actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2015, 12:19
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ook labels op voeding deugen niet

Onderzoek van Test-Aankoop wijst uit dat heel wat labels en keurmerken op voeding waardeloos zijn. Fabrikanten betalen er grof geld voor of verzinnen ze gewoon zelf: in beide gevallen worden ze niet gecontroleerd. Dat melden Het Laatste Nieuws en De Morgen.

De voorbije dagen was er al heisa over het uitstootlabel bij auto’s en energielabels op elektrotoestellen. Maar ook voedingsproducten stikken van de onbetrouwbare labels. De kranten verwijzen onder meer naar het label ‘Dolfijnvriendelijk gevangen’ van een visfabrikant, terwijl de tonijn in blik niet afkomstig is uit gebieden waar dolfijnen zwemmen. In melkflessen met de Belgische vlag op, komt de melk uit Duitsland.

‘Dat soort misleiding is schering en inslag’, zegt Simon November van Test-Aankoop in de kranten. De consumentenorganisatie voerde recentelijk een onderzoek naar de keurmerken. De meeste van de labels vallen buiten het wettelijk kader en worden dus niet gecontroleerd, luidt het.

Bron: Het nieuwsblad(03/10/2015)

Eigen mening: Ik snap wel dat er op voeding een label moet komen omdat het belangrijk is zodat mensen weten waar het vandaan komt, maar het kan toch niet dat de fabrikant hierover gaat liegen? Hoe kan men nu nog iemand vertrouwen? Wat ik ook niet begrijp is dat vele producten niet worden gecontroleerd op labels omdat ze buiten het wettelijk kader vallen. Dus hier staat eigenlijk dat de fabrikant mag kiezen waar hij zijn voedsel haalt en wat hij op de verpakking zet. Dit kan je een beetje vergelijken met het gesjoemel in uitstootlabels bij Volkswagen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2015, 11:06
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Voedingslabels deugen niet

Net zoals Wout vind ik het ongehoord dat zoiets kan gebeuren, toch is dit jammer genoeg de realiteit. Producenten doen er alles aan om hun product te verkopen en als ze daarvoor moeten liegen, zullen ze dit zeker niet laten. Het verbaast mij eerlijk gezegd niets dat zoiets gebeurt. De voorbeelden die in het artikel gegeven worden zeggen al genoeg. Om nu nog even een ander voorbeeld te geven, denk maar eens aan bio-producten. Mensen willen gezonder eten en leven en kopen daarom biologisch geteelde voedingsmiddelen. Jammer genoeg zijn de voedingsmiddelen die gelabeld zijn met 'bio' niet zo biologisch als ze doen uitschijnen. De producent zit enkel met de verkoop in zijn hoofd en weet dat mensen bioproducten verkiezen boven andere producten omdat ze gezonder zijn. Allemaal bedrog dus. Het enige dat in mijn ogen zou kunnen helpen, zijn regelmatige controles met bijbehorende sancties als de etikettering niet klopt, onduidelijk of misleidend is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.