actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2007, 10:42
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Minder inschrijvingen voor lerarenopleiding

BRUSSEL - De inschrijvingscijfers van de vernieuwde lerarenopleiding duiken aan alle universiteiten naar beneden. Een van de redenen is dat door een kunstgreep heel wat studenten op het laatste nippertje nog voor het oude, makkelijkere systeem opteren.

Aan de KU Leuven schreven zich vorig academiejaar 1.354 nieuwe studenten in. Dit jaar waren dat er amper 185. In Gent ging het van 1.111 naar 206. De Universiteit Antwerpen (UA) noteert een daling van 269 naar 116 en de Vrije Universiteit Brussel gaat van 506 naar een vijftigtal, zo schrijft De Morgen woensdag.

De vernieuwde lerarenopleiding, die dubbel zo omvangrijk is als de oude, vooral door de zeer uitgebreide stage, lijkt niet meteen een schot in de roos. Studenten die het nieuwe systeem konden ontwijken hebben dat massaal gedaan en er zijn weinig enthousiastelingen die er dit jaar toch aan beginnen.

(DS, 12/12/2007)
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2007, 12:52
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
En hier in vorselaar zijn er dit jaar dan meer leerlingen....
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2007, 18:33
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Vorselaar is een Hoge School. Het artikel gaat over de universiteiten.
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2007, 18:33
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Gaat het hier dan over de lerarenopleiding die kan aansluiten bij een universitaire studie? Want ik heb zo het idee dat het hier niet over de bachelor zoals de onze gaat, aangezien er zoveel over universiteiten gesproken wordt en onze opleiding op hogeschoolniveau zit.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th December 2007, 20:47
Michiel VD Michiel VD is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: houtvenne
Posts: 54
Puur egocentrisch gezien vind ik dit geen slecht nieuws. Maar algemeen brengt een lerarentekort op lange termijn wel grote problemen met zich mee.
En kunnen ze best het beroep wat interesanter makenvoor de volgende generatie, zoals hogere lonen misschien?
Het is maar een mogelijkheid
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th December 2007, 21:04
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik vraag mij af of het nu over de associatie van een universiteit gaat of slechts over de universiteit en niet over de bijhorende hogescholen. Als het gaat over de associaties lijken me dit zeer bizarre cijfers, weinig in het algemeen en een nogal drastische terugval. Daarom denk ik dat het gaat over het tweede geval. Met andere woorden over de universitaire richting master in de onderwijswetenschappen of een variant. Dan is de terugval nog steeds drastisch, maar het merendeel van de lesgevers in de hogere cyclus komt echter wel niet uit dit soort richting. Zij zullen eerder komen uit bv een wetenschappelijke richting waarna zij een agregaat gevolgd hebben (vroeger systeem) of waarin zij tijdens de masteropleiding een component onderwijzen hebben gekozen (huidig systeem). Aangezien dit jaar de eerste masters zijn gestart op de universiteiten als ik het goed voor heb, zal dus aan die verandering van het systeem de terugval te wijten zijn. Zoals dus in het artikel werd vermeld, maar niet zo duidelijk.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik er zelf niet helemaal zeker van ben dat mijn uitleg klopt. Als iemand kan aanvullen of verbeteren, graag.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th December 2007, 23:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door BertDierickx1BASO
BRUSSEL - De inschrijvingscijfers van de vernieuwde lerarenopleiding duiken aan alle universiteiten naar beneden.

Ik kreeg vandaag in de les een vraag hierover, maar het werd wel verkeerdelijk voorgesteld als een 'daling van het aantal studenten in alle lerarenopleidingen'!
Het gaat hier dus wel degelijk over de voormalige aggregaatsopleidingen AAN DE UNIEF!
Bert en Elien hebben dus dik gelijk!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th December 2007, 13:31
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Schrikwekkend

Ook al gaan deze cijfers over de aggregaatsopleidingen op de universiteiten, toch vind ik deze cijfers schrikwekkend.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th December 2007, 03:05
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: berlaar
Posts: 61
hmm

Toch wel enorme dalingen aan onze universiteiten. Het zal aan de periode liggen denk ik. Het ene jaar heb je heel veel inschrijvingen het andere jaar bijna niets. Ups and downs.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 21st December 2007, 20:04
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 73
trend

Dit is denk ik, maar een “mode” verschijnsel. Volgende jaar zal het aantal wel weer stijgen denk ik. Hoe zou je zelf zijn, als het makkelijk kan. Waarom zou je dan voor die moeilijke oplossing kiezen? Binnen een paar jaar zal waarschijnlijk het tegenovergestelde weer waar zijn. Opleidingen werken nu eenmaal in slinger bewegingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.