actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2004, 02:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Conventie van Génève? Nooit van gehoord...

Nog een episode waar het Amerikaans leger trots op mag zijn: onder het gejuich van soldaten wordt een gewonde Iraki koudweg afgemaakt...
Maar natuurlijk is dat geen punt: 'wij' zijn nl. 'de goei'!! De reacties van een aantal Amerikaanse (ex-)militairen onderaan maakt duidelijk dat de propaganda van 'elke gewapende Iraki is een terrorist die omwille van de Amerikaanse nationale veiligheid uit de weg moet geruimd worden' zééér effectief is geweest. Als je in je eigen land morgen zou worden geconfronteerd met een vreemde bezettingsmacht, zou je uiteraard met vreemde vlaggen zitten zwaaien en 'hoera!' roepen...

http://207.44.245.159/article5365.htm (niet voor kinderen, dit is geen Hollywood)

Ik stel voor om de onderstaande suggestie te ondersteunen, niet alleen omwille van een protest tegen kunstmatig hoog gehouden brandstofprijzen, maar ook omdat ESSO (EXXON in de States) de allergrootste is en dus vrijwel zeker zijn handen in Irak mee vuil aan het maken is... (actie wordt overigens ondersteund door VTB/VAB). 't Is niet veel, maar het is tenminste toch al IETS!


> >Subject: Boycot brandstofprijzen
> >
> >
> >Boycotten die handel. Met z'n allen staan we sterk...
> >Lees aandachtig, het kost je toch niets.
> >
> >Tanken aan halve prijs ......... zeg het voort
> >
> >Doen !!!
> >
> >
> >
> >HOE BRANDSTOF AAN HALVE PRIJS KRIJGEN
> >
> >We zijn te weten gekomen van een gemeenschappelijke actie om onze
> >macht uit te oefenen tegenover de petroleum maatschappijen.
> >
> >We kunnen de kostprijs van brandstof laten verlagen door de
> >petroleumkolossen, zonder aan de aankoop van benzine te moeten
> >verzaken !!!
> >
> >Ook al heb je geen auto, stuur a.u.b. dit bericht door aan je
> >vrienden.
> >
> >Het is een geniaal idee! Men hoort al zeggen dat de benzineprijs
> >nog meer zal toenemen.
> >
> >We kunnen de prijs doen dalen als we samen bewegen, op een
> >solidaire en intelligente manier.
> >
> >Kijk maar hoe.
> >Daar het idee om gedurende één bepaalde dag geen benzine aan te
> >kopen de petroleummaatschappijen enkel aan het lachen bracht ( ze weten
> heel
> >goed dat het maar uitstel is van tanken, daar we op het einde het toch
> nog
> >nodig hebben!) is er een systeem waarmee ze groen zullen lachen, als we
> >maar met velen actie nemen.
> >
> >Het wachtwoord is: in de geldbeugel van de petroleummaatschappij
> >toeslaan zonder schade aan ons zelf toe te brengen.
> >
> >De petroleumfabrikanten en de OPEC hebben ons beïnvloed om te
> >geloven dat een prijs die schommelt tussen 0.95 Euro en 1 Euro per liter
> >een goeie prijs is, maar wij kunnen hun laten zien dat de betere prijs de
> helft is.
> >
> >De verbruikers hebben gezien dat ze heel veel invloed kunnen hebben
> >op de industriële politiek, het is kwestie van te beslissen om deze macht
> >te gebruiken.
> >
> >Het voorstel is, dat u tussen nu en het einde van het jaar, geen
> >benzine meer aankoopt bij twee van de grootste benzinefabrikanten, SHELL
> en
> >ESSO, die dan ook reeds één enkele maatschappij vormen.
> >
> >Wanneer ze niet méér benzine verkopen, zullen ze verplicht worden
> >om hun prijzen te laten zakken.
> >
> >Indien deze twee maatschappijen hun prijs doen dalen, zullen de
> >anderen snel moeten volgen.
> >
> >Om dit te bereiken, moeten we met miljoenen zijn, over heel de
> >wereld.
> >
> >Dit bericht, afkomstig vanuit Frankrijk en Italië, is naar een
> >dertigtal mensen verzonden; als ieder van hun het op hun beurt doorstuurt
> >naar, laat ons zeggen ... tien mensen, zitten we aan driehonderd.
> >
> >Als zij evenzo doen, zitten we aan 3000, en zo voort.
> >
> >Zodoende, als dit bericht aan zijn zevende generatie toe is, hebben
> >we dertig miljoen verbruikers bereikt en ingelicht!
> >
> >Stuur dit bericht dus aan tien mensen en vraag hun hetzelfde te
> >doen.
> >
> >We hebben berekend, dat indien iedereen snel genoeg handelt, we 300
> >miljoen mensen kunnen sensibiliseren in acht dagen.
> >
> >Wat zeker is, is dat zo handelen, ons niets kost, denkt U niet?
> >
> >Met Vriendelijke groeten,
> >
> >Alain Somerlinck
> >
> >alain@motortourisme.com mailto:alain@motortourisme.com
> >
> >www.MotorTourisme.com http://www.MotorTourisme.com
> >
> >http://motortoerisme.2link.be/
> >
> >sponsored by :
> >* CEBEON * TOAST-iT * ATX * YEO Management * MOTO2000 * KataTec *
> >Horizon
> >Motorreizen *
> >
> >* Centrum voor Motorbeheersing Tongeren * MoTour * SoftSolutions *
> >Brasserie De Pinte * VTB-VAB *
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 13th November 2004 om 03:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2004, 03:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Een Irakees, gewond, misschien stervend, vechtend voor zijn vaderland tegen een vreemde bezettingsmacht in zijn EIGEN LAND, weerloos (zijn wapen ligt achter hem)... en vervolgens GENADELOOS (luister naar het gejuich op de achtergrond) AFGEMAAKT door de 'freedomfighters'...

