actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 16:35
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Paar biertjes niet per se slecht voor het puberbrein

Volgens een nieuw onderzoek is er geen bewijs dat jongeren slechter gaan presteren door alcoholgebruik. Een langlopende studie onder 2.230 Nederlandse jongeren laat zien dat drinkers niet slechter functioneren dan niet-drinkers als het gaat om geheugen, impulscontrole en concentratievermogen.

De Utrechtse neuropsychologe Sarai Boelema, die vrijdag op dit onderzoek promoveert, beseft dat de uitkomsten als een verrassing komen. "Er wordt vaak gewaarschuwd dat het puberbrein extra kwetsbaar is voor alcohol, maar daar is weinig onderzoek naar gedaan. De studies die er wel zijn, wijzen niet eenduidig dezelfde kant op."

Boelema heeft nu voor het eerst een grote groep jongeren gevolgd die een dwarsdoorsnede van de bevolking vormt. "Het huidige beeld is vooral gebaseerd op onderzoek naar alcoholverslaafde pubers. De cognitieve schade die dat kan opleveren, is ten onrechte veralgemeniseerd. Bovendien hebben verslaafden vaak psychische problemen. Mogelijk verklaart dat hun slechte cognitieve prestaties."

Vrijwel alle bestaande studies vergelijken problematische drinkers met niet-drinkers. Dat de drinkers slechter functioneren zegt volgens Boelema niet zo veel. "Het is onduidelijk of dat oorzaak of gevolg is van het alcoholgebruik. En over pubers die soms drinken, zegt het helemaal niets."

Slecht
De Nederlandse staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid reageert kritisch op het onderzoek: "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, bij kinderen en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov. Ik zal me blijven inzetten om het drankgebruik onder jongeren verder terug te brengen."

Van Rijn zegt wel dat dit onderwerp blijvend aandacht en nieuw onderzoek verdient. "Eind 2015 komt de Gezondheidsraad met een stand van de actuele inzichten op basis van al het wetenschappelijk onderzoek dat recentelijk is gedaan. Ik vraag hun dit onderzoek daarbij te betrekken."

De promovenda testte 2.230 jongeren op hun 11de en 19de. Ze verdeelde ze in zes groepen, van niet-drinkers tot zware drinkers. De "zware" drinkers sloegen ten minste één keer per week bij één gelegenheid zes glazen of meer achterover, vier jaar lang.

Gemiddeld ging het om vijftien glazen per week. Drank gaf geen verhoogd risico op afwijkingen in het cognitief functioneren, aldus Boelema. "Zelfs niet bij de zware drinkers." Ook ingewikkelder testen, die probleemoplossend vermogen toetsen, lieten geen verschil zien.

Kleiner brein
Dit wringt met studies waaruit blijkt dat de hersenen van pubers die alcohol gebruiken kleiner zijn. Maar volgens Boelema hoeft een kleiner brein niet te leiden tot verminderd functioneren.

Wel vond zij een verband tussen probleemgedrag en (ernstig) alcoholmisbruik. Jongeren die op jonge leeftijd snel agressief zijn en zich schuldig maken aan zaken als vandalisme en winkeldiefstal worden later vaker probleemdrinker. Het gebruik van alcohol versterkt daarbij het probleemgedrag.

De dwarse studie wordt opvallend mild ontvangen door niet-betrokken deskundigen. "Zo'n longitudinale aanpak is belangrijk, aangezien we nog weinig harde gegevens hebben over de effecten van adolescent alcoholgebruik op het psychisch functioneren", aldus neurowetenschapper Taco de Vries van de VU. De Vries onderzocht het effect van alcohol op ratten in de puberleeftijd. Ratten die verplicht moeten "binge-drinken" (zes glazen in twee uur) blijven op latere leeftijd even goed presteren op taken die aandacht en impulscontrole vereisen.

Kortetermijneffect
Het ruimtelijk leervermogen van de drinkende rat gaat er wel op achteruit. "Het lijkt er dus op dat de schade van de alcohol in het puberbrein zich beperkt tot specifieke hersengebieden." De Vries sluit niet uit dat de proefpersonen in de studie van Boelema op latere leeftijd alsnog schade laten zien.

Ook kinderpsychologe Mireille Visser van de polikliniek voor jeugd en alcohol looft de methodiek van de studie. Maar volgens Visser laten bestaande papers wel "steeds" een negatief effect zien van alcohol bij jeugd én volwassenen. "Bovendien is het kortetermijneffect van alcohol op het brein, zoals in coma raken, in dit onderzoek niet meegenomen", aldus Visser.

De Nederlandse alcoholwaakhond STAP beaamt dat er veel onduidelijk is over de langetermijngevolgen van alcohol voor jonge hersenen. "Tal van buitenlandse studies wijzen op mogelijke schade, met name van het vaak drinken van vijf of meer glazen in korte tijd." Directeur Wim van Dalen hoopt dat de nieuwe studie niet wordt gezien als vrijbrief om te gaan drinken, omdat alcohol de kans op onder meer borst-, darm-, lever- en slokdarmkanker vergroot.

Bron: De Morgen
link: http://www.demorgen.be/wetenschap/p...brein-a2139839/
Datum: 3/12/2014

Mening: Er zijn al heel wat onderzoeken uitgevoerd rond alcohol bij jongeren. Toch hebben onderzoekers nog nooit een duidelijk, eenvormig resultaat kunnen bekomen.
Het is dus nog steeds niet duidelijk of alcohol al dan niet schadelijk is voor het jonge brein van onze jeugd.
Volgens dit artikel en onderzoek zouden een paar biertjes niet slecht zijn voor het puberbrein.
Ik denk hier hetzelfde over, indien het natuurlijk beperkt blijft tot een paar biertjes. Er wordt vaker gezegd dat per pintje dat je drinkt, er heel wat hersencellen afsterven.
Of dit fabeltje echt klopt, is tot nu toe nog altijd niet bewezen.
Ik ga me er verder alvast niet te veel zorgen over maken,
en ik denk ook niet dat anderen na het lezen van dit artikel gaan kijken op een pintje meer of minder.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 3rd December 2014 om 16:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 16:51
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Mijn eigen visie sluit een beetje aan bij de beide kanten uit het artikel. Enerzijds vind ik het artikel een mooi tegenvoorbeeld omdat alcohol onder jongeren de laatste jaren vaak heel negatief wordt afgeschreven. Elke vorm van drinken is verkeerd en elke slok zou schadelijk zijn voor je brein en je geheugen. Het doet dan wel eens deugd om zo'n grootschalig onderzoek naar buiten te zien komen met een ontkrachting van die theorieën. Zo kunnen naar mijn mening enkele glazen alcohol voor een 16-jarige per week zeker wel. Uiteraard kan daar ook de discussie bijgehaald worden over de schade van andere dranken aan het lichaam (frisdranken, energydrinks, etc.). Anderzijds kan ik de Nederlandse staatssecretaris ook wel volgen in zijn mening. De onderzoekers moeten oppassen dat ze geen veralgemeningen doen die een verkeerd beeld geven van het onderzoek naar jongeren toe. Daarnaast zijn de gevolgen van alcoholgebruik ook voor iedereen verschillend. De ene kan perfect enkele glazen drinken en zich normaal gedragen, terwijl een andere na enkele glazen misschien enorm agressief wordt. Kortom, een moeilijke kwestie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.