actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2016, 20:22
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Leuvense ingenieurs willen opnieuw 'ingangsexamen' invoeren

Philip Dutré, vicedecaan onderwijs aan de faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven, pleit er in het studentenblad Veto voor de ijkingstoets te verplichten voor kandidaat-studenten en het resultaat bindend te maken. Studenten zouden dus voor zo'n proef moeten slagen om de opleiding te mogen aanvatten.

Sinds 2013 organiseren de Vlaamse ingenieursfaculteiten een ijkingstoets. Kandidaat-studenten kunnen die vrijwillig afleggen om te kijken hoe goed ze scoren op de vaardigheden die een ingenieursstudent nodig heeft.

De vicedecaan onderwijs van de Leuvense faculteit Ingenieurswetenschappen Philip Dutré pleit er nu voor om die toets verplicht en bindend te maken. Hij verwijst hierbij naar de sterke correlatie tussen de resultaten van deze toets en die van het eerste jaar. Van de studenten burgerlijk ingenieur bijvoorbeeld die van 2013 tot 2015 deelnamen aan de ijkingstoets en minder dan 10 op 20 scoorden, slaagde 47% voor minder dan 30% van het aantal opgenomen studiepunten.

Hulp bij de studiekeuze
Een bindende toets voor de start van een opleiding, zoals voor de opleiding geneeskunde, bestond tot 2002 ook voor burgerlijke ingenieurs een toelatingsexamen. De faculteiten Ingenieurswetenschappen van Leuven, Gent en Brussel hebben zich volgens Dutré steeds tegen de afschaffing van dit examen verzet.

Ook in Veto reageert minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) afwijzend tegenover een nieuw 'ingangsexamen'. 'We zien die proeven als een hulp bij de studiekeuze, niet als een instrument om die keuze te beperken', aldus Crevits.

De minister wil deelname aan de ijkingstoets wel verplicht maken. 'We willen dat iedereen die een studiekeuze maakt dat doet op basis van een maximale inschatting van zijn capaciteiten. De ijkingstoets houdt de studenten een spiegel voor', aldus de minister.

Bron: Knack, 17/10/16 (http://www.knack.be/nieuws/belgie/l...mal-765763.html)

Mening: Het is een onderwerp dat voor vele misschien gevoelig ligt aangezien er sommige pro zijn en andere contra. Voor mezelf bevind ik me in beide kampen. Pro aangezien studenten na het ingangsexamen een beter beeld hebben van wat hen te wachten staat in de opleiding doordat ze zich waarschijnlijk nu in een betere beginsituatie bevinden door de basiskennis voor het examen terug opgefrist of gestudeerd hebben. Contra omdat ik me ook zeer kan vinden in het huidige doel van de test, namelijk de studenten uit het middelbaar helpen met hun studiekeuze. Door de test niet bindend te maken zullen er meer studenten er aan deelnemen en kan ze dus ook inzicht geven of de opleiding al dan niet iets voor hen is. Hierdoor sluit mijn mening misschien wel aan met de gulden middenweg van minister Crevits om de test niet bindend, maar wel verplicht te maken. Alle studenten zullen ongeveer weten wat de opleiding van hen verwacht, maar de studenten moeten zich niet al te veel zorgen maken over de resultaten en kunnen steeds vrij deelnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.