actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2022, 01:07
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Question Ophef aan hogeschool PXL na racistische uitspraken van lector

Ophef aan hogeschool PXL na racistische uitspraken van lector


‘Ik zie daar ineens een n**** of zo’, zei een lector van hogeschool PXL tijdens een onlineles. De directie zegt dat ze gepaste maatregelen zal nemen.



De uitspraken van de lector, die hij deed tijdens een onlineles, dateren al van voor de kerstvakantie, maar de opname is nu pas opgedoken op sociale media. De opname begint wanneer de lector in kwestie vraagt of de studenten thuis nog kunnen volgen. ‘Ik zie die hoofden niet meer, zegt de man. ‘Ik zie daar ineens een n**** of zo verschijnen. Dat kan niet de student zijn. Ofwel is hij ineens zwarte piet geworden.’

De studentenraad kreeg de opname woensdag te zien en is niet gediend met de uitspraken. ‘We hebben dat ook meteen laten weten aan de directie’, zegt voorzitter Waïl Kadi. ‘Met de studentenraad hebben we als jaarthema “diversiteit” gekozen. Het jaar is nog maar net bezig en dan gebeurt zoiets. Ik ben enorm gechoqueerd. We vertrouwen op een gepaste reactie van de directie en gaan in de tussentijd op zoek naar de student die de beelden gemaakt heeft, om met hem of haar in gesprek te gaan.’


Gepaste stappen

PXL-directeur Ben Lambrechts neemt de uitspraken zeer ernstig. ‘Ik ben nog maar pas op de hoogte’, zegt hij. ‘Als hogeschool vinden we dat zo’n uitspraken niet kunnen. In overleg met het opleidingshoofd is contact opgenomen met de lector. Die zal op zijn beurt alvast zijn excuses aanbieden aan de betrokken student.’ Maar daar blijft het niet bij: ‘Na de kerstvakantie zullen we dit verder opvolgen. We zullen met de lector in gesprek gaan en de gepaste stappen zetten.’

Het filmpje stond al enige tijd in de app Discord, waar de bewuste opleiding een eigen besloten klasgroep heeft. Medestudent Ghislain Ndayizeye deelde de beelden nu openbaar. ‘Ik zit zelf niet in die opleiding, maar een vriend van mij wel. Hij toonde mij die beelden, en ik vond dat zoiets echt niet door de beugel kan.’ Ndayizeye heeft zelf een donkere huidskleur. ‘Dat zulke uitspraken als het n-woord in 2022 nog kunnen … Zulke mensen zouden niet het recht mogen hebben om onderwijs te geven. Ik denk dat ze zelf eerst onderwijs moeten krijgen rond de geschiedenis van dergelijke woorden.’


Blog DS, 05-01-2022
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th January 2022, 02:02
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Negers zijn negers.
Blanken zijn blanken.

We zijn allemaal mensen, allen verschillend maar toch ook gelijkend.

Berbers zijn berbers.
Indianen zijn indianen.

Stop alstublieft met zagen over woorden maar kijk naar wat ons verbindt.

Maori zijn maori.
Pygmeeën zijn Pygmeeën

Woorden gaan maar zover, het zijn de daden die ertoe doen. Wees goed voor elkaar, al is de ander wat raar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.