actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2015, 16:07
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Politie: "81.000 betogers op pad in Brussel"

De drie vakbonden ACV, ABVV en ACLVB betogen vandaag in Brussel tegen het besparingsbeleid van de federale regering. Vanuit verschillende delen van het land zijn duizenden vakbondsleden naar de hoofdstad getrokken. Volgens de politie stappen er 81.000 mensen mee. De vakbonden zelf hebben het over 100.000 deelnemers. Aan het Zuidstation, het eindpunt van de betoging, kwam het tot rellen tussen de politie en een groep amokmakers.
De betoging vertrok om 11.30 uur aan het Brusselse Noordstation en trekt dwars door het centrum om rond 13 uur aan te komen aan het Zuidstation.

De vakbonden verzetten zich met deze betoging tegen het voor hen "onverteerbare" regeerakkoord dat vorig jaar door de regering-Michel werd afgesloten. "Voor de werknemers en de gerechtigden op sociale uitkeringen blijven er na 1 jaar regeringsbeleid alleen maar kruimels over", luidt het in een gemeenschappelijk pamflet.

De bonden eisen onder meer het herstel van de koopkracht, een verschuiving van belastingen met een rechtvaardige bijdrage van grote vermogens en kapitaalinkomens, en banenplannen met extra inspanningen om kwetsbare groepen aan het werk te krijgen.

Ze zijn ervan overtuigd dat deze -zoveelste- betoging nog steeds nodig is. "Het is onze verdomde plicht als vakbonden om een stem te geven aan de rechtvaardigheid die we nodig hebben om op lange termijn ook een goede maatschappij te kunnen opbouwen", zei een vakbondsmilitante van het ACV voor aanvang van de betoging aan VRT Nieuws. "Ik hoop dat vandaag een signaal is dat we blijven doorgaan en deze besparingen niet langer slikken", voegde een collega van het ABVV eraan toe (zie video).

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening:
Ik ben geen voorstander van stakingen. Dit komt misschien omdat ik zelf nog weinig word geconfronteerd met de nieuwe regelingen van de regering. Ik hoor wel van mijn ouders dat ze voor mij meer inschrijvingsgeld moeten betalen maar daar houdt het voor mij verder op.
Ik ben zelf daarnaast ook wel voorstander van het sterke besparingsplan van deze regering. Ik ben net zoals heel België niet blij met de besparingen in het onderwijs en op gebied van cultuur. Toch vrees ik dat de meeste van de besparingen noodzaak zijn en vindt de regering het ook niet leuk om altijd 'hun portemonee' dicht te moeten houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.