actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 18:21
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Merkel: "Wereld moet zich na chaos van 2016 dringend herorganiseren"

De wereld heeft na een woelig 2016 nood aan de stabiliteit. Dat heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel gezegd op het partijcongres van haar CDU, waar ze herverkozen werd als partijvoorzitter. Het is de eerste keer dat Merkel een uitgebreide speech geeft, sinds ze haar kandidatuur voor een vierde ambtstermijn heeft bekendgemaakt.

Merkel is door haar partij officieel aangeduid als kandidaat voor de verkiezingscampagne van volgend jaar. De bondskanselier heeft daarop de 1.000 aanwezige CDU-leden in de Duitse stad Essen ruim een uur en een kwartier toegesproken. Ze oogste met haar betoog ruim 10 minuten applaus. Merkel is met 89,5% van de stemmen ook herverkozen als voorzitster van haar partij.

In haar speech, die wordt beschouwd als de start van haar verkiezingscampagne, hamerde Merkel op het belang van stabiliteit in de wereld, en de rol die zij daarin kan spelen. De bondskanselier wil zich in haar campagne duidelijk profileren als de hoeder van de stabiliteit.

2016 was volgens Merkel door de vluchtelingencrisis, oorlogen en de verkiezing van Donald Trump "een woelig jaar, met weinig kalmte en stabiliteit". De bondskanselier wil rust brengen en verhinderen dat de wereld ontspoort. "We zien hoe de wereld, vooral sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen, nood heeft om zichzelf opnieuw uit te vinden, zeker tegenover de NAVO en wat betreft de relatie met Rusland", zei ze daarover.
"Géén nieuwe vluchtelingencrisis"

Ook de vluchtelingencrisis kwam aan bod in Merkels speech. Haar beslissing om ruim 900.000 vluchtelingen op de nemen in Duitsland heeft haar populariteit het voorbije jaar geen goed gedaan. Merkel benadrukte bij het begin van haar speech al dat ze niet van plan is om een nieuwe vluchtelingenstroom op te nemen in Duitsland, een uitspraak die op veel gejuich werd onthaald. "Er komt geen herhaling van 2015, dat was en is mijn politiek doel", zei ze. Merkel kondigde ook aan dat ze alle hoofddoeken wil verbieden die het gelaat van vrouwen volledig bedekken.

Merkel raakte ook de brexit aan in haar betoog. Ze waarschuwde het Verenigd Koninkrijk dat er tijdens de onderhandelingen geen sprake kon zijn van "cherry picking" (kieskeurigheid, nvdr). Merkel toonde zich een grote voorstander van de vrijhandel en kreeg veel applaus voor haar belofte om de werkloosheid in Duitsland aan te pakken.
"Het wordt moeilijk"

Merkel is sinds 2005 onafgebroken aan de macht. Ze is de enige Europese leider van haar lichting die momenteel nog stevig in het zadel zit. Merkel is overigens niet de eerste bondskanselier die voor een vierde ambtstermijn gaat, maar weinig voorgangers slaagden in hun opzet. Na de Tweede Wereldoorlog was die eer enkel weggelegd voor Konrad Adenauer en Helmut Kohl.

De komende verkiezingscampagne wordt volgens Merkel zelf "ongezien", in een context van sterke polarisering en de opkomst van extreemrechts. "De slag om de Bundestag wordt moeilijker dan ooit, sinds de Duitse eenmaking. Jullie moeten mij helpen", zei ze.

Bron: De Redactie, 6/12/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2837287

Eigen mening:

Ik vind Merkels' mening over de wereld wel kloppen. 2016 was een onrustwekkend jaar.
Eerst kregen we van alle kranten te horen dat WOIII elk moment kan gebeuren, mensen veranderde hun levenstijl omdat ze bang waren voor ISIS. Jongeren dierven niet meer naar Antwerpen te gaan, ze begonnnen zelfs te twijfelen of ze al dan wel/niet naar een festival zouden gaan. Elke plek was toen een mogelijk doelwit.
Dan kregen we de crisis wanneer meer en meer vluchtelingen vluchtte naar onze kanten. Het jaar sluiten we af met de presidentverkiezingen tussen Clinton en Trump.
Ik vind ook dat de mensen een stabiel 2017 nodig hebben. Ze moeten even tot "rust" kunnen komen , vooraleer er sommige misschien er onderdoor gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2016, 21:27
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Ik sluit mij aan bij de mening van Lena. 2016 werd vooral gekenmerkt door onrust, een gevoel van onveiligheid, de vluchtelingencrisis en een aanval op de vrije meningsuiting. Het is volgens mij vooral belangrijk dat 2017 geen herhaling is van het afgelopen jaar, dit zal voor sommigen te veel worden. Denk maar aan de Syriërs en Irakezen die midden in oorlogsgebieden wonen, de vluchtelingen die constant op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld en dagelijks voor hun leven moeten vrezen, ...

2017 zal zijn eigen uitdagingen wel hebben en de problemen van 2016 zijn nog lang niet van de baan en kunnen misschien nog wel lang aanslepen. We hebben inderdaad een reorganisatie nodig. We kunnen geen vluchtelingen blijven opnemen, maar langs de andere kant vind ik het ook onmenselijk om alle mensen die nog op de vlucht zijn in de kou te laten staan. De enige oplossing is om opnieuw stabiliteit te creëren in het thuisland van deze vluchtelingen. Dan spreken we nog maar over een van de problemen die we in 2016 hebben gehad. Kortom, we moeten er samen voor zorgen dat 2017 een verbetering is ten opzichte van 2016. We hebben, zoals Lena al zei, rust en stabiliteit nodig in 2017.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.