actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2009, 01:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Intel moet u 2 euro terugbetalen

Intel moet u 2 euro terugbetalen


Kampioen-boeteuitdeelster Neelie Kroes, de Nederlandse Eurocommissaris, wil van Intel 1060 miljoen euro terug. Intel is furieus, maar nog lang niet arm.



Houd me ten goede: ik wil geen enkele boete bagatelliseren, en zeker geen boete van 1,06 miljard euro. Dat Intel fulmineert tegen deze maatregel van 'onze' boetekampioene Kroes, begrijp ik dan ook best. Maar het is misschien goed de zaken even in perspectief te blijven zien.

Intel moet een miljard boete betalen omdat de Amerikaanse chipfabrikant in de jaren 2002 tot en met 2007 afnemers heeft omgekocht. In ruil voor de belofte dat ze geen chips van concurrent AMD zouden gebruiken en verkopen, kregen de pc-fabrikanten en -winkeliers volgens Kroes een flinke zak met geld van Intel. Intel had al 70 procent van de Europese markt en kon zich zo veel grotere kortingen en cadeaus veroorloven dan AMD, dat daardoor geen eerlijke kans kreeg om klanten te winnen.

Als Kroes haar bewijs op orde heeft, en afgaande op haar eerdere prestaties twijfel ik daar eigenlijk niet aan, verdient Intel inderdaad gecorrigeerd te worden. En een boete van 1,06 miljard euro, de grootste boete die de EU ooit heeft uitgedeeld (de vorige topper van 899 miljoen was voor Microsoft, ook overhandigd door Kroes), die boete haalt terecht het nieuws op alle continenten.

Maar anderzijds: hoeveel is nou echt 1,06 miljard? Het is pakweg 2 euro voor ieder van de 499.628.529 burgers die de EU in januari telde. Burgers aan wie het geld zal worden geretourneerd, zo belooft Kroes. Twee euro per persoon, dat klinkt toch al heel wat minder spectaculair. En ik denk dat die half miljard Europeanen de afgelopen zes jaar zo'n 250 miljoen pc's met 'Intel inside' hebben gekocht, wat zou betekenen dat Intel 4 euro per pc moet terugbetalen. Ook nog niet echt dramatisch.

Voor Intel is het natuurlijk toch gewoon 1,06 milard euro, en in Amerika noemen ze dat bijna anderhalf miljard dollar, en dan klinkt het nóg enger. Daarmee maak je menig bedrijf in één klap kapot.

Niet echter Intel. Dat hield de afgelopen jaren zo'n zes miljard dollar per jaar schoon over aan het verkopen van zijn chips. Voor Intel betekent de boete dus het inleveren van één kwartaal winst. Daar tegenover staat dat het bedrijf, volgens Kroes, 24 kwartalen lang extra veel winst heeft kunnen maken door de concurrent op unfaire wijze uit het veld te drukken. Dus tja, 23 kwartalen topwinsten maken en dan één kwartaal inleveren, ik kan me voorstellen dat niet iedereen van dat ene kwartaal wakker ligt.

Overigens moet gezegd dat de pijn voor Intel al wel groter is dan zij voor Microsoft was. Intel moet de winst over drie maanden teruggeven, Microsoft had zijn boete al na drie weken weer terugverdiend. En Intel wacht nog twee vergelijkbare monopoliekwesties in de VS, terwijl het die in Japan en Zuid-Korea inmiddels achter de rug heeft.


Trouw, 18-05-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.