actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 10:51
Antje.V*rellen Antje.V*rellen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Malle
Posts: 20
Belgische F-16’s nemen deel aan nucleaire Navo-oefening in Duitsland

Vliegtuigen en militairen van zes Navo-basissen met nucleaire capaciteit trainen deze week in Duitsland op het gebruik van kernwapens. Dat meldt het Duitse persagentschap DPA op gezag van militaire bronnen. Ook Kleine Brogel doet mee. “De Belgische regering maakt zich daarmee schuldig aan de voorbereiding van oorlogsmisdaden”, hekelt Vredesactie.
De jaarlijkse oefening ‘Steadfast Noon’ brengt de luchtmachteenheden van de Navo samen die in staat zijn om nucleaire wapens te gebruiken. Het is een publiek geheim dat ook de 10de tactische wing van Kleine Brogel daarbij hoort. In 2012 vond de nucleaire oefening plaats in ons land.

Dit jaar loopt de oefening vanop de Duitse basis van Büchel. Naast de Belgen nemen ook Duitsland, Nederland, Italië, Turkije en de VS deel. Op het Navo-hoofdkwartier SHAPE in het Belgische Casteau bevestigt men dat ‘Steadfast Noon’ plaatsvindt van maandag tot vrijdag, maar geeft men geen verdere details.

‘In strijd met humanitair recht’

Vredesactie is niet te spreken over de oefening. “Het toont aan dat in Europa gestationeerde kernwapens niet alleen relicten uit de Koude Oorlog zijn, maar dat de inzet ervan nog steeds actief wordt voorbereid. Nochtans hebben deze tactische kernwapens geen enkele militaire rol meer”, hekelt Roel Stynen van Vredesactie.

De vredesbeweging onderstreept dat het gebruik van kernwapens en de voorbereiding daarop in strijd is met het internationaal humanitair recht. De gevolgen van het inzetten van kernwapens kunnen immers niet beperkt worden in ruimte en tijd en treffen zonder onderscheid burgers en oorlogvoerenden. “De kernwapens op Kleine Brogel kunnen dus onmogelijk ingezet worden zonder deze elementaire regels van het oorlogsrecht te schenden en oorlogsmisdaden te begaan”, luidt het nog.

Bron: BELGA; http://www.gva.be/cnt/dmf20151012_0...ng-in-duitsland

Eigen mening: Ik vind het aan de ene kant een goed idee om mee te doen aan de nucleaire NAVO-oefening, omdat de militairen dan een goede controle hebben over de kernwapens. Ze beheersen dan alle technieken en als ze de kernwapens dan ooit is moeten gebruiken, hebben ze alles min of meer onder controle. Aan de andere kant vind ik dat de leden van vredesactie ook gelijk hebben. Als ons leger met kernwapens bezig is, tonen ze aan dat ze actief bezig zijn met de kernwapens. Als het leger deze kernwapens ooit gaat gebruiken dan raken ze niet alleen de oorlogvoerders maar ook de burgers. Dit is zeer gevaarlijk. Ik begrijp dus heel goed dat de meningen verdeelt zijn. Voor mij zijn er pro's en contra's dus ik kan niet bedenken wat het beste is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.