actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2008, 13:54
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
13-jarig meisje gestenigd wegens "buitenechtelijke seks"

13-jarig meisje gestenigd wegens "buitenechtelijke seks"

In Somalië is Aisha Ibrahim Duhulow, een 13-jarig meisje, gestenigd omdat zij buitenechtelijke seksuele gemeenschap zou hebben gehad. Dat meldt Amnesty International.

Het meisje zou enkele dagen geleden verkracht zijn door drie mannen. Ze deed aangifte, waarop de islamitische militie haar oppakte en stelde dat Aisha buitenechtelijke gemeenschap had gehad. Ze meenden dat het meisje er uit zag als iemand van 23, maar haar vader zei aan Amnesty dat ze slechts 13 was.

Het Somalische meisje werd zaterdag terechtgesteld. Zo'n 50 mannen gooiden stenen naar haar hoofd, terwijl zo'n duizend omstanders toekeken. Enkele mensen probeerden het meisje nog te redden, maar zij werden door de militie neergeschoten. Eén jongen overleed daarbij.

Bron: GVA
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2008, 17:23
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Hierbij zien we dat in de Islam de vrouw nog steeds een onderdanige
functie heeft. Nu kan je de vraag stellen: Moeten we in dergelijke
situatie ingrijpen?
Nee : Zo gaat dat in hun cultuur.
Ja : Het is vrouwonvriendelijk en niet rechtvaardig.
En zoja.. Hoe pak je dergelijke zaak aan?

Ik persoonlijk vind dit helemaal niet kunnen! Na verloop van tijd
durf je zelfs niet meer te gaan melden dat je verkracht bent en
wordt het misschien de normaalste zaak van de wereld..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2008, 18:32
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Thumbs down

Mannen in de islamitische cultuur denken zich veel te kunnen permitteren omdat ze mannen zijn,
vrouwen worden zelden of nooit geloofd en zijn altijd diegene die onder de fouten van de mannen lijden.
Zo worden vrouwen er voor gestraft wanneer ze overspel plegen maar de man gaat vrij uit.
Als men overspel pleegt dan ben je toch steeds met 2 en het is toch niet enkel de vrouw die fouten maakt.

Maar de islamcultuur trekt de man voor,
mannen mogen en kunnen bijna alles ongestraft doen maar vrouwen die er zelf niets aan kunnen doen die worden dan wel gestraft,
daar gaat het volgens mij toch wel mis.

Maar volgens sommige islamitische vrouwen is dit normaal, ook zoals de vrouwenbesnijdenis die op een onhygiënische manier gebeuren en meestal zonder enige verdoving.
Dus de vraag of de vrouwen het daar anders willen moet niet gesteld worden want sommigen gaan gewoon akkoord omdat het in de koran zou staan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2008, 10:33
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Ik vind zoiets echt onrechtvaardig of het nu een andere nationaltiteit is of niet, wat blijft er dan nog over van de mensenrechten?!! Waarom zou men mensen moeten straffen tot de dood als ze niets misdaan hebben! Je vraagt er tenslotte toch niet om om verkracht te worden?! Misschien kunnen we in prinicpe maar weinig doen, maar toch zou ik blijven proberen om zo'n dingen te stoppen, want alle beetjes helpen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd November 2008, 16:34
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Om te denken dat het over buitenechtelijke seks gaat. Dat betekend dat dat meisje al getrouwd is en dat ze waarschijnlijk al seks heeft gehad met haar man. Dit is ook mensonwaardig. Want als zij dit toen niet wou. En nu nog eens niet.