Om nog maar te zwijgen van de burgerslachtoffers - nee, die waren lang niet allemaal weg uit Fallujah... (zie artikel van Reuters: http://www.reuters.com/newsArticle....storyID=6797956)

En voor het zgn 'democratisch proces' in Irak? Naar aanleiding van de gruwelen in Fallujah heeft een van de grootste Soennitische partijen zich onmiddellijk teruggetrokken uit de vazallenregering van Ayad Allawi... Hoe lomp kan je zijn in het licht van de verkiezingen in Irak van begin volgend jaar???

This must be (the new) justice! Dit moet het resultaat zijn van eeuwenlange beschaving! En dit is meteen ook het PNAC, het veel bezongen 'Project for the New American Century' (dat belooft!). Thank you, Mr. Bush, thank you!! (Ik denk dat ik - opnieuw - moet overgeven...)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 13th November 2004 om 03:48.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2004, 12:39
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
één woord: verschrikkelijke beelden die mij doen twijfelen aan de psychische gezondheid van de amerikaanse soldaten...
Hoe een mens dit kan doen, het blijft mij een raadsel!
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2004, 15:22
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Dat zijn natuurlijk dingen die niet door de beugel kunnen. Maar ik ben er vrij zeker van dat de schutter zich voor de krijgsraad heeft moeten verantwoorden. In tegenstelling tot sommige andere landen houdt de US zich nog altijd aan de ROE (Rules of Engagement) en Geneva-conventions. En dat er dan af en toe rotte appels tussen zitten die zulke wandaden doen, dat is onvermijdelijk, maar wees gerust dat zij daarvoor bestraft worden.

Natuurlijk kan ik wel enkele reacties begrijpen die sommige mensen gepost hebben op dat forum van die link. Ik kan me voorstellen dat je als 18-jarige soldaat, na net dagenlang onder vuur en tussen het puin te hebben gelegen, niet zo happig bent om je vijand de eerste zorgen toe te brengen. Ik kan het begrijpen maar uiteraard niet goedkeuren.

