actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2007, 18:11
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Vijftig tot zeventig procent Belgische woningen te groot

BRUSSEL - In België is minstens de helft van de woningen te groot. Vijftig tot zeventig procent van de huizen zijn onderbezet. Dat is een van de conclusies uit de studie Woning en woonomgeving in België, die in 2001 werd uitgevoerd. De FOD Economie stelde de studie vandaag voor.

Na WOII en de jaren ’70 zijn er heel veel huizen gebouwd voor grote, stabiele gezinnen. Maar sinds de jaren ’80 is er sprake van gezinsuitdunning. Zo zijn er meer echtscheidingen en door de vergrijzing komen ook meer mensen alleen te staan, legt socioloog Luc Goossens van de Universiteit van Antwerpen uit.

De vraag naar kleine woningen zal de komende jaren alleen maar toenemen, terwijl het aanbod vooral uit grote huizen bestaat.

(DS, 18/12/2007)
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2007, 18:40
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Huis te groot maar ook de auto's

Tegenwoordig wil men alles in het groot. Een huis, een auto enz. Ons huis is niet te groot. Voor vier gezinsleden is ons huis perfect. Niet te groot en ook niet te klein. Een minpuntje misschien is dat wij geen garage hebben. De prijs van een bouwgrond is alleen maar toegenomen en dus is het goedkoper een huis te kopen. Iedereen woont in een veel te groot huis, en de mensen die daarin wonen, worden alsmaar ouder. Het huis wordt te groot en ze moeten gaan verhuizen naar een kleiner huis. De nieuwe generatie kan een dure en grote woning niet meer betalen. Ook worden dus de auto's alsmaar groter, hoewel de grootte van het gezin afneemt. Men voelt zich blijkbaar veiliger in een grote auto dan in een kleine auto, maar denken we nog aan het milieu. Ik vind dat ook allemaal heel mooi zo'n grote auto's, maar is dat dan niet egoïstisch. Denken we dan niet alleen aan onze eigen belangen en aan datgene wat we willen. Ik vind dat een groot huis zeker kan als er een groot gezin in woont, maar niet als men maar met 2 of drie is. Denk dus aan het milieu en ook aan je eigen portefeuille.

Lizzy,
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2007, 19:10
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Wij hebben een redelijk groot huis en ik moet zeggen dat ik dat wel fijn vind. Je loopt elkaar nooit voor de voeten en het is makkelijk als je eens wat tijd alleen wil hebben.

Ik vind persoonlijk een huis pas te groot als je bepaalde ruimtes in het huis zelden of nooit gebruikt. Wat heb je aan een huis met 5 slaapkamers als je maar 1 kind hebt en nooit logies krijgt? Of wat doe je met 3 badkamers als je er maar 1 echt gebruikt? Dat vind ik pas overbodig.

Onze buren hebben een paar jaar geleden een groot huis gezet op de grond naast ons. Zij wonen echter in een andere gemeente (ongeveer een uurtje rijden van Herentals) en komen enkel in verlengde weekends of tijdens de vakantie naar hun huis in Herentals. Meer dan de helft van het jaar staat het huis dus gewoon leeg. Bij mij wringt dat dan wel als je denkt aan al die mensen die geen huis hebben en zij hebben dan een groot huis zomaar leegstaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2007, 19:22
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Wat mij tegenwoordig opvalt is dat mensen van rond de 50 (of ouder) vaak een kleiner huis zetten op die leeftijd. Ze kopen een stuk grond en bouwen een klein gezellig huisje waar ze hun oude dag in willen doorbrengen. Niet slecht bekeken toch?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2007, 12:55
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Het is inderdaad zo dat er veel grote woningen onderbezet zijn. De oorzaken die in de eerste post zijn aangehaald zijn ook juist. Een 40-tal jaar geleden hadden mensen grote huizen nodig. Denk maar aan je ouders of grootouders die 5 tot 8 broers en zussen hadden. Om al die kinderen een eigen kamer te geven (voor de rijkere gezinnen), had men wel grote huizen nodig. Zelf kom ik uit een gezin van 5. Maar nu mijn twee oudere zussen het huis uit zijn, staan er bij ons ook 2 van de 5 kamers leeg. Toch is dit nog geen reden om te verhuizen naar een kleinere woning vind ik. Het is nu eenmaal zo dat je huis groter (of té groot) wordt naarmate je ouderdom (kinderen zoeken zelf een huis, partner sterft,...), maar als we naar het emotionele aspect kijken kunnen we zien dat veel mensen niet willen verhuizen omdat dat huis hun thuis is geworden. Mijn grootmoeder is bijna 2 jaar geleden overleden. Mijn grootvader woont nog altijd in het huis, waar vroeger mijn moeder met haar 5 broers en zussen woonde. Je kan dus wel stellen dat dat huis véél te groot is voor mijn grootvader. Hij beseft dat zelf ook, want een kuisvrouw is echt noodzakelijk geworden, maar hij kan daar gewoon niet weg. Een man als hij kan je niet laten leven in een service-flat. Hij heeft zijn tuin nodig!

Volgens mij is het dus niet zo eenvoudig om dit 'probleem' op te lossen. Eerlijk gezegd vind ik het ook geen enkel probleem dat mensen in huizen wonen die véél te groot zijn voor het aantal gezinsleden. Waar ik wel niet mee overweg kan is het feit dat sommige gezinnen inderdaad 3 badkamers en 5 WC's hebben waarvan ze er maar 1 of 2 gebruiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.