actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2009, 09:57
satchahelsen satchahelsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: grobbendonk
Posts: 31
Een job bij de politie was nog nooit zo populair

Maar liefst 12.000 mensen hebben dit jaar voor een job als aspirant-inspecteur gesolliciteerd, 2.000 meer dan in 2008. Dat zal een probleem worden, aangezien er in 2010 slechts 1.000 aanwervingen zullen zijn.
Een aannemelijke reden waarom er plots zoveel sollicitaties zijn, is omdat Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) de criteria voor kandidaat-politiemensen heeft versoepeld. Platvoeten en overgewicht zijn sinds kort geen bezwaar meer om inspecteur te worden.

Strenge selectie
Adjunct-directeur Frank Moons van de Directie Rekrutering en Selectie van de federale politie gelooft niet dat de soepelere normen het grote aantal sollicitanten verklaren. "Meer mensen verliezen door de crisis hun job en hopen op een vaste betrekking bij de politie", zegt hij in de Concentrakranten. "De selectieprocedure bij de politie is streng: slechts 17 procent van de kandidaten geraakte in 2009 door het ingangsexamen. Dat is zelfs minder dan in 2008."

2.000 aanwervingen
In 2010 zal de politie zowel lokaal als federaal 2.000 nieuwe krachten aanwerven. Het gaat dan om 1.000 politie-inspecteurs, de rest zijn officieren en burgerpersoneel. Dit jaar waren er 1.200 aanwervingen, in 2008 nog 1.350. Het afgelopen jaar solliciteerden ook ruim 300 hogeropgeleiden zonder politie-ervaring voor een functie in het officierenkader.


Bron : het laatste nieuws

Kritische mening :

Ik denk dat zowel Frank Moons als Annemie Turtelboom gelijk hebben. Door de crisis verliezen vele hun baan en gaan ze op zoek naar een baan waarin ze meer zekerheid hebben. Bij de politie hebben ze deze zekerheid maar door de zware ingangsexamens werden vele geweigerd.
Nu ze de ingangsexamens hebben versoepeld hebben ze meer kans om agent te worden.

Toch vraag ik mij af of door deze versoepeling de politie nog wel in staat is om bescherming te bieden aan burgers. Agenten met overgewicht hebben een fysieke achterstand. Deze fysieke achterstand kan problemen geven tijden het achtervolgen van een overvaller of dergelijke.
Het is goed dat men deze mensen ook een kans geeft, maar is het dan niet beter om ze enkel als verkeersagenten in te zetten? Want als ze mensen met overgewicht al achter boeven laten gaan kunnen ze in het leger al even goed iedereen toe laten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2009, 13:43
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
versoepeling selectieprocedure

Ik ben het niet eens met jou. Vele 'magere' mensen doen niets van sport. Vele hebben een zeer slechte conditie, maar zijn niet 'te dik'. Daar wil ik nog aan toevoegen dat politie agenten in opleiding wel moeten sporten éh. Dus aan dat lichte overgewicht kan gewerkt worden. Ook wil ik nog aanhalen dat vele agenten in dienst een buikje hebben. Zij worden toch ook niet ontslagen?.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2009, 17:36
yannick.michiels yannick.michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 44
Zelf vind ik dit ook een goede verandering door Turtelboom. Veiligheid (politie) blijft belangrijk en waarom zou je dan geschikte kandidaten weigeren? Voor overgewicht en platvoeten? Niet echt goede redenen, maar ik ben blij met de veranderingen. Hopelijk gaan de 1.000 aanwervingen ook daadwerkelijk gebeuren en geven ze iedereen een kans. Toch blijf ik voorstander van ingangsexamen of proeven, zowel fysiek als mentaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.