actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st January 2011, 19:05
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Nieuwe automodellen moeten vanaf volgende week dagrijlichten hebben

Vanaf 7 februari moeten alle nieuwe automodellen die worden geďntroduceerd, uitgerust zijn met dagrijverlichting. De verplichting is het gevolg van een Europese richtlijn. België kiest voor een zachte introductie en gaat het overdag rijden zonder lichten dus niet strafbaar stellen.
Vanaf volgende week moet elk nieuw automodel dat op de markt wordt gebracht, voorzien zijn van verlichting die altijd brandt en niet uitschakelbaar is. Het gaat enkel om modellen die na 7 februari worden geďntroduceerd en dus niet om bijvoorbeeld een VW Golf of Peugeot 207, die al enkele jaren beschikbaar zijn.
De verplichting geldt in eerste instantie enkel voor personenwagens en kleine bestelwagens. Op 7 augustus 2012 moeten ook de andere voertuigen volgen. Europa nam de beslissing nadat uit enkele studies bleek dat het aantal verkeersdoden daalt in landen waar dagrijverlichting verplicht is.
Volgens Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac zal de maatregel niet leiden tot een hoger verbruik. 'Bijna alle constructeurs kiezen ervoor om gebruik te maken van LED-lichten', zegt Kaesemans. 'Die zorgen nagenoeg niet voor een meerverbuik en dus ook niet voor een gestegen CO2-uitstoot.'
België heeft ervoor gekozen om overdag rijden zonder lichten niet strafbaar te maken. 'We opteren voor een zachte introductie', zegt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. 'Als alle nieuwe wagens niet-uitschakelbare dagrijlichten hebben, bereiken we op termijn vanzelf ons doel.'
Bron: www.standaard.be
31/01/2011

Mijn mening:
Ik vind het heel positief dat nieuwe automodellen van dagrijlichten voorzien zijn. De verlichting brandt altijd en kan niet worden uitgeschakeld, zo wordt vermeden dat je de lichten vergeet aan te zetten. Uit studies blijkt dat door deze maatregel het aantal verkeersdoden daalt. Volgens mij zijn er heel wat mensen die zullen denken dat de dagrijlichten tot een hoger brandstofverbruik zullen leiden, maar dat is niet het geval. Bijna alle constructeurs gebruiken immers LED-lichten. Zelf zie ik niets negatief aan deze nieuwe maatregel, het verkeer wordt veiliger zonder nadelen. Er wordt gekozen voor een zachte introductie van deze lichten, maar daar heb ik wel mijn twijfels over. Jan Pauwels, de woordvoerder van Schouppe, zegt dat het doel op termijn bereikt wordt als alle nieuwe wagens deze dagrijlichten hebben. Het kan zeker 10 tot 15 jaar duren vooraleer al de mensen over deze nieuwigheid beschikken en dat vind ik ietwat oneerlijk. Maar langs de andere kant kan je stellen dat niemand extra kosten moet maken om dagrijlichten in zijn/haar huidige auto te laten plaatsen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st January 2011, 23:22
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Voorbarig ?

Misschien vind ik het toch wel vrij voorbarig om na een studie meteen zo'n regel te laten invoeren. Want als je nu eens logisch nadenkt, de landen waar men met daglichten rijdt zullen landen zijn waar het minder licht is overdag. Nu deze landen zullen zich hoogst waarschijnlijk eerder in het noorden van Europa gelegen zijn. Maar als je nu gaat kijken naar de bevolkingsdichtheid daar, dan ligt die wel vele lager dan in bv. Nederland. Dus is de kans ook vele kleiner om een (dodelijk) ongeval te hebben. Dus eigenlijk vind ik de regel een beetje voorbarig en ik denk dat er eerst meer onderzoek moest gedaan worden vooraleer er een dergelijke regel wordt ingevoerd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st February 2011, 17:57
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik vind het geen slecht idee om de dagrijverlichting te verplichten. Zonder licht rijden veroorzaakt veel ongelukken en op deze manier kan dit vermeden worden. Mensen moeten er niet meer zelf aan denken om hun lichten aan te zetten. Zoals Yana al aanhaalde zijn er ook geen nadelen aan verbonden dus zie ik niet meteen redenen om tegen de maatregel te zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.