actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 10:32
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
'Te weinig aandacht voor geldzaken op school'

Ouders vinden dat scholen meer aandacht moeten besteden aan financiële opvoeding.

Ongeveer de helft van de Belgen vindt dat ze op school onvoldoende geleerd hebben over financiële zaken. En ruim twee derde vindt dat scholen meer inspanningen moeten doen om kinderen de basisbeginselen van financieel beheer bij te brengen.

Dat staat in het Consumer Payment Report van betalingsverwerker Intrum Justitia, waarvoor 1.012 consumenten ondervraagd zijn. Verreweg de meeste ouders (83 procent) proberen zelf hun kinderen te leren omgaan met geld, maar tegelijk vindt meer dan een derde dat ook de scholen een verantwoordelijkheid hebben op dit gebied.

Uit de enquête blijkt ook dat veel ouders bereid zijn hun kinderen op financieel vlak de helpende hand toe te steken. Vier op de tien gaat ervan uit dat er financiële tussenkomst nodig is als de kinderen alleen gaan wonen, en een kwart denkt dat geldgebrek kinderen ervan weerhoudt om, als ze dat willen, alleen te gaan wonen. Eén op de vijf zegt ook zelf opnieuw bij de ouders te zijn gaan wonen wegens de financiële situatie.

Intrum Justitia vergelijkt kennis over financieel beheer met kennis over veilig verkeer. ‘Niemand wil dat jongeren zich op een onverantwoorde manier in het verkeer begeven. Dat levert immers gevaarlijke toestanden op. Waar we ons veel minder van bewust zijn, is dat een gebrek aan basiskennis over geldzaken minstens even gevaarlijk is. Wie zijn financiële zaakjes niet op orde heeft, loopt een reëel risico op zware problemen’, zegt directeur Guy Colpaert van Intrum Justitia België in een persbericht. ‘Ouders rekenen er dan ook op dat onze scholen voortaan budgetbewuste jongeren de maatschappij insturen’.

Uit de enquête blijkt ook dat vier op de tien ondervraagden geen onverwachte uitgave van duizend euro zou kunnen doen zonder geld te lenen. Iets meer dan de helft slaagt er niet in om elke maand geld opzij te zetten. Wie dat wel doet, spaart maandelijks gemiddeld 387 euro. Dat geld belandt meestal op een spaarrekening. Een kleine minderheid koopt er aandelen voor. De meest genoemde bestemmingen voor het spaargeld zijn onverwachte uitgaven en pensioen.

Bron: De Standaard 21/11/2016
Mening: Ik vind dat ouders op dit gebied het meeste moeten bijbrengen aan hun kinderen. In de meeste scholen komt geld en de waarde van producten wel aan bod op jongere leeftijd. (Als ze zakgeld beginnen te krijgen). Het is volgens mij moeilijk om dit heel uitgebreid te zien in de klas omdat het vaak over dagdagelijkse aankopen gaat. Hierdoor is het makkelijker als de ouders dit zoveel mogelijk opvolgen en ondersteunen. Misschien dat er op latere leeftijd in de klas inderdaad wel even kan teruggekomen worden op wat wel/niet goed is voor om te doen met hun geld. Daartegen gaat het vaak over grotere bedragen en veel leerlingen zullen extra geld ontvangen door vakantiewerk.

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 21st November 2016 om 10:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2016, 12:05
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Te weinig aandacht voor geldzaken op school

Naar mijn mening krijgen kinderen veel te snel geld van de ouders en willen ze niet meer werken. Ik merk nu ook dat we een personeelstekort hebben en studenten vinden is moeilijk. Er zijn veel kinderen die geld krijgen wanneer ze alleen gaan wonen en daarom gaan kinderen hiervan uit dat dit evident en normaal is. Ik denk dat het school hierop moet inspelen. Leerlingen moeten meer aandacht krijgen voor vakantiewerk. Ze moeten ook meer worden ingelicht over hoe ze met geld moeten omgaan. In sommige richtingen wordt hierop ingespeeld, maar ik vind dat dit in alle richtingen nodig is. In de eerste plaats moeten ouders hier wel over praten met hun kinderen en niet de school, maar school moet hierop inspelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2016, 17:04
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Ouders vinden dat scholen meer aandacht moeten besteden aan financiële opvoeding.

Ik ben ervan overtuigd dat jongeren meer bewust zullen omspringen met hun geld als ze hier meer informatie rond krijgen. Ik merk zelf tijdens dat er binnen vak SEI of (toegepaste) economie wel rond dit financiële aspect gewerkt wordt. Er wordt met de leerlingen gewerkt rond verschillende thema's. De leerlingen krijgen bijvoorbeeld inzicht in de verschillende betaalmiddelen en het consument zijn. Ik denk dat voor leerlingen die geen economische richting studeren een soort algemeen vak ter voorbereiding op het financiële aspect in hun leven zeker nuttig kan zijn. Zij komen binnen hun vakken vaak niet in aanmerking met deze onderwerpen of thema's en dat is een gemiste kans. Ook leerlingen die zich niet aangesproken voelen tot een economische richting zullen later in aanmerking komen met dit financiële aspect of moeten leren omgaan met geld. De school heeft hier een belangrijke rol in. Ik denk zelfs dat in sommige gevallen de school deze rol beter op zich kan nemen dan sommige ouders. In sommige gevallen zijn zij evenmin op de hoogte van dit financiële aspect.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.