actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2016, 11:28
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Ouderen met meer geld blijven langer thuis

Zorgbehoevende ouderen wonen in armere gemeenten minder lang thuis. Ze doen ook minder een beroep op thuiszorgdiensten. Dit komt doordat het aanbod er kleiner is. Ze hebben meestal ook niet de middelen om zelf hulp van buitenaf aan te trekken. Ze hebben bijgevolg geen keuze: ze moeten wel naar een zorgcentrum.

‘Er gaapt ook in de ouderenzorg een kloof tussen arm en rijk. Op je oude dag thuis blijven wonen en daar voldoende ondersteuning bij krijgen, zou je bijna een luxe kunnen noemen’, zegt Tine Vandensanden van de Koning Boudewijnstichting.

‘Als de overheid het meent met haar ambitie om ouderen langer thuis te laten wonen, zal ze meer in thuiszorg en dienstverlening in armere gemeenten moeten investeren’, aldus Vandensanden nog.

De gegevens komen uit een grootschalig, kwantitatief onderzoek bij 5.201 oudere Belgen.

Bron: De Standaard, 27/10/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161026_02541797

Eigen mening:
Ik weet niet dat het klopt wat er in het artikel staat, maar ik vermoed van wel. Thuisverpleging en dienstverleningen hebben ook een kostenplaatje. Veel ouderen kunnen niet alleen thuis blijven of kunnen niet zonder hulp. Daarom is het belangrijk dat er meer wordt geďnvesteerd in thuiszorg, zoals in het artikel vermeld staat. Wat ik ook een goed initiatief vind, is dat er al een hele tijd mantelzorg bestaat. Als er een familielid dit kan doen, is dit al een grote hulp. Ik denk dat er ook nog veel mensen zijn, die niet weten dat dit bestaat. Er moeten meer inlichtingen worden gegeven hierover, omdat familie of kennissen al met veel andere zaken moeten bezig zijn. Als mantelzorger krijg je een lichte vergoeding om voor de hulpbehoevende te zorgen. Meestal besteed je ongeveer een viertal uur per dag aan het verzorgen van de persoon. Dit houdt in dat je hun helpt in het huishouden en met hun verzorging.
Voor velen van deze ouderen is het een grote stap om naar een rusthuis te gaan. Daarom kan mantelzorg of thuiszorg een eerste stap zijn. In sommige gevallen is dit niet mogelijk, omdat ze onder toezicht moeten worden gehouden. Ik zou proberen om in eerste instantie te luisteren naar de hulpbehoevende en van daaruit een oplossing te zoeken. Niet elke persoon is hetzelfde, de ene zal het al wat leuker vinden om naar een tehuis te gaan, dan de andere.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.