Maar ik vind het wel nogal hypocriet om nu ineens te zeggen dat 'die Amerikaanse soldaten' tot zoiets in staat zijn. Wat we op dat filmpje zien, is 1 rotte appel. Je kan nu moeilijk gans het Amerikaanse leger (en 't is in feite niet het leger maar de Marines) over dezelfde kam scheren op basis van wat 1 marinier heeft gedaan.

Je kan dat best nog vergelijken met de eigen staat waarin wij wonen. Ook hier in België is het verboden om iemand te vermoorden, ook al gebeurd het toch. Wil dat dan zeggen dat alle Belgen moordenaars zijn? Neen, de rotte appel wordt gestraft want dat is het enige dat de maatschappij nog kan doen. En hetzelfde zal wel gebeurd zijn met die marinier.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2004, 15:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ik wil het écht met jou hopen dat het inderdaad om één rotte appel gaat, maar het aantal begint stilaan toch op te lopen na Abu Graib, Guantanamo en alle leugens in verband met het begin van de oorlog...

Ik vrees echter dat gans de boom ondertussen is aangetast... En dat die 'code of honour' alleen nog maar een masker is waarachter oneindig veel leed en smeerlapperij verborgen zit
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 14th November 2004 om 15:34.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2004, 18:47
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Ik denk trouwens dat het OP (original post) over een vrij gedateerd onderwerp gaat, gezien de eerste reacties onder het filmpje. De eerste post spreekt zelfs van '200 American casualties' ofzoiets. Het filmpje zal dus dateren van ergens midden 2003?

Leugens ivm begin van de oorlog -> dat heeft weinig te maken met de soldaten 'in the field'.

Guantanamo -> Ik heb ergens gelezen dat de US nooit het onderdeel dat gaat over 'enemy combatants' in de conventie van Génève getekent heeft waardoor ze dus ook juridisch niks kan verweten worden. Ik vind het echter niet meteen terug maar zogauw ik het heb, zal ik het posten.

Abu Graib -> U weet vast en zeker net zo goed als ik dat de schuldigen ondertussen al voor de krijgsraad zijn moeten verschijnen. Anderzijds blijft het natuurlijk wel een raadsel tot hoe ver de draad terugloopt... ook al denk ik zelf dat er ergens bovenaan nog wel wat rotte appels rondlopen. We zullen de waarheid waarschijnlijk pas te weten komen als één of andere whistleblower de tijd rijp acht om uit de biecht te spreken. Maar voor wanneer dat is... dat weet niemand. Het kan natuurlijk ook dat er helemaal geen conspiracy cover-up is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th November 2004, 21:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Originally posted by Kenny
Leugens ivm begin van de oorlog -> dat heeft weinig te maken met de soldaten 'in the field'.

Toch wel hoor, want voor sommige (intelligentere) Amerikaanse piotten wordt het stilaan ook duidelijk dat de redenen waarom zij daar zitten, niet diegene zijn waarmee ze oorspronkelijk geronseld werden. M.a.w., hoe erg moet het niet zijn om je als soldaat ten velde stilaan bewust te worden van het feit dat je daar helemaal niet zit om redenen van 'national security' maar omwille van pure machtsbelangen van een paar gepatenteerde schurken in Washington DC?


Ik denk trouwens dat het OP (original post) over een vrij gedateerd onderwerp gaat, gezien de eerste reacties onder het filmpje. De eerste post spreekt zelfs van '200 American casualties' ofzoiets. Het filmpje zal dus dateren van ergens midden 2003?

Datum filmpje: niet 'midden 2003', wél week van 25/02/2004... En over gedateerd gesproken: volgende beelden zijn vorige week opgenomen door de Australische zender ABC in Fallujah. De reportage laat een marinier zien die zegt: "I've just injured one, he's between the two buildings". Op dat moment gaat een andere marinier er naar toe, richt zijn wapen, en vuurt een schot af. Vervolgens klimt hij naar beneden en zegt: "He's done".

http://207.44.245.159/video1043.htm

Eén rotte appel? Laat me niet lachen. Conventie van Génève? Brul, brul...

