actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 06:32
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Homans: ‘Minderhedenforum krijgt geen subsidies om Zwarte Piet-onzin uit te kramen'

Homans: ‘Minderhedenforum krijgt geen subsidies om Zwarte Piet-onzin uit te kramen'

Vlaams minister van Gelijke Kansen Liesbeth Homans vindt de houding van het Minderhedenforum in het ‘Pietenpact’-debat een brug te ver.

Het standpunt van het Minderhedenforum over Zwarte Piet vormt een probleem voor Vlaams *minister van Gelijke Kansen en viceminister-president Liesbeth Homans (N-VA). Het forum noemt het recente ‘Pietenpact’ van vzw deBuren – dat van de Roetpiet de norm wil maken – een ‘begin’, maar niet verregaand genoeg. Directeur Wouter Van Bellingen wil Zwarte Piet op termijn helemaal zien verdwijnen, omdat hij met zijn huidskleur, zijn knechtenrol en zijn kledij zou verwijzen naar de slavernij. ‘Voor sommige mensen is dat kwetsend’, aldus Van Bellingen in De zevende dag. ‘Maar het proces van verandering is bezig, een pact mag dat niet bevriezen. Waar het om gaat, is dat we evolueren naar gelijkwaardigheid tussen de Sint en Piet.’

Homans gelooft niet dat de organisatie voor haar achterban spreekt. ‘Ik heb genoeg contacten met de allochtone gemeenschap om te weten dat het protest tegen Zwarte Piet niet breed gedeeld wordt. Meer nog: het zijn enkelingen die het debat verzieken. En dat is erg voor alle kindjes die nog in Sinterklaas geloven én voor alle anderen die nog genieten van de fijne traditie.’

‘Ik ben lang niet de enige minister die het Minderhedenforum subsidieert, en het verdient ook steun op voorwaarde dat het als middenveld*organisatie de belangen verdedigt van een welbepaalde minderheid’, aldus Homans nog. ‘Als het dat niet doet, hebben we een probleem.’
Advertentie

De minister heeft een fikse waarschuwing voor de organisatie. ‘Het Minderhedenforum krijgt geen subsidies om deze Zwarte Piet-onzin uit te kramen. Ik heb een redelijk goede verstandhouding met Wouter Van Bellingen, maar dit gaat een brug te ver. Als hij voet bij stuk houdt, ga ik een deftig gesprek met hem aan.’

Eenrichtingsverkeer

‘Er is simpelweg geen probleem’, aldus Homans. ‘Ik herkende mij onmiddellijk in de blog van Lies Lefever (een comédienne die zelf zwart is, red.), ook zij vindt dit een non-debat.’

Het is voor de N-VA-minister ook een principiële kwestie. ‘Persoonlijk vind ik ook de Roetpiet een te grote toegeving’, stelt ze. ‘Wat mij enorm stoort, is het eenrichtingsverkeer. Als mijn zonen bijvoorbeeld opmerken dat hun islamitische vriendjes niet naar school gaan als het Suikerfeest is, probeer ik dat begripvol, met respect, uit te leggen. Ik vind het evengoed moeilijk dat twee derde van de klas wegblijft voor een religieus feest, maar goed. Alleen: als wij dan omgekeerd geen respect mogen eisen voor ónze cultuur, ónze tradities uit angst om anderen te schofferen, dan breekt mijn klomp. Dat gaat absoluut te ver.’

Het voorbije weekend rees het protest tegen het ‘Pietenpact’ de pan uit. Volgens Wim Vanseveren van het Vlaams-Nederlandse huis deBuren hebben sommigen het pact moedwillig verkeerd begrepen, waardoor het debat ontspoord is. ‘Het lijkt mij het beste om Sint en Piet gewoon hun werk te laten doen, en vanaf 7 december de inspanningen voort te zetten, vooral in Nederland.’

Bron: De standaard, 14/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161113_02569753)

Mening
Wat een feest allemaal teweeg kan brengen. Ik ben blij dat de hele heisa terug bezig is omdat ik er vandaag les over moet geven. Zo hebben leerlingen ook terug meer het idee dat er echt rond te discussiëren valt.
Ikzelf ben niet tegen zwarte - piet, maar ik begrijp wel waarom een meer blanke zwarte piet is toegestaan. De kleur van zwarte - piet verwijst, volgens mij , niet naar slavernij. Daar komt het oorspronkelijk wel vandaag door de Nederlander Jan Schenkman. Nu, Jan Schenkman leefde nog in de tijd van de slavernij, maar tegenwoordig heeft zwarte - piet die zwarte kleur omdat hij door de schoorsteen moet kruipen. Wanneer de uitstoot van onze huizen niet langer door een schouw gaat, moet zwarte - piet naar mijn mening ook mee - evolueren want dan gaat zwarte piet gewoon binnen via de voordeur. Moet hij dan zwarte vegen hebben in het gezicht? Niet per se, maar het zorgt er wel voor dat zwarte piet onherkenbaar blijft voor de kinderen.
Langs de andere kant is het een goede zaak om de kleur van zwarte piet te behouden omdat vele kinderen die opgegroeid zijn met zwarte piet plotseling minder gekleurde pieten op het scherm zien. Ik zou net als deze kinderen aan mijn ouders vragen waarom dat zo is.
Ik vind het vooral een delicate kwestie omdat Sinterklaas uiteindelijk een feest is voor groot en klein.

Laatst aangepast door L*ura.present : 14th November 2016 om 06:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.