vaak echt voor muziek en blijven echt wel originele cd's kopen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd April 2009, 21:00
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik heb ook jaren muziek gedownload van het internet, zoals Sanne als zei "Wie download er nu geen muziek?". De laatste jaren ben ik toch gestopt met het downloaden van muziek omdat enkele vrienden me hebben overtuigt van de gevolgen voor artiesten en zelfs voor de hele muziekwereld. De gevolgen zullen niet zichtbaar zijn bij beroemde artiesten die elk jaar miljoenen verdienen met hun muziek maar voor beginnende artiesten is het een ramp. Ik vind dan ook dat er dringend iets moet aan gedaan worden. Dat de prijs voor een cd zo hoog ligt hebben we allemaal te maken aan de mensen die muziek downloaden. Als men meer toezicht houdt en hogere straffen legt op het downloaden van muziek houdt het misschien wel op. Als iedereen stopt met downloaden zal ook de prijs van cd’s dalen en is iedereen tevreden. Ik koop nu muziek via iTunes Store omdat je hier aparte liedjes tegen een democratische prijs kan kopen en zo niet voor een hele cd hoeft te betalen want vaak is het zo dat je maar één liedje van een cd mooi vind.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2009, 10:28
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Dat de omzet van muziek gedaald is, is logisch. Ook ik kopieer al eens een cd. Mijn zus en ik doen het zo, zij koopt de originele, ik kopieer ze dan. Of omgekeerd. Ik vind dit een goed systeem, waarom twee dezelfde cd's downloaden. Ook download ik al eens liedjes van he internet, een cd kost al gemakkelijk 20 euro. Liedjes downloaden is gratis, en iedereen doet het. Dus waarom ik dan niet. De platenmaatschappijen zullen dit niet graag horen. Toch is het zo. Als de mogelijkheid er is, waarom er dan geen gebruik van maken? Alleen van enkele muziekgroepen heb ik liever de originele versie.

Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th May 2009, 11:18
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 76
Het is inderdaad makkelijker om een liedje even te downloaden (illegaal dan). Maar het is inderdaad zoals Lennart zegt jammer voor de muziekindustrie, en dan heb ik het niet over die super commerciële grote namen, maar de kleiner groepen die nog moeten doorbreken..

Ik denk ook dat nog een te klein deel van de mensen weet dat je ook via het internet legaal muziek kunt downloaden tegen democratische prijzen. Kijk maar naar beatport, of iTunes music...

Ik geef eerlijk toe dat ik ook veel muziek download, maar een groot deel daarvan is legaal verspreidt via blogs (remixen en eigen werk van artiesten die het willen promoten). Moest ik nu een stabiel inkomen hebben, zou ik zeker meer muziek betalend downloaden, maar momenteel houd ik het op de muziek die ik echt goed vind. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat je de cd koop of het nummer legaal en betalend download.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th May 2009, 19:37
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
De tijd dat ik bijna elke week thuiskwam met een album of een cd-single is al lang voorbij. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik nog altijd albums koop, in mindere mate dan. Als je een artiest echt graag bezig hoort, is het niet meer dan normaal dat je hun album dan ook betaalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.