Ik vindt het zelf zeer erg dat vrouwen in andere landen zo worden behandeld. De meeste vrouwen ginder vinden dit normaal. Denk maar aan zoveel jaar geleden toen dit ook in België was. In België is dit waarschijnlijk wel minder erg geweest dan bij de Islam nu.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd November 2008, 19:35
daphne.nauwelaerts daphne.nauwelaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 99
Zoveel dingen uit dit bericht begrijp ik niet. Ik snap echt niet dat een meisje dat een slachtoffer is,daar ook nog eens voor gestraft voor moet worden op zo'n afschuwelijke manier.
De mensen die een steniging uitvoeren, hoe kan je met stenen gooien naar een 13 jarig meisje tot ze dood is? Onbegrijpelijk.
Als het gaat over andere gewoontes in andere culturen dan tracht ik meestal te denken: "dat is hun cultuur en ik moet daar respect voor hebben". Maar bij dingen als deze lukt me dat echt niet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 4th November 2008, 12:28
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Je zou ervan schrikken hoe dikwijls zoiets nog gebeurt in onze wereld.
Dagelijks gebeuren de meest gruwelike dingen, zoals dit en daarom niet alleen in moslimlanden. Als je zoiets hoort moet je gewoon beseffen hoe goed wij het hier wel niet hebben.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 5th November 2008, 12:03
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
Als ik zoiets lees, krijg ik keer op keer kippenvel als ik eraan denk hoe vaak dit nog gebeurt in islamitische landen. Het is toch niet voor mogelijk te houden dat men zo hard kan zijn. Men vind dat in die landen normaal, maar dat kan ik gewoon niet vatten, ergens moeten die mensen toch ook het besef hebben van het gaat hier in godsnaam wel om een 13jarig meisje! Ik wil er nog niet aan denken hoeveel pijn het meisje geleden moet hebben! En dan de weinige omstanders die wilden helpen werden neergeschoten. En 50 mannen mochten stenen naar haar hoofd gooien, daar word ik spontaan misselijk van, ik zou nog durven zeggen dat waarschijnlijk haar verkrachters mee stenen aan het gooien waren.

