actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 10:23
Sil S*aenen Sil S*aenen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 25
'Onderzoek naar veiligheidsdiensten kan, maar laat hen eerst hun werk doen'

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) spreekt tegen dat de budgetten voor de Staatsveiligheid zijn teruggeschroefd. In 2015 werden 20 procent meer middelen uitgetrokken en de initiële begroting voor volgend jaar voorziet in 6 procent meer middelen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting van dit jaar, stelt de minister maandagavond. Een onderzoek naar de werking van de veiligheidsdiensten kan er komen, zei hij ook. Maar laat hen eerst hun werk doen, klonk het.





‘De berichtgeving over een dalend budget voor Staatsveiligheid is onjuist. De afgelopen jaren werd wel degelijk geïnvesteerd in Staatsveiligheid’, zegt Geens, na uitspraken van oppositiepartij SP.A. Het budget van de Staatsveiligheid werd in 2015 met 20 procent opgetrokken. Zowel voor personeel als investeringskredieten werd in extra middelen voorzien. Voor personeel gaat het om ruim 7,5 miljoen euro bijkomend, voor investeringen over ruim 1,1 miljoen euro extra, zegt de minister.

Appelen en peren

De ontwerpbegroting 2016 voorziet 6 procent meer kredieten dan de initiële begroting van 2015. Volgens het kabinet van de Justitieminister gaat het overigens niet op de initiële cijfers te vergelijken met gerealiseerde cijfers van het voorbijgaande jaar. ‘Dit is appelen met peren vergelijken. Doorheen een begrotingsjaar worden doorgaans kredieten bijkomend toegekend in functie van de behoeften, meestal bij de begrotingscontrole in maart’, luidt het.

Het deel van het budget (personeel, werking en investering) van de Staatsveiligheid verbonden aan de opdracht van de beschermingsassistenten zal vanaf 2016 overgaan naar de federale politie die de taak vanaf dan zal overnemen. De middelen hiervoor komen bovenop de begroting staatsveiligheid. De minister benadrukt het belang van de veiligheidsdienst ook naar de toekomst toe de nodige ruimte te blijven geven om performant te functioneren. Er zullen ook in 2016 nog middelen ter beschikking zijn in de veiligheidsenveloppe, besluit hij.

‘Als ik vaststel dat de eerste plenaire zitting van de Senaat wordt vervangen door een receptie voor Charles Aznavour, dan zeg ik: schaf die Senaat af en investeer dat budget in de versterking van onze Staatsveiligheid’, zei burgemeester Bart De Wever vandaag in Gazet van Antwerpen.

Onderzoek

Voor een onderzoek naar de werking van de veiligheidsdiensten staat de minister open, zei hij in de studio van het Journaal op Eén. 'Maar laat ons alstublieft eerst de gerechtelijke diensten in alle rust werken.' Blijkt achteraf dat de inlichtingendiensten niet behoorlijk gefunctioneerd zouden hebben, dan zal op dat moment moeten blijken of dat aan onderbemanning of iets anders lag.'

Het onderzoek na de aanslagen in Parijs speelde zich ook maandag in belangrijke mate in ons land af. In Molenbeek was de politie met man en macht op zoek naar Salah Abdeslam, een mogelijke dader en de broer van een van de terroristen die zichzelf vrijdag opbliezen in Parijs. De Franse president François Hollande zei bovendien dat de aanslagen gepland zijn in Syrië, maar georganiseerd in België.

Geen enkele veiligheidsdienst

Dat moet nog bewezen worden, reageerde Geens. Al zou het hem niet verbazen. 'Ik denk dat als men Brussel zou aanvallen, dat men ook liefst vanuit een ander land snel de grens zou willen oversteken', argumenteerde hij. 'Het is normaal dat men een naburig land opzoekt.'

Voor de minister van Justitie toont dat meteen ook de nood aan meer samenwerking tussen de Europese veiligheidsdiensten. 'Ik ben degene geweest in de Europese Raad die dat vanaf januari gevraagd en gesmeekt heeft. Ik zou het betreuren mocht men Europees nu beginnen zeggen: "het is de veiligheidsdienst van België die gefaald heeft'" als dat niet waar zou zijn. En of dat waar is, durf ik nu nog niet zeggen. Maar ik heb het gevoel dat geen enkele veiligheidsdienst, ook niet de Amerikaanse, wist dat dit zou kunnen gebeuren.'

Specifiek over Brussel en Molenbeek zei Geens nog dat hij en Jaak Raes van de Staatsveiligheid maandag lang hebben samengezeten met burgemeester Françoise Schepmans (MR) en minister-president Rudi Vervoort (PS). "We doen al het mogelijke om na te gaan wat we op dit ogenblik kunnen verbeteren', aldus de minister. Zo gaf hij als voorbeeld de nood aan strengere woonstcontroles, want 'er zijn te veel onbekende vreemdelingen op Brusselse bodem'.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151116_01973328
17/11/2015

Eigen mening: Ik denk dat minister Geens het bij het rechte eind heeft. Hoewel er de laatste jaren hoogstwaarschijnlijk besparingen zijn geweest bij staatsveiligheid is dit geen reden om nu de schuld van aanslagen en wanbeleid daarop te schuiven. Er zijn op het vlak van veiligheid meer dan eens fouten gemaakt en dit kan nog steeds verbeteren maar gezien de recente gebeurtenissen denk ik niet dat men hieruit overhaast conclusies moet trekken. De veiligheidsdiensten zijn waarschijnlijk volop aan het werk om verdere problemen en eventuele aanslagen te voorkomen maar het verdere verloop zal duidelijk maken welke fouten er precies allemaal zijn binnen die diensten en wat er wel juist gedaan wordt. Geef de veiligheidsdiensten wat tijd, zelfs in deze tijden van crisis, laat ze bewijzen dat ze hun werk wel correct kunnen doen voor er onderzoeken ingesteld worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.