actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2008, 18:45
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Vier op tien Belgen snurken

Veertig procent van de volwassenen in België snurkt. Dat blijkt uit een onderzoek van GlaxoSmithKline, waarvan de resultaten donderdag werden voorgesteld. Bijna de helft van de snurkers vindt snurken een bedreiging voor hun relatie.

Mannenzaak
GlaxoSmithKline ondervroeg in februari online meer dan 10.000 mensen tussen 18 en 60 jaar in België (1.400 mensen), Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland. Doel was meer te weten te komen over snurken en de invloed ervan op de levenskwaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de volwassen Belgen snurkt. Een op de twee Belgische gezinnen wordt met snurken geconfronteerd. Snurken is vooral een mannenzaak, een op de vijf mannen snurkt. Bij vrouwen is dat maar een op de tien. Ook een op de tien Belgische kinderen snurkt.

Bedreiging
Snurken is volgens de onderzoekers niet enkel een medisch, maar ook een sociaal probleem. De meerderheid van de snurkers (77 pct) zegt dat snurken zijn levenskwaliteit aantast. Bijna de helft (46 pct) vindt het een bedreiging voor de relatie en een minderheid (13 pct) is van oordeel dat het de seksuele intimiteit aantast. Eenenveertig procent van de snurkers slaapt soms apart.

Concertlawaai
De lawaaihinder die snurkers soms veroorzaken, mag niet onderschat worden. De geluidsoverlast die ze veroorzaken gaat vaak ten koste van de slaap van de partner. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt voor het geluidsniveau in een slaapkamer 45 decibel (dB) aan, of ongeveer het geluid van zware regenval. Volgens het onderzoek snurken heel wat Belgen luider dan dat. Sommige partners zeggen dat de snurker even veel lawaai maakt als een gesprek (60 dB), verkeersdrukte (85 dB) of zelfs een concert (120 dB).

Slaapapnea
Snurken leidt tot een verstoord slaappatroon, met heel wat medische problemen tot gevolg: concentratiestoornissen, slaperigheid overdag, wat kan leiden tot werk- en verkeersongevallen, een verhoogd risico op hart-en vaatziekten. Het is bovendien het hoofdsymptoom van obstructief slaapapnea syndroom, leggen de onderzoekers uit. Bij dat syndroom stopt de snurker verschillende keren per nacht met ademen.

Oplossingen
Tips voor wie snurkt zijn onder meer gewicht verliezen - snurken wordt vaak veroorzaakt door overgewicht - en geen alcohol drinken of zware maaltijden eten voor het slapengaan. Ook stoppen met roken en voldoende bewegen kunnen helpen. GlaxoSmithKline heeft daarnaast Breathe Right neusstrips die de snurker helpen door de neus te ademen. Als dit alles niet helpt, kunnen ook mondprothesen of operatieve ingrepen soelaas bieden. (belga/sd)


bron: HLN.be
____________
Reactie:
Een kritische kijk op de zaak:

Deze cijfers kloppen niet ! Als 40 % van de bevolking snurkt en 1 man op 5, dan geeft dit : 40 % van 10.000.000 Belgen = 4.000.000 Belgische snurkers waarvan : 5.000.000 mannen x 20 % = 1.000.000 mannen-snurkers. 4.000.000 snurkers - 1.000.000 mannen = 3.000.000 vrouwen-snurksters . Dat is 3 op 5 of met andere woorden 60 % vrouwelijke snurksters . En als we de kinderen er nog uithalen ligt het cijfer nóg hoger...

Daarnaast ook nog dit:
Met één op vijf mannen (20%) en één op tien vrouwen (10%) kom ik op ongeveer 15% van de Belgen en niet 40% zoals in het artikel. Tenzij natuurlijk bijna 2 op 3 Belgen onslachtig zouden zijn.
Bovendien kan je met statistiek altijd alles bewijzen als je dat wil. Maar dit artikel stel ik zwaar in vraag.
Bijvoorbeeld: Men heeft alleen mensen tussen de 18 en de 60 ondervraagd. Eens gekeken via de gegevens van het NIS en die mensen vertegenwoordigen slechts een kleine 60% van de bevolking. Blijkbaar snurkt volgens hen de andere 40%. Het is me alleen nog niet duidelijk hoeveel % van die andere 40% mannen of vrouwen of kinderen zijn ;-)


Kritisch kijken naar atikels is uitermate belangrijk, dames en heren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2008, 18:54
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Voorlopig nog geen last van dus alles ok! Trouwens de mensen die snurken kunnen er ook niet echt aan doen. Als je je partner zoiets nog niet kan vergeven in een relatie...

Dat het aantal zo groot is, ook al heeft Dieter dat fijn gezien dat de resultaten niet kloppen, vind ik niet abnormaal. Het is een verschijnsel dat toeneemt met ouderdom en met gezondheid. Omdat er meer en meer obesitas voorkomt zal dus ook dit "melodieuze" fenomeen nog lekker aangroeien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th March 2008, 21:10
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik ben al heel mijn leven met dit probleem geconfronteerd. Ikzelf snurk niet (toch niet zover ik weet) maar mijn vader wel.
Ik vraag me soms af hoe mijn moeder het volhoud. Zij zegt dat ze probeert in slaap te vallen voor mijn vader.
Ik weet nog dat ik op vakantie op dezelfde kamer moest slapen als mijn ouders, dat is hel geloof me. We hebben al paar dingen geprobeerd, maar de meeste middeltjes helpen niet. Mijn vader overtuigen om te stoppen met roken is ook geen optie (heb ik al geprobeerd), ik zal blij zijn als ze hier een middel tegen vinden.
Ik vind het heel goed dat Dieter de zaak kritisch bekijkt, zelf ben ik niet zo wiskundig aangelegd. Ik zou dus niet kunnen zeggen of hij gelijk heeft of niet
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.