actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 09:59
S*effie.Van.der.Schraelen S*effie.Van.der.Schraelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 46
Zonen hebben meer stoornissen dan dochters (maar zijn gelukkiger)

Uit het grootschalige JOnG!-onderzoek blijkt dat jongens zich over het algemeen gelukkiger voelen meisjes, ook al krijgen net jongens meer leer- en andere stoornissen.
Jonge tieners in Vlaanderen voelen zich gemiddeld mentaal beter dan tieners in andere landen ter wereld, maar Vlaamse jongens van 12 en 13 jaar rapporteren een groter welbevinden dan meisjes van die leeftijd. ‘Als we peilen naar diagnoses en stoornissen, komen jongens er zowel op de leeftijd van 6 als op de leeftijd van 12 jaar slechter van af’, zegt Ciska Pieters, onderzoekster bij de dienst Jeugdgezondheidszorg aan de KU Leuven. ‘Je goed voelen heeft echter niet alleen te maken met de aanwezigheid van negatieve symptomen. Er zijn ook positieve kenmerken die het welbevinden bevorderen. En als we daarnaar vragen, blijken meisjes van 12 en 13 jaar lager te scoren.’

Pieters’ onderzoek Wadist?, of Oeist? is een deel van de grote JOnG!-studie, waarin groepen van pasgeborenen, 6- en 12-jarigen op diverse momenten werden bevraagd.

ADHD en autisme

Pieters, ook CLB-arts in Brugge, betrok er de tieners zelf bij. Ze legde hen internationale lijsten voor met vragen over algemeen welbevinden, levenstevredenheid en zelfgescoorde gezondheid.

Het resultaat - dat jongens gelukkiger zijn dan meisjes - is opvallend omdat de ouders in de JOnG!-studie aangeven dat het vaker zonen zijn die een of andere stoornis hebben: 25 procent van de jongens tegenover slechts 15 procent van de meisjes. Meestal gaat het om een leerstoornis (7 procent). Ook ADHD, autisme en DCD – een coördinatie- en ontwikkelingsstoornis – worden relatief vaak genoemd (elk 4 procent).

Datum: 14-12-2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151213_02019840

Eigen mening:

Uit dit onderzoek blijkt dat stoornissen 'geen' invloed hebben op het geluk van kinderen. Vaak relateren mensen deze twee begrippen aan elkaar en verwachten ze dat kinderen met een stoornis ook niet gelukkig zijn hierdoor. Toch is dit wel het geval, de omgeving van het kind trekt zich deze stoornis vaak harder aan de kinderen zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2015, 20:55
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Dat 12 - en 13-jarige meisjes lager scoren op een test welbevinden, verbaast me niet. Meisjes beginnen doorgaans vroeger dan jongens aan hun puberteit en aangezien ik een kleine zus van 13 heb rondlopen, kan ik erover meespreken. Meisjes zijn veel meer bezig met emoties en gevoelens en vormen een zelfbeeld dat heel sterk afhankelijk is van de omgeving en de mensen die ze tegenkomen en ontmoeten in die omgeving. Onzekerheid kan hen op sommige momenten dan ook flink parten spelen. Uit het onderzoek dat beschreven staat in het artikel blijkt ook dat jongens doorgaans gelukkiger zijn dan meisjes, ondanks het hogere percentage leerstoornissen. Ik geloof in deze cijfers en de hierboven beschreven situatie ligt volgens mij mee aan de oorzaak hiervan. Daarnaast denk ik ook dat nu meer dan ooit (en veel te snel) wordt gewerkt met stickers! Als een jongen niet stil kan zitten en zeer actief in de klas van zich laat horen, wordt al meteen de term 'ADHD' gebruikt. Vaak komen er zelfs geen artsen of psychologen meer bij kijken en krijgen de jongens zonder enige diagnose de stempel. Die te hoge drang om te diagnosticeren, moet uit de samenleving verdwijnen en we moeten de gelukkige jongens (en zeker ook meisjes), gewoon zichzelf laten zijn zonder iedereen te willen benoemen met een te specifieke sticker.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2015, 21:27
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Allereerst sluit ik me volledig aan bij Siebe. De redenen die hij aanhaalt, verklaren volgens mij heel veel van het verschil in welbevinden tussen jongens en meisjes.
Daarnaast wil ik nog opmerken dat men in dit artikel twee vrij irrelevante studies met elkaar vergelijkt, en hier een in mijn ogen vrij zinloos verband tussen zoekt. Het zal inderdaad zo zijn dat jongens op de leeftijd van 13, 14 zich over het algemeen minder zorgen maken dan meisjes. En jongens worden inderdaad meer als 'ADHD'-er bestempeld, en blijken vaker een of ander stoornis te hebben. Maar wat hebben deze twee met elkaar te maken?
Toegegeven, men wil waarschijnlijk gewoon duidelijk maken dat een (leer)stoornis niet automatisch wil zeggen dat je ongelukkig zal zijn, wat een opbeurende gedachte is. Toch lijkt het door zo'n artikel alsof men insinueert dat stoornissen of andere mentale problemen geen invloed kunnen hebben op gelukkig zijn, wat natuurlijk absoluut niet waar is en unfair tegenover mensen die aan een mentale stoornis lijden.
Moest men onderzocht hebben wat het verschil in welbevinden is tussen jongens en meisjes mét en jongens en meisjes zonder stoornis, zouden deze studies al veel meer met elkaar te maken hebben. Nu plaatst men echter twee compleet verschillende onderzoeken naast elkaar, en laat men ons onbewust conclusies trekken die er niet zijn.
Ze hadden evengoed kunnen zeggen "Jongens drinken meer bier, maar zijn wel gelukkiger", wat even waar is, en in realiteit even weinig zegt over waarom we gelukkiger zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.