actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 09:51
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Reuzedatabank met DNA van Belgen in de maak

Reuzedatabank met DNA van Belgen in de maak

15-10-16, 05.05u

Ons land investeert 10 miljoen euro in een technologieplatform om het volledige DNA van duizenden Belgen in kaart te brengen. Een consortium van onderzoeksinstellingen, ziekenhuizen en bedrijven zet binnenkort zijn handtekening onder de samenwerking, schrijft De Tijd vandaag.

Het DNA-platform moet de basis worden voor een correcte diagnose en voor efficiëntere behandelingen op maat. Het project moet bovendien de erfelijke gezondheidsrisico's van de Belgen in kaart brengen, zodat meer op preventie kan worden ingezet. De initiatiefnemers zien het platform ook als een eerste stap op de weg naar een genetisch paspoort voor elke pasgeborene. Dat kan dan levenslang als een leidraad voor de gezondheidszorg dienen.

Cruciaal is de snelle en correcte interpretatie van de honderden gigabytes. Daarom bundelen de onderzoeksinstellingen Imec en iMinds hun expertise met Belgische en buitenlandse technologiebedrijven.

Als alles volgens plan verloopt, rollen de gegevens van de eerste patiënten begin volgend jaar uit de machines. Het technologieplatform is een initiatief van het consortium van Imec, iMinds, vier genetische centra van universitaire ziekenhuizen (Leuven, Brussel, Gent, Antwerpen), de KU Leuven, het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid, Intel en enkele techbedrijven die een basis hebben in ons land.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/r...-maak-b9b09e8a/

Eigen mening: Het lijkt me een gek moment om aan te kondigen dat er 10 miljoen euro geïnvesteerd zal worden in het verzamelen van DNA van Belgen om zo de preventie van de gezondheidszorg te verbeteren. Er zijn net maanden van de gesprekken over de begroting gepasseerd en nu ineens is er geld vrij gekomen voor dit onderzoek. Het kan zijn dat hier een ander budget voor klaar ligt, daarover heb ik te weinig kennis. Toch lijkt het me niet zo toevallig. Over het artikel zelf heb ik een dubbel gevoel. Het lijkt me een sterk idee indien het effectief leidt tot een correctere diagnose. Mensen lopen vaak naar verschillende artsen voor tweede opinies. Als dit daarmee kan uitgesloten worden, zijn we een stap verder. Verder is het ook een voordeel dat men in kaart kan brengen hoe de situatie in België is enzoverder. Een nadeel lijkt mij de kostprijs te zijn. Gaat dit ons veel kosten om zo’n paspoort te krijgen of wordt dit automatisch voor iedereen cadeau gegeven? Gaat dit een verplicht paspoort worden dat je overal bij je moet hebben zodat ze sneller kunnen inspelen op je noden? Dat laatste lijkt me zeker nog te doen. Toch moeten we nadenken over het aspect van privacy. Is het nodig dat al onze DNA-structuren ontleden worden om preventief er beter op in te spelen? Gaan we dan nog om kunnen gaan met menselijke fouten die er gebeuren in de gezondheidssector? Wel kan ik me voorstellen dat de wetenschap hier veel informatie uit kan halen voor te gebruiken in nieuw onderzoek tegen bepaalde ziekten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.