actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2015, 20:02
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Homoseksuelen in Frankrijk mogen vanaf lente 2016 bloed geven

Homoseksuelen in Frankrijk mogen vanaf lente 2016 bloed geven

Homoseksuelen in Frankrijk mogen vanaf de lente van 2016 bloed geven, zo heeft de Franse minister van Gezondheid, Marisol Touraine, woensdag aangekondigd. Ze preciseerde dat de maatregel "in etappes" zal worden ingevoerd om de veiligheid van de ontvangers te garanderen.

Homoseksuelen in Frankrijk mogen vanaf lente 2016 bloed geven
In Frankrijk mogen homoseksuelen binnenkort bloed doneren

Wegens het risico op aids werd in de jaren 80 in Frankrijk beslist om mannen die seksuele relaties met mannen hebben, permanent uit te sluiten van bloeddonatie. Minister Touraine zei al in 2012 dat ze op het verbod zou terugkomen. Vanaf de lente van 2016 mogen homo's die gedurende de twaalf voorafgaande maanden geen homoseksuele betrekkingen hadden, bloed (cellen en plasma) geven, nadat ze een vragenlijst hebben ingevuld en na een gesprek.

Mannen die gedurende vier maanden geen homoseksuele relaties hadden of slechts met één enkele partner, mogen bloedplasma doneren. Als uit een studie rond deze nieuwe donoren blijkt dat er geen risico's zijn, kan in 2017 een tweede etappe ingaan waarbij de regels voor bloeddonatie door homoseksuelen verder aangepast worden.

In België mogen homoseksuelen nog geen bloed geven wegens het verhoogde risico op HIV en andere seksueel overdraagbare ziekten. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) kondigde in juni wel aan dat ze de uitsluitingscriteria voor bloeddonatie door homofiele en biseksuele mannen wil laten onderzoeken. Ze richtte een interdisciplinaire werkgroep op rond veilige donatie en wil komen tot uitsluitingscriteria die billijk zijn voor donoren.

Mening

Ik vind dit een sterke vooruitgang. Homo's worden nu ook als volwaardige mensen beschouwd en mogen actief deelnemen in het milieu. Ik begrijp de vroegere twijfels aan homo's i.v.m. bloed geven door de verhoogde kans op HIV waardoor homo's zich afgewezen voelde. Door deze maatregelen kunnen ze eindelijk wel bloed geven, mits de nodige voorwaarden, maar ze krijgen wel de kans om andere mensen te helpen. Ik vind dit een grote stap in de goede richting i.v.m. de aanvaarding van homo's in onze leefomgeving.

Bron
Knack 04/11/15 14:22

Laatst aangepast door Caro E*gers : 5th November 2015 om 20:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2015, 20:26
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Homoseksuelen in Frankrijk mogen vanaf lente 2016 bloed geven

Net zoals Caro vind ik dit een stap in de goede richting. Homoseksuelen willen ook deelnemen aan het dagdagelijkse leven, ze willen alles kunnen en mogen doen als elk ander individu. Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat homoseksuelen nog steeds niet aan alle activiteiten mogen deelnemen.
Ik begrijp wel dat men voorzichtig moet zijn als het gaat om bloedtransfusies, het is zelfs van prioritair belang dat men hier streng op is. Toch vind ik dat de homoseksuelen geviseerd worden. Homoseksuelen hebben inderdaad meer kans op een besmetting met hiv, maar niets geeft ons de garantie dat heteroseksuelen niet besmet zijn met hiv. Bloedtesten kunnen uitsluiten dat iemand besmet is met hiv en ik vind dat het tijd wordt dat homoseksuelen eindelijk eerlijk behandeld worden. Zoals ik het nu zie, hebben we jammer genoeg nog een lange weg te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.