actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Minder bissers door deze maatregelen?
Ja, want... 0 0%
Nee, want... 5 100.00%
Stemmers: 5. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2015, 15:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Examens in juni moet aantal bissers doen dalen

Examens in juni moet aantal bissers doen dalen


Na de KU Leuven nemen ook de universiteiten van Gent en Brussel maatregelen om te vermijden dat studenten blijven aanmodderen. Opvallend is dat ze allebei teruggrijpen naar jaarvakken, met alleen examens in juni. ‘Om te vermijden dat studenten al na enkele maanden een vogel voor de kat zijn.’



Om te vermijden dat studenten blijven aanmodderen, haalde de KU Leuven eind vorig jaar het zware geschut boven. Eerstejaarsstudenten die komend academiejaar geen 30 procent van hun studiepunten halen, mogen zich niet opnieuw voor dezelfde richting inschrijven. Ook andere universiteiten komen nu met maatregelen. Zo willen de universiteit van Gent (UGent) en die van Brussel (VUB) minder examens in januari.

‘Jongeren die pas van het middelbaar komen, hebben het er moeilijk mee om al na enkele maanden zware examens af te leggen. Als je dan een minder goede start neemt, ben je een vogel voor de kat nog voor het academiejaar echt begonnen is’, zegt Tom Dekeyzer van het Gentse rectoraat.

Om te vermijden dat studenten pas in het voorjaar in actie schieten, wil de UGent werken met tussentijdse evaluaties. Ook denkt ze aan proefexamens, die studenten een idee geven van hoe het gesteld is met hun kennis.

De Universiteit Antwerpen (UA) is dan weer van plan de lat hoger te leggen voor beginnende studenten. Zoals op alle universiteiten moeten zij nu 50 procent van de punten halen om gerust te zijn. ‘We willen dat percentage optrekken naar 60 procent, zegt Cis Van Den Bogaert, hoofd van het departement onderwijs. ‘Halen ze dat niet, dan kunnen we ze eventueel verbieden om zich opnieuw in te schrijven.’ De UA baseert zich op een advies van de VLOR, maar om de maatregel door te voeren, is wel een decreetswijziging nodig.

De Universiteit Hasselt ten slotte bekijkt of ze maatregelen van de KU Leuven en de UGent kan overnemen. ‘Maar we moeten eerst nog overleggen met de studentenraad’, zegt rector Luc De Schepper.


Blog DS, 17-02-2015 (Jens Vancaeneghem)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2015, 20:51
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Ik vind het een zeer goede zaak dat men op zoek is naar maatregelen om het aantal bissers te doen dalen. Als studente vind ik het zeer belangrijk dat je enerzijds voldoende aanpassingstijd hebt om de overstap van secundair naar hoger onderwijs te overbruggen. In dat opzicht is het herinvoeren van jaarvakken een goede maatregel. Anderzijds vrees ik dat studenten het studeren hierdoor net meer zullen uitstellen tot de examenperiode in juni. Proefexamens geven een goede indicatie van de verworven kennis, jammer genoeg zijn proefexamens vaak niet verplicht waardoor het studenten niet aanzet op de leerstof reeds een keer te studeren.

Bovendien pleit ik voor een spreiding van de examens. Wanneer de studenten geen semestervakken meer hebben heeft dit als rechtstreeks gevolg dat alle examens samenvallen in juni. Als de student dan net een moeilijke periode doormaakt (bijvoorbeeld overlijden van familielid, relatiebreuk...) heeft dit een grote invloed op alle examens.

De maatregel omtrent het behalen van een minimumaantal studiepunten vind ik wel zeer nuttig. Naar mijn mening is de studie-efficiëntie een belangrijke indicator om na te gaan of de student al dan niet op zijn plaats zit. De studie-efficiëntie meet het percentage behaalde studiepunten ten opzichte van de totale ingezette studiepunten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.