actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2016, 07:45
Leontien.S*ongers Leontien.S*ongers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Herselt
Posts: 45
Er wordt meer gepest op het werk

26/10/2016

Er wordt meer gepest op het werk


Pesten op het werk is een groeiend fenomeen in België. Veertien procent van de werknemers voelt zich slachtoffer van pestgedrag, zo blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 1.754 werknemers. Op twee jaar tijd noteert Securex een stijging met 35 procent.


Opvallend: in 64 procent van de gevallen wordt de leidinggevende als pester aangeduid. “Dat heeft in vele gevallen te maken met de gezagsrelatie”, zegt Eva Praet, senior consultant Health & Safety bij Securex. “Werknemers doen dit dan vaak uit onmacht of om te willen bewijzen dat de werkgever al lange tijd weet heeft van de situatie, maar er niets aan doet.”

Ruim 29 procent van de werknemers zegt te maken te krijgen met één of meerdere vormen van grensoverschrijdend gedrag, tegen 24 procent in 2013. Negentien procent wordt geconfronteerd met agressie op de werkvloer, 14 procent zegt gepest te worden, nog eens 14 procent voelt zich gediscrimineerd en 2 procent voelt zich slachtoffer van ongewenst seksueel gedrag.

Agressie komt vaker voor in sectoren waar werknemers veel contacten hebben met klanten of patiënten, zoals in de publieke sector (23 procent versus 17 procent in de private sector). Bedienden geven vaker aan slachtoffer te zijn dan arbeiders en kaderleden (20 procent versus 17 procent).

“Het stijgend aantal gevallen van pesterijen en agressie waar werknemers over getuigen, is onder meer het gevolg van de toenemende werkdruk en stress. Daarbij mag de impact van recente tendensen zoals thuiswerk en het steeds intensiever gebruik van smartphones en sociale media ook niet worden onderschat”, zegt Heidi Verlinden, HR Research Expert. “Werknemers spreken minder met elkaar, lossen hun conflicten moeilijker op en zitten te weinig samen ‘just for fun’.”

Securex legt ook de link met de pensioenleeftijd. “Werknemers die geconfronteerd worden met agressie, voelen zich minder in staat om lang te werken dan hun collega’s (tot 61 in plaats van 62 jaar). Hetzelfde geldt voor werknemers die zich gediscrimineerd (60,3 versus 62) of gepest (60,6 versus 62) voelen. “De aanpak van grensoverschrijdend gedrag kan helpen om de recent verhoogde pensioenleeftijd haalbaarder te maken”, besluit het HR-bedrijf.
Bron: De Morgen, http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161026_...est-op-het-werk
Eigen mening: Het is jammer dat een groot deel van de werknemers zich niet goed voelt op de werkvloer. Mensen hebben het vaak al moeilijk genoeg met de werkdruk aan te kunnen, wanneer ze dan ook nog eens gepest worden of zich ongemakkelijk voelen tijdens het werk wordt de situatie alleen maar erger. Het kan inderdaad leiden tot stress, maar in ergere gevallen ook tot depressie. Wanneer dit het geval is, denk ik dat het beter is om een andere job te zoeken, waar je je wel goed voelt. Dat dit te maken heeft met de verhoging van de pensioenleeftijd, vind ik jammer. Niemand van de werknemers kan er iets aan doen. Als mensen hier niet akkoord mee zijn, moeten ze maar een andere manier vinden om hun frustraties te verwerken. Iemand anders pesten is niet de oplossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2016, 09:15
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Er wordt meer gepest op het werk

Ik sluit me niet helemaal aan bij de mening van Leontien S*ongers. Dat werknemers er niets aan kunnen doen, daar heb ik mijn twijfels bij. Elke vorm van pesten is natuurlijk anders en bevindt zich in een andere context, maar om volledig te zeggen dat je vanuit de slachtofferrol er niets aan kan doen, vind ik een stap te ver. Ik denk dat we moeten geloven in de kracht om er zelf iets aan te veranderen. Natuurlijk kan je niet altijd alles zelf oplossen, maar de eerste stappen kan ook jij ondernemen. Toch heb ik het gevoel dat we niet alles wat er op de werkvloer gebeurt, moeten plaatsen onder pesten. Soms heb je eens een mindere dag en kan je even kort af reageren tegen een collega. Wordt dit dan gezien als discriminerend? Dan vind ik dat we te snel conclusies trekken. Wanneer het natuurlijk een langdurig fenomeen is, is het een ander geval. Toch denk ik daarbij dat we moeten durven communiceren naar diegene toe waarover het gaat. Het is een feit dat we door sociale media meer druk ervaren en minder echt communiceren, maar betekent dat dan dat we ons daarbij moeten neerleggen? Ik mis in dit artikel vooral de echte oorzaken van pestgedrag of andere soorten ongewenst gedrag. Ligt het echt enkel bij sociale media en de werkdruk? Ik denk dat er meer aan de basis ligt bij een stijging van wel 35%.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.