actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2015, 10:59
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Justitie ziet nultolerantie voor cannabis niet zitten

Twee korte zinnetjes in het federale regeerakkoord van vorig jaar maakten duidelijk dat de centrumrechtse regeringsploeg een einde wil maken aan het gedoogdbeleid rond cannabis: "Het bezit van drugs is verboden. Het gebruik van drugs in de publieke ruimte kan niet het voorwerp uitmaken van een gedoogbeleid." Vooral de N-VA drong op die passage aan. Zo besliste ook de stad Antwerpen in 2013 op voorstel van burgemeester Bart De Wever (N-VA) om cannabisbezit niet meer te gedogen.

Die aanpassing zou er nu dus voor het hele land moeten komen. Alleen ziet justitie dat niet meteen zitten omdat het niet uitvoerbaar zou zijn door het vele extra werk. "Ik zie er het nut niet van in", zegt Philippe Glaude, voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in Luik in de kranten van Sudpresse. "Als we mensen gaan vervolgen louter voor het bezit van cannabis, moeten we andere belangrijke dossiers naar achteren schuiven. Door die kleine feiten zal de achterstand bij justitie alleen maar groter worden. Ik zie het parket hier nog geen prioriteit van maken."

"Eerst extra middelen"

Ook bij het parket zelf duiken er kritische stemmen op. "Als de regering een verbod wil invoeren, zal ze ons extra middelen moeten geven. Nu al worden heel veel zaken zonder gevolg geklasseerd."

België kent het gedoogbeleid al sinds 2003. Puur volgens de letter van de wet is het bezit van cannabis nog steeds strafbaar, maar volgens een omzendbrief wordt er de laagste prioriteit gegeven aan de vervolging zolang het bezit beperkt blijft tot minder dan 3 gram en de drugs enkel door meerderjarigen en in de strikte privésfeer gebruikt worden.

Legalisering "wordt geen beleid"
De rechtbanken en het parket in ons land zien een nultolerantiebeleid tegen het bezit van softdrugs als cannabis niet zitten. "We verdrinken nu al in het werk", klinkt het in de Franstalige kranten van Sudpresse. Het voornemen van de regering-Michel zou daarmee in het water vallen.

Eerder pleitten experten voor een gereguleerd aanbod van cannabis. Onder andere de Vereniging voor Alcohol- en Drugsproblemen VAD en criminoloog Brice De Ruyver een oplossing enkel in een gereguleerde en gecontroleerde verkoop van de softdrug, "net als alcohol en tabak". Ook in het buitenland wordt cannabis steeds vaker uit de criminele sfeer gehaald. Zo is het beperkt bezit ervan nu al toegelaten in vier Amerikaanse staten.

Ook binnen de federale regering zit niet iedereen op dezelfde lijn, zo bleek toen. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block liet na het pleidooi van VAD verstaan voorstander te zijn van een studie naar een beperkt en gereguleerd aanbod van cannabis. Maar dat voorstel werd al snel afgeblokt door coalitiepartner N-VA. "Men kan onderzoeken wat men wil, maar dit wordt geen beleid", was het antwoord van voorzitter Bart De Wever. "Dit moet een heel persoonlijke gedachte zijn van mevrouw De Block." Ook bij CD&V was men 'not amused'.

Bron: De standaard

Mening:
Ik ben geen voorstander van de nultolerantie voor cannabis. Waarom zouden we cannabis regulariseren ? Er wordt al genoeg verdiend aan de verkoop van de legale harddrug alcohol. Nultolerantie betekent juist een aangroei van het gebruik van softdrugs. Dat is al ruimschoots bewezen in het buitenland. Ik vind de wet goed zoals deze nu is. Cannabis moet in mijn ogen strafbaar blijven, maar ik ga ermee akkoord dat men geen vervolging geeft zolang het bezit beperkt blijft tot minder dan drie gram en de drugs enkel door meerderjarigen en in de strikte privésfeer gebruikt worden.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 10th April 2015 om 11:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.