actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th July 2012, 16:00
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Opwarming klimaat: Merkel trekt aan alarmbel

De Duitse kanselier Angela Merkel heeft op een congress in Berlijn gewaarschuwd dat de opwarming van de aarde "aan een dramatisch tempo zal versnellen" als wereldleiders niet zo snel mogelijk tot een akkoord komen om de uitstoot van broeikasgassen drastisch in te perken. "We hebben geen tijd meer", waarchuwde Merkel de gedelegeerden uit 30 landen.

Milieuminister Peter Altmaier, vertelde eergisteren in een interview aan Bild am Sonntag dat Duitsland er onmogelijk kan in slagen om de doelstellingen te halen die het zichzelf heeft opgelegd om de opwarming tegen te gaan. Zoals het energieverbruik met 10 procent omlaag te halen tegen 2020. Er zouden tegen dan ook één miljoen elektrische auto's in Duitsland moeten rondrijden. Vandaag zijn er dat 4.541.

Merkel wil dat er eind dit jaar, op de grote klimaattop in Qatar, dwingende en ernstige afspraken worden gemaakt, waardoor de opwarming niet meer dan twee graden zal bedragen. Twee graden is een belangrijk streefdoel omdat de meeste klimaatwetenschappers ervan uitgaan dat wanneer de opwarming voorbij die grens gaat er nog maar weinig te doen valt om een kettingreactie te voorkomen die het klimaat op aarde compleet overhoop gaat gooien.

De meest optimistische projecties - als we de nu internationaal afgesproken klimaatmaatregelen doorvoeren - gaan uit van een opwarming van 4 graden tegen het eind van de eeuw, de meest realistische zien dat gebeuren tussen 2060 en 2070. In dat scenario verandert een derde van de nu voor de mens leefbare oppervlakte van onze planeet in woestijn en verdwijnen zowat alle grote kuststeden.

Maar ook al bij de nu wellicht onvermijdelijke opwarming van 2 graden zal 2,4 procent van de wereldbevolking, zo'n 187 miljoen mensen, een andere plaats om te (over)leven moeten zoeken.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2656/Globa...-alarmbel.dhtml

Mening:

Ik ben blij dat Merkel deze oproep lanceert. Als we naar het verleden kijken, zijn er nog vele uitspraken gebeurt omtrent de opwarming van de aarde. Toch bleven afspraken op globaal niveau vaak achterwege, vanwege het eigen imago dat in gedrang kwam. (Kopenhagen, Londen, ...) Hopelijk blijft het niet enkel bij deze oproep, maar worden er ook effectief beslissingen genomen..

Jammer dat de meeste individuen niet beseffen hoe drastisch het er nog steeds aan toe gaat wat betreft het uitstoten van broeikasgassen. We trekken ons er te weinig van aan. Er mag dan wel een Kyoto-protocol aanwezig zijn, maar dit is niet genoeg. Vandaar dat wetenschappers het ook wel eens Post-Kyoto-protocol, noemen.

Om eventjes stil te staan bij de elektrische wagen. Het is niet enkel Duitsland die doelen moet stellen omtrent het aantal elektrische wagens. Ook wij en andere landen moeten dit doen. Uiteraard moet dit alles stelselmatig gebeuren. Anders zal de auto-industrie een serieus dal tegemoet gaan.

Verder zijn we volgens mij ook met te veel.. Misschien zou het een goede maatregel zijn om in de komende jaren slechts max. 2 kinderen per gezin toe te laten. Dit is echter een voorstel.. (graag respons)

Een kort en hopelijk duidelijk voorbeeld van het opwarmen van de aarde:
Wij maken hier in België nu een zomer mee die ver afbuigt van het gemiddelde..
Dit alles is de schuld van ons, onze (voor)ouders, de maatschappij, enz.
Zouden we eens niet allen moeten stilstaan over hoe wij onze eigen ecologische voetafdruk, onze manier van leven, .. kunnen aanpassen, zodanig dat het probleem betreffende ONZE aarde, stelselmatig kan worden opgelost? Enkel denken helpt niet.. Je moet het ook doen!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon

Laatst aangepast door Noël Van Thielen : 17th July 2012 om 16:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2012, 19:46
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
Ik ben blij dat een persoon zoals Merkel die toch een grote invloed kan uitoefenen over Europa het probleem erkent.
Maar met de medewerking van Duitsland alleen kunnen we een verdrag op wereldniveau nooit bereiken hetgeen wat naar mijn mening toch nodig is.
Global warming wil letterlijk zeggen wereldprobleem dus om te zeggen dat Merkel nu de ommekeer gaat verwezenlijken is naar mijn mening erg klein.
Ik ben blij dat ik als kleine belg al een kleine bijdrage kan leveren aan het milieu wat mij een goed gevoel geeft en niet het probleem wegschuiven op grote landen waar het milieuprobleem uitgebreider is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.