actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 11:19
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
12.000 à 14.000 Poolse plaatsen krijgen andere naam wegens verwijzing naar communisti

"12.000 à 14.000 Poolse plaatsen krijgen andere naam wegens verwijzing naar communistisch verleden", De Morgen, 20 mei 2016

De conservatief-nationalistische president van Polen, Andrzej Duda, heeft een wet getekend die elke verwijzing naar het communistische verleden of elk ander totalitair regime verbiedt in straat- of plaatsnamen en namen van bruggen en openbare gebouwen.


Zodra de wet van kracht is, krijgen de plaatselijke overheden twaalf maanden de tijd om de naamsverandering door te voeren. Is dat niet het geval, dan dringt de overheid een nieuwe naam op.

Elke referentie naar het communistische regime in Polen tussen 1944 en 1989 is expliciet verboden. Volgens de opstellers van de wet zullen tussen de 12.000 en de 14.000 plaatsen een nieuwe naam moeten zoeken.

Bron: http://www.demorgen.be/nieuws/12-00...leden-ba537a18/
Mening: Het was één van de tactieken van het communisme in de Sovjet-unie en China om de bevolking mee te krijgen in de revolutie: een 'damnatio memoriae' van monumenten, oude volksgebruiken, personen en woorden die niet in hun verhaal pasten. Ze wilden voor de toekomst een nieuw verhaal starten en moesten het oude daarvoor uitgommen.
Maar Polen heeft op dit moment toch zo geen revolutie nodig, lijkt me? Ik begrijp dat ze onaangename herinneringen hebben aan de periode, maar sommige namen kunnen dan toch eerder gelden als een reminder van wat gebeurd is. Ik kan aannemen dat verheerlijkende plaatsnamen genre Stalingrad best kunnen aangepast worden, maar om met de grove borstel elke verwijzing zomaar van tafel te vegen, lijkt me kort door de bocht.
De vraag is ook in welke mate een officiële naamsverandering gebruikt wordt door de bevolking. Al kan het ook dat in vele plaatsen de voor-communistische naam nog steeds leeft onder de bevolking.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2016, 10:02
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
Het is vrij absurd om namen van plaatsen te gaan veranderen enkel omdat dit een verwijzing is naar een verleden waar ze liever niet aan terug denken. Ik denk niet dat dit de juiste manier is om om te gaan met het verleden. Op deze manier kunnen we evengoed alles van de Holocaust uit de geschiedenisboeken gaan schrappen en zeggen dat die ook nooit is gebeurd. Het probleem negeren is nooit de oplossing. Deze namen geven ook de cultuur van een land aan en de evolutie die het heeft gemaakt. Dit is iets waar ze zelfs trots op kunnen zijn. Ik vind dat Polen hier een foute beslissing maakt. Ze tonen aan dat ze eigenlijk niets hebben geleerd van het communisme, want ze bepalen nog steeds wat mensen wel en niet mogen weten of denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2016, 12:40
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Ik sluit me aan bij de meningen van Aline en Wouter. Ik vind het raar dat de regering van Polen nu opeens beslist om al de plaatsnamen die een link hebben met het communisme, te verbieden. De plaatsen in kwestie hebben al minstens 27 jaar dezelfde naam, dus om ze nu pas allemaal te veranderen lijkt mij een late reactie. Ik vind het ook raar dat de verandering wordt verplicht. Ik zou gewoon - als de hele namenkwestie al effectief een probleem is... - de omliggende bewoners laten beslissen over wat wel en niet kan. Het feit dat je alle namen gaat verbieden komt bij mij over als censuur en laat dit nu net iets zijn waarin andere totalitaire regimes, zoals het communisme, ook goed in waren.
En kom, heeft de Poolse regering niets beters te doen? Armoede bestrijden, vluchtelingencrisis oplossen, opwarming van de aarde tegengaan... om er maar enkele op te noemen. Nee, het dringendste probleem in Polen is blijkbaar straten die de verkeerde naam hebben...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.