actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2008, 14:42
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Stoppen met roken terugbetaald

Stoppen met roken terugbetaald

BRUSSEL - Wie probeert te stoppen met roken, krijgt zijn doktersbezoek daarvoor terugbetaald. Dat is een van de maatregelen uit het Nationaal Kankerplan van federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx.
Volgens de minister schat de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat 40 procent van alle kankers door een efficiënte preventie kunnen voorkomen worden. Daarom zal de ziekteverzekering acht raadplegingen bij een tabakoloog terugbetalen voor wie probeert te stoppen met roken, en dat aan 20 euro per raadpleging.

Voor zwangere vrouwen zal het terugbetaalde bedrag 30 euro bedragen. Jonge meisjes die zich voor hun achttiende verjaardag laten inenten tegen baarmoederhalskanker krijgen die kosten terugbetaald. Er komt een programma om de opsporing van baarmoederhalskanker te verbeteren.

Terzelfdertijd wil de minister de opsporing van genetische kankerrisico's en van borstkanker ondersteunen. Ze stelt ook een driejaarlijkse gezondheidscheck-up bij de huisarts voor.

Tegelijkertijd wil de minister nieuwe geneesmiddelen tegen kanker en de bijkomende kosten van kankerbehandelingen sneller en makkelijker laten terugbetalen door de ziekteverzekering.

Het Nationaal Kankerplan telt in totaal 32 maatregelen. Die zijn onderverdeeld in maatregelen die in drie krachtlijnen zijn onderverdeeld: preventie en opsporing, zorg, behandeling en ondersteuning van patiënten, en onderzoek, innoverende technologie en evaluatie.

Om de maatregelen van het Nationaal Kankerplan te financieren trekt minister Onkelinx voor de periode 2008-2010 380 miljoen euro uit.
(BELGA)


Uit: nieuwsblad.be

Reactie:

Goed initiatief! Alle maatregelen die ze kunnen nemen, moeten ze nemen. Liever het geld spenderen aan dergelijke problemen, dan aan een Ishtar die naar Belgrado gaat!

Ze stelt ook een driejaarlijkse gezondheidscheck-up bij de huisarts voor.

Dit vind ik ook een goede initiatief. Vaak wordt een kanker al te laat ontdekt. Vaak moeten ze al een lange tijd last hebben van iets, eer ze naar de dokter gaan. Beter voorkomen dan ‘genezen’?!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2008, 12:07
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Reactie

Goed initiatief, maar ik vraag me af of er geen andere oplossing is dan er geld aan te spenderen?
Waarom iemand geld geven als hij stopt met roken?
Ik weet niet of dit echt een goede oplossing is. Ik denk dat het goed is voor een tijdje maar de echte rokers starten toch weer opnieuw.

Ik denk als je echt de meerderheid wilt laten stoppen met roken, dat er nog een ander idee uit de bus zal moeten komen dan een doktersbezoek terug betalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2008, 15:07
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik denk ook dat alleen een doktersbezoek terugbetalen niet voldoende is. Maar het is wel een stap in de goede richting. Het is niet zo dat de mensen geld krijgen om te stoppen met roken, het doktersbezoek wordt terugbetaald. Dit is toch wel iets heel anders. Ik denk dat dit initiatief sommige mensen wel aanzet om naar een dokter te gaan om te stoppen met roken. Niet iedereen zal gemotiveerd zijn om te stoppen met dit initiatief, daarom zijn er nog steeds extra maatregelen nodig. Ik vind dat er al heel wat maatregelen genomen worden om mensen aan te sporen om te stoppen (verbod van roken, financieren doktersbezoek,…) maar er zullen altijd mensen zijn die toch blijven roken. Volgens mij kan je dit niet meer veranderen.

Het initiatief om de inentingen voor baarmoederhalskanker terug te betalen vind ik heel goed. Alleen zouden ze dit voor iedereen moeten financieren (de inenting kan tot je ongeveer 25 jaar bent). Nu vallen vele meisjes uit de boot. Vooral voor armere gezinnen is dit dan een gemiste kans. De inenting is redelijk duur en misschien onbetaalbaar voor armere gezinnen. Daarom vind ik dat het voor iedereen zou moeten terugbetaald worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.