actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2011, 11:23
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Jaarlijks zo'n 7.700 ongevallen met fietsers in België

Jaarlijks zo'n 7.700 ongevallen met fietsers in België

(Belga) In 2008 vonden er zo'n 7.700 ongevallen (7.696) met fietsers plaats op de Belgische wegen. Daarbij raakten 8.122 fietsers gewond. Voor 86 fietsers liep het ongeval fataal af terwijl respectievelijk 905 en 7.131 fietsers zwaar- en lichtgewond raakten. Dat meldt Open Vld-senator Guido De Padt zondag op basis van het antwoord op twee schriftelijke vragen aan staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

Het gaat om de meest recente cijfers. Tussen 2005 en 2007 werden gelijkaardige cijfers opgetekend. Uit onderzoek blijkt dat 30 tot 50 pct van de fietsers die zwaargewond raken bij een ongeval, een hoofdletsel oploopt. De senioren zijn meer vertegenwoordigd naarmate de ernst van de verwondingen toeneemt. Volgens De Padt kunnen oplossingen worden gezocht bij gedragsverandering door sensibilisering, infrastructuuraanpassingen en vernieuwingen aan wagens waarbij de botsvriendelijkheid van wagens kan worden verbeterd - door gebruik van zachte materialen en fietsairbags - en veiligheidstechnologieën ingebouwd. Dat alles is volgens de senator nodig omdat indien heel wat korte verplaatsingen met de fiets afgelegd zouden worden, deze aantallen naar alle verwachtingen nog toenemen. Ook moet het beleid inzetten op het gebruik van fietshelmen. "Het stimuleren van energievriendelijke verplaatsingen zoals te voet en met de fiets, zal dus moeten worden geflankeerd met een fietsvriendelijk beleid met aandacht voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers", dixit De Padt. "In de eerste plaats kunnen ongevallen zoveel als mogelijk vermeden worden, maar in tweede instantie moeten oplossingen gezocht worden om de gevolgen van ongevallen zoveel als mogelijk te verzachten." (THD)

Bron: Knack.be

Ik vind dat deze cijfers heel hoog liggen voor zo'n klein landje. Dit wil zeggen dat er gemiddeld 21 ongevallen met fietsers per dag gebeuren. Er kan heel wat meer aan de veiligheid voor de zwakke weggebruikers gedaan worden. Neem nu Nederland, daar zijn de fietspaden afgescheiden van de wegen. Dit is ook mogelijk in België. Maar ook de fietsers zelf kunnen heel veel meer doen aan hun veiligheid. Hoeveel jongeren rijden er 's nachts niet zonder licht op de baan? Hoeveel mensen dragen een helm? De politie moet ook strenger optreden. Een paar weken geleden reed ik door Nijlen zonder licht. Ik werd tegengehouden. De politie vroeg me of ik een licht had. ik antwoordde dat dat kapot was. "Dat is niets, als je er wel een had, kon je cinematickets winnen.", zeiden ze. En ik mocht doorrijden. Ik denk dat we op het gebied van wegen achteruit zijn aan het gaan. Terwijl andere landen veel geld steken in hun wegennetwerk, blijft België teren op haar 'oude' wegen. We kunnen alleen maar hopen dat er in de toekomst iets aan gedaan wordt. Want elke verkeersdode is er een te veel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2011, 10:44
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het zijn inderdaad wel heel veel ongevallen. Maar het is waar, we kunnen meer doen aan de veiligheid van de zwakke weggebruikers. fluovestjes drage 's nachts, licht aanzetten,... Dat zijn heel normale zaken maar toch zijn er veel mensen die dat niet doen.
In de vorige reactie las ik dat de politie een actie had georganiseerd. Wie fietsverlichting heeft, maakt kans om cinematickets te winnen. Goed initiatief, maar dan moet de actie wel serieus worden genomen. Als je licht niet werkt dan staat dit eigenlijk gelijk aan geen licht. Tenzij je losse lichtjes hebt gekocht die je op je fiets kan hangen.
De fietspaden in België mogen ook wat veiliger. Ik rij regelmatig met de fiets en vaak maak ik het mee dat ik op een haar na wordt aangereden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2011, 16:00
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Time For Action!

Eigenlijk scheelt er gewoon iets met ons systeem als je het zo bekijkt. Als je met de auto rijdt moet je eerst een rijbewijs halen, je auto moet om het jaar gekeurd worden, je moet een verzekering hebben ... . Maar als je als fietser rondrijdt heb je totaal niets nodig. Je moet eigenlijk zelfs de reglementen niet kennen. Als je wilt kan je met een oude fiets zonder licht gemakkelijk rondrijden en zonder enige kennis van de wetgeving, want hoe groot is de kans dat je een boete krijgt? Zo goed als onbestaande! Bovendien zijn de fietspaden in ons landje echt wel in een slechte staat. Time for action! Misschien een agendapuntje voor de volgende regering (als die er ooit komt ten minste).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.