actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2010, 12:26
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Wie hoger opgeleid is, leeft langer

Wie hoger opgeleid is, leeft langer

* dinsdag 04 mei 2010, 12u42
* Bron: belga
* Auteur: kld

Hoogopgeleide personen leven steeds langer, terwijl lager opgeleiden geen vooruitgang maken.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Programmatorische Overheidsdiensten Wetenschapsbeleid op basis van bevolkings- en gezondheidsenquêtes.

Het is al langer bekend dat gezondheid wordt beïnvloed door de plaats op de sociaaleconomische ladder. Dat de verschillen in België nog steeds oplopen, is nieuw.

Levensverwachting

De gemiddelde levensverwachting voor een 25-jarige man met een diploma hoger onderwijs bedroeg in 1991 77,68 jaar. In 2001 was dat al opgelopen tot 80,03 jaar. De levensverwachting voor een man zonder diploma bleef in die periode nagenoeg stabiel.

Als er gekeken wordt naar gezonde levensverwachting, is het verschil nog groter. Op 25-jarige leeftijd had een hooggeschoolde vrouw in 2004 nog meer dan 47 gezonde jaren tegoed. Voor een vrouw die hoger middelbaar of lager middelbaar onderwijs volgde, is dat 6 tot 5 jaar minder. In het geval van lager onderwijs bedraagt het verschil zelfs 11 jaar.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20100504_056

Mijn mening:
Ze hebben hier een onderzoek gedaan naar de gemiddelde levensverwachting van iemand die hoogopgeleid is. We kunnen ons nu afvragen waarom dat hogeropgeleide personen langer leven. Is het omdat ze meer kennen? Is het omdat ze misschien beter met geld kunnen omgaan dan mensen die lager zijn opgeleid. Of moeten we ergens anders gaan zoeken? Misschien op gebied van levenswijsheid. Hogeropgeleide personen leren veel meer dingen op voorhand, zodat ze niet in de valkuil trappen. Mensen die laag opgeleid zijn, moeten alles eerst ontdekken en kunnen dan wel eens in een valkuil trappen. Ik hoop dat er binnenkort ook een artikel verschijnt hoe het komt dat hogeropgeleide personen langer leven dan lager opgeleide personen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2010, 12:08
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik denk dat dit veel te maken heeft me de voeding. Voeding heeft een grote impact op je levensverwachting. Meestal verdienen de laaggeschoolden heel wat minder dan hooggeschoolden. Laaggeschoolden hebben dan ook een kleiner budget voor voeding. Door de massaproductie zijn de prijzen van fastfood en voorverpakte maaltijden steeds lager geworden terwijl gezonde voeding als verse groenten en fruit heel wat duurder zijn en dit zullen blijven. Gezond eten wordt dus stilaan een luxe, dat voornamelijk betaalbaar is voor mensen met een relatief hoog inkomen. Daarnaast denk ik ook dat hooggeschoolden met meer deskundigen op het vlak van voeding in contact komen, bijvoorbeeld diëtisten. Hooggeschoolden komen op die manier vaker in contact met gezonde voeding en het belang hiervan . Daarentegen zijn de meeste laaggeschoolden misschien niet op de hoogte over de negatieve gevolgen van ongezonde voeding.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2010, 17:19
daphne.nauwelaerts daphne.nauwelaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 99
Volgens mij heeft het dus te maken met de hoger opgeleide die meer kans heeft om gezond te leven. Net als Charlot denk ik dat dit ook samenhangt met de levensstijl. Een gezond leven is daarbij erg belangrijk. Hoger opgeleiden zijn volgens mij beter in staat informatie te raadplegen om te weten hoe ze het gezondst kunnen leven. Ook hebben zij vaak meer geld waardoor ze gezondere producten kunnen kopen.
Ook denk ik dat het te maken heeft met de job.
Ik heb eens ergens gelezen dat mensen met werk waarin ze weinig vrijheid en inspraak hebben sneller stress krijgen. Bazen lijken ook stress te hebben omwille van de grote verantwoordelijkheid maar ze hebben wel een grote inspraak en vrijheid. En die inspraak en vrijheid compenseert dit dan weer.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2010, 18:43
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Dit doet me denken aan een les die ik eens heb moeten geven. Het was een les over kansarmoede en Welzijnszorg. In bijlage zit de kringloop van armoede. Alles beïnvloed eigenlijk alles. 'Armoede schaadt de gezondheid' was de slogan van 2008.

Wie arm is heeft een klein inkomen, vaak onvoldoende om een normaal menswaardig bestaan te hebben.

Een reden waarom iemand onvoldoende inkomen heeft, kan het niet hebben van werk zijn. Zonder werk heb je geen (voldoende) inkomen.

