actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2018, 10:27
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Politie pakt tien daklozen op omdat ze niet binnen willen slapen

De politie van Etterbeek heeft afgelopen nacht tien daklozen opgepakt om hen te beschermen tegen de extreme koude. Het zou gaan om Roma die buiten sliepen en door de politie in een combi zijn meegenomen naar een opvangplaats.

Etterbeek is voor zover bekend voorlopig de enige gemeente waar dat gebeurt. In andere gemeenten probeert de politie daklozen te overtuigen om naar de opvang te gaan, maar ze dwingen hen niet.

‘De burgemeester is wettelijk verplicht om de openbare veiligheid te garanderen en hulp te bieden aan mensen in nood’, klinkt het in Etterbeek. ‘Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat we ‘s morgens op een bank in het park iemand vinden die doodgevroren is omdat we hem of haar buiten lieten slapen bij deze extreme koude’, bevestigt burgemeester Vincent De Wolf (MR) van Etterbeek aan Het Nieuwsblad.

‘Ook komende nacht zal de politie patrouilleren en daklozen verplichten om mee te gaan naar een verwarmd lokaal om daar de nacht door te brengen. Ze krijgen er warme drank en iets om te eten. We kijken vooral uit naar gezinnen met kinderen. ‘

De politieverordening geldt van 20 uur ’s avonds en loopt tot 7 uur ’s morgens. Dan kunnen de daklozen gewoon weer gaan en staan waar ze willen.

Eigen mening: Ik vind het zeer menselijk wat de politie en burgemeester van Etterbeek hier doen! Dit zijn geen temperaturen om buiten de nacht door te brengen. Zolang de arrestatie op een gemoedelijke manier verloopt, lijkt me dit geen probleem. De reden dat deze mensen geen hulp willen aannemen ligt misschien aan het feit dat de communicatie niet goed verloopt of dat ze de intentie van de politie niet begrijpen. Voor mij mag dit in elke gemeente worden toegepast, wel enkel in periodes waar de gezondheid van daklozen op het spel staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.