Je standpunten over Guantanamo en Abu Graib werken overigens eerder à charge dan à décharge voor de Amerikanen, waardoor ze hier geen verdere commentaar behoeven...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th November 2004, 00:16
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Citaat:
Leugens ivm begin van de oorlog -> dat heeft weinig te maken met de soldaten 'in the field'.


Toch wel hoor, want voor sommige (intelligentere) Amerikaanse piotten wordt het stilaan ook duidelijk dat de redenen waarom zij daar zitten, niet diegene zijn waarmee ze oorspronkelijk geronseld werden. M.a.w., hoe erg moet het niet zijn om je als soldaat ten velde stilaan bewust te worden van het feit dat je daar helemaal niet zit om redenen van 'national security' maar omwille van pure machtsbelangen van een paar gepatenteerde schurken in Washington DC?


In die context, ja, maar ik dacht dat we het hier over de conventies van Génève hadden.

Citaat:
Datum filmpje: niet 'midden 2003', wél week van 25/02/2004...


Niet dus, het staat letterlijk op die site (ik had er eerst ook over gekeken)

Page Updated: 02/27/04/
Transcript:
CNN Presents: Fit To Kill
Aired October 26, 2003 - 20:00 ET

Citaat:
Eén rotte appel? Laat me niet lachen.


Een heel leger vol rotte appels? Laat me niet lachen.

Citaat:
Je standpunten over Guantanamo en Abu Graib werken overigens eerder à charge dan à décharge voor de Amerikanen, waardoor ze hier geen verdere commentaar behoeven...


Was het dan de bedoeling om daarover te discussiëren? In tegenstelling tot wat u misschien denkt, ga ik hier echt niet de Abu Graib-hoofdpersonen verdedigen.

En hier is trouwens dat van Guantanamo... *LINK*

Citaat:
The detainees at Guantanamo were captured while fighting for al-Qaeda or the Taleban, neither of which purported to abide by the laws of war. The detainees represented no government and thus no military hierarchy.

Some governments tried to change this definition in the 1970s - to include Third World "freedom fighters" as legal combatants if they had a political goal - but the United States never signed the changed treaty.

America can detain the al-Qaeda fighters - the Geneva Convention allows detention of combatants as long as the conflict continues, and this conflict is hardly over.

Moreover, it should. It makes no sense to release people who remain dedicated to our destruction.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th November 2004, 03:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Reactie op Kenny

Verband leugens & Conventie van Génève:
Zou het niet kunnen dat het aan hun laars lappen van die conventie te maken heeft met het demoniseren van Irak zoals dat al gebeurde net voor de oorlog? Geen wonder dat meer dan een derde post facum met PTSD blijft zitten...

Datum eerste filmpje: inderdaad ook naast gekeken, dus jouw analyse is correct (dit is al de tweede keer dat ik je vandaag gelijk moet geven... maar dat is misschien toch nog niet 'the end of the world as we know it'). Maar het ging er mij vooral om aan te tonen dat het wel degelijk niet ging om één rotte appel, vandaar het tweede filmpje dat wel degelijk amper een week oud is... En het feit dat 'niet één' = 'allemaal' is een logische denkfout... (maar mijn vrees is inderdaad wél dat bepaalde 'vuile' technieken veel meer dan mij lief is worden aangewend - het feit dat meermaals Amerikaanse gevangenen 'gedeporteerd' worden naar de gevangenissen van 'friendly nations' waar men op vlak van mensenrechten nog middeleeuwse criteria hanteert, zegt genoeg)

Het punt van én Abu Graib én Guantanamo (ondanks het citaat dat wordt voorgelegd) is dat op beide plaatsen zaken gebeurd zijn én nog gebeuren die het daglicht niet mogen zien. Natuurlijk, in een oorlog gelden andere wetten, maar een aanfluiting van Génève (Abu Graib) of mensen waarvan de basisrechten genegeerd worden omdat ze alleen maar op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zaten (Guantanamo - onlangs nog te zien in een Australische(!) reportage, excuseer mij voor het vage bronnengebruik), vraagt uiteraard om een 'cover-up' richting hogere echelons (jij noemt het 'hoofdpersonen') - ik denk aan Rumsfeld c.s. Eerlijk gezegd, ik had medelijden met die vrouwelijke militair die in de States als onvervalste zondebok(!) veroordeeld is - dan bén je al eens loyaal geweest ten opzichte van je land... Anderzijds spreekt het voor mij vanzelf dat men mensen die vervuld zijn van de dwangidee om de V.S. te vernietigen (zie citaat), niet zomaar moet laten gaan, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat men ze als beesten moet behandelen...

