actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2016, 09:11
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Wink Mannen, anticonceptie is ook onze zaak

Opinie van Wim Slabbinck (klinisch seksuoloog).


In een ver verleden was de pil hét boegbeeld van emancipatie. Misschien herinnert u het nog: Dolle Mina's waren ervan overtuigd dat 'de grootste Belgische uitvinding aller tijden' vrouwen eindelijk baas zou maken over eigen lijf. Vijftig jaar later lijkt het alsof we op een totaal andere planeet ontwaken. Meer en meer vrouwen zijn de synthetische hormonencocktail beu. Was het ooit emanciperend, dan lijkt de pil nu het alfa en omega van vrouwenonderdrukking. De spagaat leek nooit zo pijnlijk.

Logisch, want onderzoeken naar de impact van de pil wijzen steeds vaker op negatieve gevolgen. Emotionele afvlakking, problemen met het seksuele verlangen, dito risicofactor bij depressies. Dat is heel wat en dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Als je zwaar tilt aan de mogelijke risico's, of denkt dat de pil de pret in bed voor jou bederft, test het dan vooral zélf uit. Want hormonen weven maar voor een stuk het web waarin we seksueel verlangen aanmaken. Stop eens een half jaar met de pil, varieer en maak dan de balans op: is anders beter?

Een deel van de vrouwen die ik in mijn praktijk zie, antwoordt volmondig ja. Pilstop leidt tot scherpere emoties. Weg afvlakking, hoera (her)ontdekking van hun seksueel verlangen. Ze vertellen heroïsche verhalen waarmee je zo een boek of twee kunt vullen, maar het is verre van een universele wet dat een pilstop de verlangensluizen van Eros openzet. Bij een deel van de vrouwen blijkt seks namelijk net beter mét hormonenpil: geen zorgen over premenstruele syndromen, geen emotionele rollercoasters, geen risico op endometriose, geen zwangerschapsangsten én net daardoor een hogere seksuele voldoening.

Anticonceptie is niet alleen zaak van de vrouw, maar ook van de man. Condooms bijvoorbeeld. Maar daar knelt het schoentje: de rubberen regenjas is niet de beste vriend van de man. Mannen laten het kapotje weleens links liggen omdat het de sensatie vermindert. Sommige mannen denken dat het rubbertje erectieproblemen veroorzaakt. Dat is niet zo: mannen met condoomproblemen hebben meestal bredere erectieproblemen.

Rest het vraagstuk van de sensitiviteit. Vergeet dan niet dat condooms in heel wat varianten komen. Bij Condomerie kun je op de website de omtrek en lengte van je lid doorgeven voor een condoom-op-maat. Je kunt ook kiezen voor rubbertjes met ribbeltjes, die extra plezier bieden voor hem en haar. Condooms op basis van polyurethaan knellen dan weer iets minder, latexcondooms van French Letter zijn duurzaam en fair trade. Zo bescherm je niet alleen je lid, maar ook Moeder Aarde. Ze hebben zelfs veganistische condooms in hun aanbod. Zijn mannencondooms niet jullie ding, denk dan eens na over het vrouwencondoom. Dat kan je al inbrengen voor de seks!

Condooms kunnen dus best een waardig alternatief zijn. Maar op het vlak van de ware anticonceptie hinkt de man al vijftig jaar achterop. Geef toe, het zou een mooi voorbeeld van Mancipatie zijn, te allen tijde je eigen vruchtbaarheid controleren. Toch krijgen we niet wat we willen. De farma-industrie verkoopt nu al de vrouwenpil. Het grote geld stroomt binnen, ze kunnen achterover leunen en de euro's tellen. Dus waarom zouden ze dan nog investeren in de ontwikkeling van een mannenexemplaar?

Als big pharma niet mee wil, dan moet de beweging maar van onderuit komen. Een eerste mogelijkheid: een vasectomie. Dat zorgt ervoor dat sperma de weg uit de zaadleider niet meer vindt. Wat veel mannen niét weten, is dat er wel degelijk een ejaculatie is. De keerzijde: het blijft voor mannen niet de meest prettige procedure. Wil je later een vasectomie ongedaan maken, dan leidt dat niet noodzakelijk tot een hernieuwde vruchtbaarheid. Voor veel mannen is dat, terecht, een no-go.

Een tweede, toekomstige omkeerbare mogelijkheid: via crowdfunding wordt gewerkt aan Vasalgel als mannelijk voorbehoedsmiddel. De producenten, die geen link hebben met big pharma, willen een grote moleculenverbinding in de zaadleider inbrengen. Die zal een Grote Muur vormen waartegen spermacellen tevergeefs zullen beuken. Een extra voordeel: bij zo'n methode komen geen hormonen kijken en de ejaculatie blijft evenzeer gegarandeerd. Misschien is dat wel dé oplossing: geef de man de kans zijn vruchtbaarheid en vaderschap zelf te bepalen. De producenten plannen dat Vasalgel rond 2018 op de markt kan komen. Hoop doet leven, draag dus gerust je eigen steentje bij.

Laten we ondertussen vooral nadenken hoe we als koppel anticonceptie opnemen. Zoals vaak vormt communicatie een aanzet tot oplossing. Veilige én fijne seks heb je tenslotte met twee, met of zonder rubberen regenjas of (mannen)pil.

Motivatie: Ik heb zelf veel bijgeleerd bij het lezen van het artikel. Zo wist ik niet dat ze werken aan een Vaselgel en ddat de pil uitgevonden is door een Belg. Of ik akkoord ben met deze man? Deels. Ik vind zeker dat het gebruiken van anticonceptie een verantwoordelijkheid bij de twee is, zowel bij mannen als bij vrouwen dus. Maar nog belangrijker (en dit haalt de man ook zelf aan) is de communicatie hierbij belangrijk. Waar ik minder begrip kan voor opbrengen is het feit dat hij meerdere keren aanbrengt om 'eens iets anders te proberen', dit vind ik zeer gevaarlijk aangezien je veel verhalen hoort over vrouwen die veranderen en door deze verandering zwanger bleken te zijn. Ik zou me hier dus niet aan wagen.

Bron: http://www.demorgen.be/opinie/manne...-zaak-b1040767/

Datum: 7/10/2016
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.