actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 11:09
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Uit eten maakt dik

Uit eten maakt dik

Wereldwijd eten mensen vaker buitenshuis
donderdag 24 november 2011, 03u00

Buitenshuis eten is slecht voor de lijn, blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Tropische Geneeskunde.



Overal ter wereld, ook in ontwikkelingslanden, eten mensen steeds vaker buitenshuis. Daar hangen echter heel wat gezondheidsrisico's aan vast, concluderen onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen. Wie buitenshuis eet en drinkt, heeft immers een grote kans dat hij meer calorieën en vet naar binnen krijgt, en minder vitamine C, ijzer en calcium.

Met 'buitenshuis eten' wordt lang niet enkel restaurantbezoek bedoeld. Broodjeszaken, frietkramen, school- of bedrijfsrestaurants of gewoon ergens langs de weg: door het stijgende aantal tweeverdieners is er steeds minder tijd om te koken. De verstedelijking maakt andere opties bovendien makkelijker toegankelijk. Daar is gezondheid echter geen prioriteit.

Wetenschappers van het ITG namen zowat zevenduizend studies onder de loep, waarvan er slechts 29 bruikbaar waren. Daaruit bleek dat vooral jongeren vaak buitenshuis eten. In sommige landen gaat het om de helft van hun maaltijden. Het lijkt er bovendien op dat zij die eetgewoonten zullen behouden naarmate ze ouder worden.

In de meeste studies bleek buitenshuis genuttigd voedsel vetter en zouter dan thuis. Het bevatte minder vitamine A, vitamine C, vezels en calcium. In Europa wordt het ook nog eens geassocieerd met meer snoepen. Slecht voor de lijn dus, en bovendien gaven ondervraagden aan dat het moeilijker was om zich aan een dieet te houden als ze buitenshuis aten.

De onderzoekers van het ITG formuleren hun bevindingen in het vakblad Obesity Reviews. Ze beoordelen er ook mogelijke oplossingen, zoals vettaksen en aangepaste menu's in bedrijfs- en studentenrestaurants.


http://standaard.be/artikel/detail....ikelid=SR3INQ97



Mijn mening:
Dit lijkt me nogal logisch, maar ik ben blij dat ze het toch onderzocht hebben. Wat ik vreemd vind, is dat men niet vermeld ook door psychologische redenen komt. Jongeren en dan vooral de jongens eten vaak om ter meest bij wijze van spreken. Ze zien het vaak als gezichtsverlies als ze niet heel hun bord leeg krijgen, wat natuurlijk je reinste onzin is. Ook is buitenhuis eten vaak duurder dan zelf koken. Dit zorgt ervoor dat mensen vaak hun bord leegeten omdat ze er toch zoveel voor betaald hebben. In restaurants eten mensen ook vaak meer dan ze eigenlijk willen om niet de indruk te willen geven dat het eten niet lekker is. Vaak is het eten ook lekkerder omdat het gemaakt is door mensen die er hun beroep van hebben gemaakt, waardoor men ook meer gaat eten. Deze redenen lijken mij ook toe te dragen tot het feit dat uit eten dik maakt.

Laatst aangepast door Illya.Verstappen : 24th November 2011 om 11:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.