Zoiets kan toch niet, voor zo’n mensen heb ik allesbehalve respect! En zij verschieten dan dat wij allesbehalve respect hebben voor hun godsdienst.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 5th November 2008, 13:44
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
wat een prachtige godsdienst denk ik dan. Als je stenen naar een 13jarig meisje mag gooien als straf omdat ze verkracht is dan snap ik niet waar ze mee bezig zijn. Dat moslims eerst zo'n dingen aanpakke en veranderen i.p.v kritiek te geven op onze westerse wereld.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th November 2008, 14:01
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ten eerste snap ik niet hoe ze een meisje van 13 jaar kunnen vergelijken met iemand van 23 jaar. En ten tweede snap ik ook niet waarom dit meisje werd gedood! Als zij effectief verkracht werd, dan is dat wel degelijk de schuld van die mannen é! Dat meisje heeft dan al zoiets ergs meegemaakt en dan gaan ze die daar nog voor straffen ook. Hoe belachelijk klinkt dit nu wel niet?!Hier moet Amnesty International zeker iets aan doen, al weet ik wel heel goed dat dit niet zo evident is. Het is waarschijnlijk de schuld van de godsdienst, en wat kun je doen om het geloof van de mensen te veranderen? Het klinkt misschien heel egoïstisch, maar ik ben als meisje blij dat ik in België geboren ben. Hiet heb je dezelfde rechten als een jongen. Dit zou wereldwijd het geval moeten zijn. Maar dit verhaal bevestigd nog een keer dat er op dit vlak nog veel werk aan de winkel is!!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 26th November 2008, 16:36
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
Dit gaat er toch wel ver over.
Stenigen zou ten eerste al verboden moeten worden, dat is toch niets meer van deze tijd.
Ten tweede is het meisje verkracht, wat kan zij er aan doen dat ze ‘buitenechtelijke’ seks gehad heeft, ze wilde het zelf niet eens. Soms begrijp ik de mensen in zo’n landen toch niet.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 24th December 2008, 00:12
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Wie geen zonde heeft, werpe de eerste steen.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 27th December 2008, 15:48
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik kreeg kippenvel toen ik dit artikel las.
Als ik dergelijke artikels lees, vraag ik mij altijd af of zoiets nu een uitzondering is of nog de regelmaat. Ik hoop het eerste, maar ik vrees dat het tweede is. Dat een meisje van 13 al moet trouwen is al erg, al ze dan nog eens verkracht is nog 1000 x zo er. Maar zij gestraft moet worden omdat 3 andere mannen haar verkrachten is toch absurd.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 27th December 2008, 20:13
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Ongelooflijk maar waar, zulke verhalen komen dus nog wel degelijk voor in onze maatschappij… echt een triest verhaal! Met dergelijke artikels wordt nog maar eens aangetoond hoe onderdanig en onderdrukt de vrouwen in die cultuur daar leven. Enerzijds zouden wij moeten ingrijpen, maar de vraag is hoe pak je zoiets aan? Anderzijds denk ik dat wij er weinig aan kunnen veranderen ook.. de mensen daar zijn hun cultuur gewoon, maar deze zaken kunnen toch echt niet meer door de beugel. Het is al erg dat zulke meisjes moeten trouwen op jonge leeftijd, dat ze daar bovenop nog eens meermaals verkracht worden, maar laat staan dat ze dan ook nog beticht wordt voor buitenechtelijke seks omdat ze verkracht werd door 3 mannen en hiervoor gestenigd wordt, god jongens waar zijn we dan met bezig?! Is die cultuur dan echt niet slimmer? Wat ik ook niet kan begrijpen is dat een meisje van 13 erkend wordt als iemand van 23. Het is wel zo dat zulke meisje snel volwassen worden maar dit lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk hoor.Laat meisjes zoveel mogelijk gespaard van deze praktijken want deze zijn echt niet goed te praten!
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 28th December 2008, 11:18
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Ik heb de titel een paar keer opnieuw moeten lezen. De woorden “13-jarige” en “buitenechtelijk seks” vond ik vreemd om te lezen in één zin. Toen ik het artikel las, begreep ik waarom de woorden in één zin staan. Ik neem aan dat het niet haar keuze was om te trouwen op die leeftijd. Dertien jaar zijn en al seks hebben is ook zo iets dat niet vaak voorkomt. De meeste meisjes hebben dan juist hun eerste maandelijkse periode gekregen. Het meisje moet dus veel ondergaan hebben op jonge leeftijd.
Ik vind steniging een gruwelijke straf. Stel je eens voor dat het jouw overkomt. Je bent vast gebonden en opeens komen er stenen op je af die je niet kan ontwijken. Ik vind het toch opmerkelijk dat er mensen zijn opgekomen tegen de steniging. In dat milieu komt zoiets zelden voor. De meeste mensen volgen het strenge regime en gaan niet vaak ergens tegen in. Bij het protest is er een jongetje omgekomen. Dit zal vele mensen schrik hebben aangejaagd. Schrik om te protesteren.
Conclusie: ik hoop dat het regime veranderd voor de vele kinderen die er leven. Zoiets wens je zelfs je ergste vijand niet toe!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 28th December 2008, 14:52
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik vind dat de term 'buitenechtelijke seks' niet past bij het feit dat het meisje verkracht is... Buitenechtelijke seks lijkt mij eerder 'bewust vreemdgaan, er zelf voor kiezen om vreemd te gaan'... Dit meisje is verkracht, wat alicht niet haar eigen keuze was!
En dan die straf, stenigen?!! Ik mag er niet aan denken.
- Als ik vroeger tijdens een bos- of klimwandeling tegen een steentje schopte, kreeg ik naar mijn voeten van mijn ouders, de steen zou wel eens iemand kunnen raken...
- Als ik vroeger een steentje wierp in een zee of rivier waar andere mensen waren, kreeg ik naar mijn vouten van mijn ouders, de steen zou wel eens iemand kunnen raken...
Ik kan me niet inbeelden dat ik heel bewust een steen zou oprapen en er iemand mee aanvallen!! Ik heb zelfs al 'schrik' van een aanvliegende bal, laat staan een steen...
Het meisje zou helemaal niet gestraft mogen worden!!! Ze zouden de verkrachters een "stukje" kleiner moeten maken (lees: castreren)...
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 30th December 2008, 11:31
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
SCHANDALIG. Ik vind deze zaken echt niet kunnen. Mensen zijn geen beesten hé. Mensen die zoiets doen of dit nog maar kunnen aanzien zijn mensen die geen gevoelens hebben.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 30th December 2008, 18:23
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik ben echt niet goed van dit bericht!! Bestaat zoiets dan nog?? In welke eeuw leven wij eigelijk?? Zulke dingen zien we nog optreden in films, maar toch niet meer in het echte leven. Als ik zulke berichten hoor voel ik me ontzettend klein. Dat doe je toch niet bij een minderjarig meisje (bij niemand trouwens)!! En dan nog op z'n gruwelijke manier.. SCHANDALIG!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.