actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2015, 19:21
Kaat.v*nruiten Kaat.v*nruiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Schilde
Posts: 21
Thumbs up "Sport helpt je gezondheid het meest vooruit na je veertigste"

"Sport helpt je gezondheid het meest vooruit na je veertigste"

30/10/15 - 15u10

WETENSCHAP Beweging is cruciaal om gezond te blijven en langer te leven. Een nieuwe studie suggereert dat het belang van sporten toeneemt wanneer we ouder worden. De meest cruciale periode, zo luidt het, is na je veertigste.
Wetenschappers van de universiteiten van Mississippi en Californië bestudeerden gegevens van 6.500 volwassenen tussen 20 en 84 jaar. Ze baseerden zich hiervoor op de resultaten van een nationale gezondheidsenquête. Die bevatte naast de antwoorden op vragen over hun gezondheid en levensstijl ook bloedstalen.

Op basis van de bloedstalen konden de onderzoekers de telomeerlengte bestuderen. Telomeren zijn de uiteinden van chromosomen, die korter worden door factoren als ouderdom, ziekte en obesitas. Verschillende onderzoeken hebben de lengte van telomeren gelinkt aan levensduur.

De wetenschappers gingen na of er een verband was tussen het bewegingsniveau van de betrokken personen en hun telomeerlengte. Ze vonden wel degelijk een link, maar statistisch gezien was die slechts relevant voor één groep: de mensen tussen 40 en 65 jaar. Met elke bijkomende sport verkleinde bij hen de kans dat ze in de groep met de kortste telomeren kwamen te zitten.

De studie, gepubliceerd in het vakblad Medicine & Science in Sports & Exercise, heeft weliswaar enkele beperkingen. De gegevens zijn gebaseerd op de antwoorden van de betrokken personen. Bovendien staat het niet vast dat er sprake is van een causaal verband: het is niet duidelijk of sporten rechtstreeks voorkomt dat de telomeren krimpen.

Er werd ook niet gekeken naar welke soort sport de betrokken personen beoefenden. Desondanks heeft de studie een sterk verband blootgelegd tussen sporten en een genetische biomarker waarvan verondersteld wordt dat die een invloed heeft op veroudering.

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...eertigste.dhtml

Eigen mening:
Ik ben heel blij dat ik dit artikel ben tegengekomen. Het over het verband tussen de leeftijd en de gezondheid van de persoon in verband met sporten. Dit is informatie dat ik in de toekomst ga kunnen gebruiken. Hoe uitgebreider mijn kennis, hoe beter ik in de toekomst mijn werk goed ga kunnen doen. Door deze ontdekking, (een verband was tussen het bewegingsniveau van de betrokken personen en hun telomeerlengte), kunnen de personen tussen de leeftijd van 40 en 65 beter begeleid worden. Dit omdat men nu meer af weet van het verband ertussen. Om mensen rond die leeftijd gezonder te maken, weet men dat men de mensen meer moet laten sporten en dat ze daar sneller vooruitgang mee gaan boeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.