Nog een woordje over de aangehaalde enquête uit Oxford als reactie op de mail van Davy in 'Pro & Contra': goed dat je met sociaal-wetenschappelijk onderzoek probeert om je eigen mening te staven (méér van dat!). Tegelijk denk ik dat het door jou gebruikte argument in een van deze posts van 'vrij gedateerd' eveneens hierop van toepassing is - ongeveer negen maanden oud -, maar belangrijker is toch wel het feit dat de enquête betrekking heeft op voornamelijk mensen (bijna 80%, zie vraag 27) die tot op dat moment niet eens een Amerikaan hebben gezien... En al ben ik als halve socioloog net iets te veel bezig geweest met enquêtes en statistieken om dergelijk zaken met een al te goedkope kwinkslag onderuit te halen, ik moet hier toch aansluiten met de bemerking die Davy maakte in zijn 'Pro- & Contramail', nl.: 'zich verplaatsen in de situatie van die ander'. Hoe zouden wij inderdaad zélf staan ten aanzien van een enquête uitgaande van een vreemde bezettingsmacht (laat het nog zijn dat zij door sommigen als 'bevrijdingstroepen' werden aanzien - maar zoals gezegd heb ik niet veel wimpelende vlaggetjes gezien) als bewoner van een bezet(/bevrijd?) land??? M.a.w.: het 'universum' van dergelijke steekproef is in deze situatie ongelooflijk veel 'gebiased' richting 'coalition of the willing'... Anders gezegd: zélf zou ik NOOIT bereid zijn om mee te werken aan een 'bezettingsenquête' (tenzij dan onder dwang, maar wat zijn mijn antwoorden dan nog waard?), zelfs niet al wordt 'mijn land' op dat moment geregeerd door een dictator (koerden wellicht uitgezonderd, maar dat bevestigt alleen de bias van de enquête). Ik neem aan dat jij als Vlaams-nationalist minstens eenzelfde 'trots' zou voelen...?

Enfin, Kenny, met alle appreciatie over je meticuleuze opzoekwerk: het gegeven van 'to take the role of the other' is en blijft voor mij hét criterium om gans de Irak-affaire te toetsen aan de eisen van de rechtvaardigheid. Dat is uiteraard geen simpele zaak, alleen al omdat 'the other' hier op diverse manieren een invulling kan krijgen. Toch, de bijna-3000 slachtoffers van de twin-towers kunnen het huidige optreden in Irak nauwelijks wettigen... Ik heb het stilaan meer dan gegronde vermoeden dat een heel andere agenda gans deze zaak heeft kunnen laten escaleren, al betwijfel ik niet dat de wereld Saddam inderdaad liever kwijt dan rijk was. Al zijn 'wij' het wel geweest die dit monster groot hebben gemaakt, alweer maar eens onder het dramatisch motto van 'de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden'... Hopelijk - maar ik vrees er voor - is dat de les die we uit de affaire moeten en kunnen trekken...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 15th November 2004 om 04:08.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th November 2004, 15:29
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Originally posted by Barst
Reactie op Kenny


Enfin, Kenny, met alle appreciatie over je meticuleuze opzoekwerk: het gegeven van 'to take the role of the other' is en blijft voor mij hét criterium om gans de Irak-affaire te toetsen aan de eisen van de rechtvaardigheid. Dat is uiteraard geen simpele zaak, alleen al omdat 'the other' hier op diverse manieren een invulling kan krijgen. Toch, de bijna-3000 slachtoffers van de twin-towers kunnen het huidige optreden in Irak nauwelijks wettigen... Ik heb het stilaan meer dan gegronde vermoeden dat een heel andere agenda gans deze zaak heeft kunnen laten escaleren, al betwijfel ik niet dat de wereld Saddam inderdaad liever kwijt dan rijk was. Al zijn 'wij' het wel geweest die dit monster groot hebben gemaakt, alweer maar eens onder het dramatisch motto van 'de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden'... Hopelijk - maar ik vrees er voor - is dat de les die we uit de affaire moeten en kunnen trekken...


