actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2016, 10:07
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Wet op transseksualiteit is in strijd met mensenrechten

"Wet op transseksualiteit is in strijd met mensenrechten"

18-11-16, 12.38u

De wet betreffende de transseksualiteit is in strijd met de mensenrechten en moet dringend worden herzien." Dat zegt het Instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen (IGVM) naar aanleiding van Transgender Remembrance Day. Volgens het Instituut beschermt de wetgeving in ons land transgenders onvoldoende tegen geweld en discriminatie, en is er nood aan een nieuw interfederaal actieplan.

Het aantal meldingen van discriminatie, afkomstig van transgenders, bedroeg in 2015 13 procent van het totale aantal klachten bij het Instituut. Het gaat dan onder meer om discriminatie op het werk, bij het afsluiten van een verzekering of een arbeidscontract, of bij de terugbetaling van bepaalde medische behandelingen.

Het IGVM wijst de wet betreffende de transseksualiteit van 2007 met de vinger. Die wet zou transgenders onvoldoende beschermen tegen discriminatie en geweld. Bovendien is ze volgens het Instituut in strijd met de mensenrechten, omdat een aanpassing van het juridische geslacht niet mogelijk is zonder een medische ingreep, zoals onomkeerbare sterilisatie.

Tussen 1993 en 2016 lieten 885 Belgen hun officiële geslacht aanpassen. Volgens het IGVM ligt het reële aantal transgenders een stuk hoger, maar kunnen velen onder hen hun officiële geslacht niet in overeenstemming brengen met hun sociale geslacht, juist door die strenge juridische voorwaarden.

De overheidsinstelling wil de wet dan ook zo snel mogelijk hervormd zien. Daarnaast beveelt het Instituut de regering aan om een nieuw interfederaal actieplan tegen discriminatie en geweld van transgenders uit te werken en om in een "kwalitatief en toegankelijk aanbod inzake gezondheidszorgen" te voorzien, met een "adequate terugbetaling van de medische kosten".

Bron: De Morgen via http://www.demorgen.be/binnenland/-...chten-b7d244b1/

Eigen mening:
Ik ben voorstander van het aanpassen van wetten indien deze ertoe leiden dat mensen een menswaardiger bestaan krijgen. Toch heb ik een aantal bedenkingen bij het artikel. Het kan inderdaad een feit zijn dat transgenders onvoldoende beschermd worden voor geweld en discriminatie door de wet, maar hoeven zij beschermd te worden door de wet? Of door de mensen rondom hen? Het is voor sommigen onder ons nog steeds een groot taboe dat mensen van geslacht veranderen. Dat vind ik, naar mijn mening, jammer. Ik kan het ergens begrijpen dat dat moeilijk is, maar een groot begrip heb ik er niet voor. Toch vind ik het goed dat er met een zekere voorzichtigheid mee wordt omgesprongen, we willen niemand kwetsen natuurlijk. Het stemt mijn gemoed gerust dat dergelijke artikels de media halen en dat mensen ermee geconfronteerd worden op deze manier. Toch denk ik dat er meerdere groepen zijn die ook ervaringen hebben met geweld en discriminatie. Vandaar dat ik denk dat dit artikel niet enkel gericht zou mogen zijn op transgenders, maar wel op meerdere groepen die soms aan de rand van de samenleving worden geplaatst. Wel ben ik positief over het actieplan dat wordt vermeld in het artikel. Wanneer je heel je leven geforceerd het geslacht moet volgen waar je jezelf echt niet goed bij voelt, maar dat enkel doet omwille van je sociale functie, dan denk ik dat er iets mis is. Daarmee vind ik het goed dat het toegankelijker wordt en eventueel medisch deels terug te betalen wordt, maar dat laatste is een hele discussie op zich.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2016, 20:42
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Ik kan me aansluiten bij de mening van Elien. Hoewel ik denk dat er wel meerdere mensen aan de rand van de samenleving leven in het slachtoffer worden van discriminatie omdat ze te weinig beschermd worden door de wet, denk ik dat er hier wel meer gedaan kan worden. Daarom dat ik me ook kan vinden in dat actieplan. Als mensen zich niet goed voelen in hun lichaam, gun ik hen die kansen en mogelijkheden om zich om te vormen tot wie ze graag willen zijn. Komen daar operaties bij kijken, geen enkel probleem. Onze generatie en de generaties die ons zullen opvolgen, zullen niet meer raar opkijken naar transgenders. Maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat mensen zoals mijn ouders en mijn grootouders idie nog uit een warm katholiek nest komen, hier wel wat moeilijkheden mee ondervinden. Ik zeg dat ik het kan begrijpen dat ze het daarmee moeilijk hebben, maar dit wil niet zeggen dat ze deze mensen mogen marginaliseren en discrimineren. Transgenders komen vaak negatief in het beeld. Ze eisen te veel aandacht, ze willen opvallen, ... enzovoort. Daarom kan ik net als Elien besluiten dat ik blij ben met dit artikel. Voor mij mag het dus nog verder gaan. Gelijke rechten, meer bescherming tegen discriminatie, ... Er moet zeker iets aan gedaan worden en niet alleen bij transgenders maar ook bij andere groepen die zich aan de rand van de samenleving bevinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.