actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2016, 09:40
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Goed nieuws voor duizenden vissen zonder thuis

GEZOCHT EN GEVONDEN: Opvang voor de vissen, reptielen en verzorger van Aquatopia

Goed nieuws voor duizenden vissen zonder thuis

21/12 om 22:59

Aquatopia, het onderwaterparadijs in Antwerpen, sluit in januari de deuren. Duizenden vissen dreigden zonder opvang te vallen, en een oplossing bleef zoek. De zoo van Antwerpen biedt nu soelaas voor de dieren, en belooft in een persbericht haar best te doen om ze op te vangen. Ook een verzorger mag er rekenen op werk.

Eind goed, al goed, voor de vissen, reptielen en één verzorger van Aquatopia. Begin december was de vraag nog wat er met de duizenden vissen zou gebeuren als de onderwaterwereld een maand later de deuren zou sluiten. De oplossing is gevonden, blijkt uit een persbericht. 'Een groot deel van de dieren zal Zoo Antwerpen opvangen en voor de overige dieren gebruikt de Zoo haar expertise en contacten om naar huisvesting te zoeken,' luidt het.

Ook twee dierverzorgers verliezen hun baan bij Aquatopia. Voor een van hen regelde de Zoo alvast een job. 'Hij zal daar zijn vissen verder kunnen koesteren en hij gaat ook mee onder water tijdens de duikersbabbels in het rifaquarium,' leest de mededeling.

'Het moet zeker lukken'

Curator van de Antwerpse Zoo, Philippe Jouk, reageert enthousiast: 'We zijn blij dat we kunnen helpen en we gaan ervoor zorgen dat elk beestje op een goede plaats terechtkomt. Het is een huzarenstuk om zoveel dieren op zo’n korte tijd een nieuwe, goede thuis te geven, maar met onze kennis en contacten overal in Europa moet dit zeker lukken.'

De vissen van Aquatopia die samen met de vissen van de Zoo kunnen zwemmen, mogen hen vervoegen. Zo krijgt al meer dan de helft van de vissen een bestemming dicht bij huis. De rest van de beesten, zoals de zeeschildpadden en de haaien, worden ook zo dicht mogelijk bij huis opgevangen. Dat vooral om de transport zo kort mogelijk te houden, weet Philippe Jouk.

Bron: De Standaard opgehaald via http://www.standaard.be/cnt/dmf20161221_02639882

Eigen mening:
Het doet me deugd eens goed nieuws te horen te krijgen omtrent het milieu. Wel blijft het een dubbel gevoel als ik denk aan Aquatopia (of een zoo in het algemeen). Het kan een gezellig uitstapje zijn voor mensen van alle leeftijden. Op deze manier komen we veel te weten over de dieren, hun gedrag en hun leefgebied. Toch zitten veel dieren hier niet op zijn plaats. We gaan kijken naar dieren in gevangenschap en vinden het de moeite waard. Anderzijds vind ik het goed dat deze dieren een opvang krijgen als ze bijvoorbeeld kwetsbaar zouden zijn in hun natuurlijke omgeving, net zoals de dieren van Aquatopia. Daarom ben ik toch vrij gelukkig gestemd bij het lezen dat er een opvang is gevonden voor alle vissen en reptielen die in het gebouw aanwezig zijn of dat er wordt rond gehoord waar er nog plaats is voor enkele dieren. Het is goed dat ze ervoor openstaan, het gaat tenslotte om het leven van deze dieren. Daarom vind ik dat we nu, en veel vaker, onze nek eens mogen uitsteken voor alle diersoorten, om hen te beschermen. Uiteraard is het goed nieuws voor diegene die zijn job kan houden, maar ik wil met dit artikel vooral richten op het welzijn van deze dieren. Het is een stap in de goede richting dat we open staan om andere dieren op te vangen of eventueel te verdelen over alle mogelijke vrije plaatsen. Tenslotte zal op deze manier de populatie van de diersoorten die worden overgeplaatst minder in gedrang komen, wat een goede zaak is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.