actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 08:35
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Rijkste wereldburgers hebben meer geld dan voor de crisis

De 1.210 rijkste mensen ter wereld waren in 2010 samen 4.500 miljard dollar waard, wat meer is dan voor het uitbreken van de crisis. Dat blijkt uit gegevens van het Committee for the Abolition of Third World Debt (CADTM). In 2009 was het bezit van de rijksten teruggevallen tot 3.500 miljard dollar.

Het CADTM berekende dat de vijfhonderd rijkste mensen meer kapitaal hebben dan de 416 miljoen armste. Zowat 925 miljoen mensen hebben dagelijks honger.

Het comité pleit dan ook voor een jaarlijkse taks op het bezit van de allerrijksten. "Het volstaat om een jaarlijkse taks van 2 procent te heffen op het patrimonium van de 1.011 dollarmiljardairs om in de basisbehoeften van de planeet te voorzien", stelt het CADTM.

De organisatie meldt verder dat 69 miljoen kinderen geen enkele vorm van scholing krijgen en dat jaarlijks 350.000 mensen sterven aan de gevolgen van een zwangerschap. (belga/mvdb)

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...de-crisis.dhtml

Eigen mening:
Zoiets vind ik echt niet kunnen. Zoveel mensen op de wereld hebben bijna niets. Zolas het in het artikel staat zijn er zowat 925 miljoen mensen die dagelijks honger hebben. Ik kan er niet bij dat er van deze miljardairs niet meer geld naar de armen gaat. Niet vrijwillig maar ook niet opgelegd. Er zouden zoveel problemen kunnen opgelost worden als men gewoon wat meer taks zou heffen. Zouden zij dit zelf wel inzien of zijn ze echt zo egoïstisch?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 10:58
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het heel erg dat deze mensen het zo extreem goed hebben terwijl er zoveel arme mensen zijn die het overbodige geld van de rijken wel zouden kunnen gebruiken. Het cliché van wie geld heeft, wilt steeds meer blijkt wel te kloppen. Ik vraag mij af of deze rijke mensen wel eens in contact komen met het leven van de armen. Op tv zie je natuurlijk veel maar ik denk dat een ontmoeting van de rijken met de leefwereld van de armen heel nuttig zou zijn. Of zouden ze zo harteloos zijn dat hun zelfs dat niet kan schelen? Ik weet het niet... Hogere belastingen of taxen zijn volgens mij niet echt een oplossing want deze mensen hebben met hun centen toch zoveel invloed dat ze wel een manier vinden om die maatregelen tegen te houden of te omzeilen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2011, 22:43
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Deze cijfers zijn wel écht schokkend: de 500 rijkste mensen hebben meer kapitaal dan de 416 000 000 armste!

Ik denk ook niet dat hogere taksen meteen een oplossing zouden bieden; de rijksten vinden inderdaad snel achterpoortjes in het systeem, daarin ben ik het dus eens met Anne. Er moet echt wel gesleuteld worden aan de ongelijke verdeling tussen arm en rijk want de kloof blijft groter en groter worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th April 2011, 23:52
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Dit lijkt me een 'mooi' voorbeeld van het Matteüseffect. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Eerlijk is natuurlijk anders.
De cijfers die in dit artikel worden aangehaald zijn inderdaad schokkend. Of een jaarlijkse taks veel zou uithalen weet ik niet maar het zou in ieder geval al een begin zijn. Als je leest dat amper 2 procent van het patrimonium van de dollarmiljardairs zoveel kan doen lijkt de extra taks mij het proberen waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.