actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2015, 10:51
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Meer geld naar zieke werknemers dan naar werklozen

Meer geld naar zieke werknemers dan naar werklozen


Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) omschrijft de explosie van de uitgaven voor zieke werknemers als ‘problematisch’.

Voor het eerst gaat meer geld naar arbeidsongeschiktheid dan naar werklozen

Zieke werknemers kosten de overheid dit jaar voor het eerst meer dan werklozen. Als geen rekening wordt gehouden met speciale regimes zoals moederschapsverlof, steeg de factuur voor arbeidsongeschikten in 2015 naar 6,4 miljard euro. Die voor werkloosheidsuitkeringen daalde naar 5,7 miljard euro.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) omschrijft de explosie van de uitgaven voor zieke werknemers als ‘problematisch’. De stijging is vooral te wijten aan het snel groeiende leger van langdurige zieken. Ons land telt 335.000 mensen die al meer dan een jaar ziek thuiszitten. Het gaat om 8 procent van alle werknemers.

Opmerkelijk is dat niet alleen oudere, maar ook steeds meer jonge werknemers langdurig uitvallen met burn-outs, depressies en rugklachten.
De Block: ‘Deze evolutie betekent een extra factuur van 1,8 miljard euro tussen 2014 en 2019. Ook de menselijke kost is zwaar: het is wetenschappelijk bewezen dat thuiszitten niet goed is voor patiënten.’
Uit cijfers van de preventiedienst Mensura blijkt dat 94 procent van de werknemers die één maand ziek zijn weer aan de slag gaat in hun oude job. Bij wie zes maanden thuiszit, daalt dat cijfer naar 4 procent.

De Block: ‘Het is ons er niet om te doen zieke mensen te dwingen opnieuw aan de slag te gaan. Het grote probleem is dat het vandaag alles of niets is. Of je bent arbeidsgeschikt of arbeidsongeschikt. Er zit niets tussen.’
De minister heeft een plan klaar om daar een mouw aan te passen. Maar de regering geraakte het gisteren het nog niet eens over de vraag of werknemers en werkgevers met sancties gedwongen dan wel met incentives aangepord moeten worden.

Bron: http://www.tijd.be/politiek_economi...712411-4002.art
Eigen mening: Problematisch is hier wel op de juiste plaats. Ons werk gaat tegenwoordig gepaard met meer stress omwille van het feit dat grote bedrijven met minder werknemers (om de kosten te drukken), dezelfde productiviteit willen halen. Hierdoor zijn werknemers verplicht om harder te werken en eventueel overuren te kloppen. Ik denk ook dat dat de grootste reden is waarom zoveel mensen met een burn-out zitten. Ook ben ik er van overtuigd dat mensen vandaag de dag iets te snel profiteren van deze "arbeidsongeschiktheid". Want uiteindelijk, hoe controleer je zo'n burn-out? Het voorstel van de overheid om hierop in te grijpen vind ik sowieso goed om de profiteurs eruit te filteren.

Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 19th December 2015 om 11:50.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2015, 11:31
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Bij het lezen van dit artikel moest ik eens goed lachen. Hadden ze dit nu echt niet verwacht? Zijn de politici zo naïef?

de arbeidsdruk stijgt elk jaar meer en meer, maar de arbeidsvreugde daalt. Mensen voelen zich als robots die enkel geprogrammeerd zijn om te werken want leven is enkel voor de rijke elite. We werken in zo goed als elk bedrijf onder het aangename aantal personeel, maar we moeten harder werken en evenveel produceren als toen we met tien man meer waren. Toch logisch dat arbeiders dan een burn-out krijgen.

Een klein voorbeeld: Mylène Heist-op-den-Berg, een cosmeticabedrijf, had een afdeling waar de flesjes en potjes werden ingepakt. Van de ene moment op de andere werden er vijf van de twaalf ontslagen. de overgebleven zeven arbeiders moeten nog steeds evenveel presteren als toen ze met twaalf waren. Het gevolg: Ze moeten werken van zes uur 's ochtends tot zes uur 's avonds, drie zitten er al thuis met een burn-out en de vervangende interims haken af want 'dit is te gek voor woorden'. Hoe deze situatie is kunnen ontstaan: Geen vakbond en klagen = ontslag.

Iedereen moet besparen in deze tijd puur omdat de winstmarge op de winst van de grote baas niet hoog genoeg is. Waarom moeten zij niet inleveren? Als zelfs cipiers zich onveilig voelen op hun werk wegens te weinig personeel, kan je het hen dan kwalijk nemen?

Maar ja, de stakers zijn de slechten, zij maken de economie kapot. Nee, economie maakt de mens kapot. Zowel het te weinig aan geld als het teveel. En wanneer de rijken dan iedereen bestelen en bedriegen dan is dat busines, maar wanneer de arbeiders in opstand komen of gaan staken is het plots slecht.

Had ik dit geweten als kind hoe de wereld in elkaar zat en hoe economie alles beheerst, ik had nooit willen opgroeien want fuck deze op geld beluste maatschappij!
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2015, 14:27
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik kan mij helemaal vinden in de meningen van mijn medestudenten. Rondom mij hoor ik steeds meer volwassenen die klagen over hoe het er op hun werk aan toe gaat. Dat ze het niet meer zien zitten, er veel te veel werk is en dat de sfeer helemaal niet meer aangenaam is. Ook in het onderwijs is dit zo. Mijn zorgstage doe ik in een lagere school en tijdens de speeltijd zit ik al eens tussen de leerkrachten in de leraarskamer. Al elke keer hoor ik daar negatieve verhalen. Ik merk echt dat de leerkrachten hun verhaal moeten kunnen doen, om stoom af te laten. Leerkrachten die wenend in de leraarskamer zitten omdat de druk te groot is, ouders die te veel verwachten en constant bellen of aan de poort komen staan. Dan vraag ik mij af hoe het gaat zijn als mijn generatie begint te werken. Houden wij dat op deze manier vol? Ik vrees ervoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.