Amen...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th November 2004, 13:48
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Military investigates shooting of wounded insurgent

FALLUJA, Iraq (CNN) -- The U.S. military is investigating whether a Marine shot dead an unarmed, wounded insurgent during the battle for Falluja in an incident captured on videotape by a pool reporter.

The man was shot in the head at close range Saturday by a Marine who found him among a group of wounded men. The wounded men were found in a mosque that Marines said had been the source of small-arms and rocket-propelled grenade fire the previous day.


Bron: CNN

Ik neem aan dat dit het videootje is waarover eerder sprake was?
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 16th November 2004, 14:30
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Ik heb deze week al twee verschrikkelijke filmpjes gezien! Vandaag ging het over een ongewapende gewonde die op de grond lag waar ze tegen zeiden: "the mother fucker wants us to believe he's dead". Dat was waar het op neer kwam. En de soldaat schoot hem gewoon dood!
Ok! Ik begrijp dat het note bene ook maar gewone mensen van vlees en bloed zijn en dat ze al maanden moeten vechten ver weg van hun familie en vrienden. Maar dat geeft hen nog altijd niet het recht om gewoon een mens dood te schieten die op dat moment geen bedreiging voor hen vormt!
De soldaat speelde gewoon voor God en besliste op dat moment onterecht over leven en dood (als er al een rechtvaardiging is in oorlog buiten je eigen nekvel redden).
Ik betwijfel ten sterkst of ik (en anderen) in diezelfde omstandigheden zo zou gereageerd hebben!
__________________
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 16th November 2004, 15:56
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
FALLUJA, Iraq (CNN) -- The U.S. military is investigating whether a Marine shot dead an unarmed, wounded insurgent during the battle for Falluja in an incident captured on videotape by a pool reporter.


Alleen jammer dat we met dat vermaledijde systeem van 'embedded journalism' alleen het topje van de ijsberg te zien zullen krijgen...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 17th November 2004, 02:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Rode Kruis: 800 burgerslachtoffers in Fallujah...

800 Civilians Feared Dead in Fallujah

Dahr Jamail

BAGHDAD, Nov 16 (IPS) - At least 800 civilians have been killed during the U.S. military siege of Fallujah, a Red Cross official estimates.

Speaking on condition of anonymity for fear of U.S. military reprisal, a high-ranking official with the Red Cross in Baghdad told IPS that ”at least 800 civilians” have been killed in Fallujah so far.

His estimate is based on reports from Red Crescent aid workers stationed around the embattled city, from residents within the city and from refugees, he said.

”Several of our Red Cross workers have just returned from Fallujah since the Americans won't let them into the city,” he said. ”And they said the people they are tending to in the refugee camps set up in the desert outside the city are telling horrible stories of suffering and death inside Fallujah.”

The official said that both Red Cross and Iraqi Red Crescent relief teams had asked the U.S. military in Fallujah to take in medical supplies to people trapped in the city, but their repeated requests had been turned down.

A convoy of relief supplies from both relief organisations continues to wait on the outskirts of the city for military permission to enter. They have appealed to the United Nations to intervene on their behalf.

”The Americans close their ears, and that is it,” the Red Cross official said. ”They won't even let us take supplies into Fallujah General Hospital.”

The official estimated that at least 50,000 residents remain trapped within the city. They were too poor to leave, lacked friends or family outside the city and therefore had nowhere to go, or they simply had not had enough time to escape before the siege began, he said.


Information Clearing House, 17/11/2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Suggesties voor een andere wereld Barst P.A.V. 0 21st November 2004 18:46
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... Barst Artikels & Boeken 2 9th November 2004 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.