Een oorzaak van geen werk hebben, kan gebrek aan onderwijs zijn. Mensen die niet voldoende opleiding hebben genoten zullen moeilijker aan (goedbetaald) werk geraken.

Een reden waarom mensen niet voldoende onderwijs hebben gehad, of waarom mensen geen werk hebben, kan ook ziekte zijn. Mensen die ziek zijn, geraken niet gemakkelijk aan werk of kunnen moeilijker onderwijs volgen.

Gezondheid heeft veel te maken met de voeding. Menssen die niet veel naar school zijn gegaan, hebben ook niet voldoende geleerd over gezonde voeding. Mensen weten vaak niet wat echt gezond of wat ongezond is. Geld is ook een factor die hierin meespeeld. Gezonde voeding is vaak duurder dan ongezonde voeding.

Een andere reden waarom mensen ziek kunnen worden (en een gevolg van te weinig geld) is een slechte huisvesting. Huizen en gronden zijn haast onbetaalbaar geworden. Mensen niet over veel geld beschikken, gaan op zoek naar een goedkopere woning die vaak in slechtere staat verkeerd. Vocht is in deze huizen een vaak voorkomend fenomeen. Door deze vocht worden vele mensen ziek. Waardoor we terug bij het ontbreken van onderwijs en werk kunnen komen.

Al deze situaties en problemen, zorgen ongetwijfeld voor spanningen en conflichten in een gezin. De problemen gaan vaak ook door van generatie op generatie. Het is allesbehalve gemakkelijk om uit deze vicieuze cirkel te geraken.

In bijlage ook nog enkele cijfergegevens in een powerpointpresentatie, die hierbij niet kunnen ontbreken.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg kringloopvanarmoede.jpg (12.5 KB, 9x gelezen)
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: ppt cijfergegevens.ppt (1.95 MB, 12x gelezen)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2010, 18:31
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
volgens mij ligt de langere levensverwachting bij hoger geschoolden dan gewoon aan het feit dat ze zich (meestal) meer kunnen veroorloven tijdens hun leven dan een lager geschoolde "arbeider". Ik wil niemand op de tenen trappen door te zeggen dat iemand die lager geschoold is minder waard is of dergelijke, maar als je meer verdient kan je je meer veroorloven. Niet enkel de voeding zal hier dan een rol spelen in het verhogen van de levensverwachting maar ook het feit dat iemand met meer geld in de bank zich minder zorgen moet maken om de toekomst; zal ik mijn rekeningen kunnen blijven betalen, kan ik mijn job wel houden voor de rest van mijn leven,...? Een rustige geest draagt volgens mij ook sterk bij tot het verlengen van een leven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2010, 00:36
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Dit is toch wel een raar artikel. Mijn overgrootmoeder, 92 jaar oud is afgelopen woensdag gestorven. Ze heeft 15 kinderen op de wereld gezet en is tot haar 15e jaar school gegaan. Ik denk dat het gewoon het lot is dat bepaalt hoeveel jaar je mag worden. Iedereen doet zijn best om goed te leven, want iedereen wil zo lang mogelijk leven. (denk ik!)
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2010, 17:30
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik denk dat we hier vooral moeten denken aan de nieuwe geneesmiddelen die er op de markt zijn. Zouden deze niet vooral de levensverwachting naar omhoog trekken?
Ik redeneer als volgt:
Hoger opgeleid= hoger inkomen= meer geld om de dure medicijnen te kunnen kopen.
Maar hierbij kunnen we weer een kanttekening maken:
de ziekteverzekering betaalt deze toch voor het grootste gedeelte terug??

Ik vind het nogal een bizar onderzoek met een nog meer bizarre conclusie.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 18th May 2010, 12:02
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Ik denk dat het moet bekeken worden in het geheel over de levensjaren heen van elke persoon.
Een hoger opgeleide persoon heeft meestal een totaal ander leven wanneer ze volwassen zijn, daarmee wil ik zeggen dat ze het leven niet zo uitdagen als een laag geschoold iemand.
Het past niet in hun imago als geleerde, ze leven er niet zo op los als laaggeschoolde het is veel meer berekend en ingetogen.
Meestal laaggeschoolden hebben ook een zwaarder fysiek werk en is hun voeding ook niet wat het moet zijn.
Hogergeschoolden gaan vaak ook sneller naar een dokter.

Vaak is het ook zo dat laaggeschoolden minder verdienen en anders met geld omgaan waardoor er veel meer stress is, nochtans laten ze dit niet altijd blijken.

We moeten er wel op letten dat we dit onderwerp niet veralgemenen...
__________________
...Ell...

Laatst aangepast door Ellen Bolckmans : 18th May 2010 om 12:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.