actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2010, 13:30
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Hiv-besmetting Afrikaanse baby's loopt sterk terug

Hiv-besmetting Afrikaanse baby's loopt sterk terug


29/09 Meer dan de helft van de zwangere vrouwen in Afrika ten zuiden van de Sahara wordt nu getest op hiv. Seropositieve moeders krijgen er ook veel vaker medicijnen om overdracht op hun kind te voorkomen. De infectie van kinderen door hun moeder kan tegen 2015 vrijwel voorkomen worden, zeggen deskundigen.

Volgens het nieuwe rapport Towards Universal Access, nam het aantal zwangere vrouwen dat een hiv-test deed in Afrika ten zuiden van de Sahara toe van 43 procent in 2008 tot 51 procent in 2009. De auteurs van het rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), het VN-Kinderfonds Unicef en het Gezamenlijke VN-Programma tegen HIV/AIDS deden onderzoek naar de situatie in 144 lage- en middeninkomenslanden.

Naar schatting werd gemiddeld 24 procent van de ongeveer 125 miljoen zwangere vrouwen in de 144 onderzochte landen in 2009 getest. In 2008 was dat 21 procent en in 2005 8 procent. In Afrika ten zuiden van de Sahara kreeg vierenvijftig procent van de seropositieve zwangere vrouwen in 2009 aidsremmers om overdracht op hun kind te voorkomen. In 2008 was dat 45 procent.
Grote verschillen

Elhadj As Sy, regiodirecteur van Unicef, zei bij de presentatie van het rapport dat het haalbaar is om de overdracht van het hiv-virus van moeder op kind voor 2015 uit te roeien. "Met sterk leiderschap, voldoende geld, goede programma's en activisme, moet dat moet dat mogelijk zijn."

Wel constateerde hij dat er grote verschillen tussen landen en binnen landen zijn. Vier landen in zuidelijk Afrika rapporteren hiv-testen en hulp voor meer dan 80 procent van de zwangere vrouwen. Deze landen zijn Zuid-Afrika, Zambia, Namibië en Botswana.

Landen in zuidelijk en oostelijk Afrika doen het beter dan landen in West- en Centraal-Afrika. In oostelijk en zuidelijk Afrika kreeg 50 procent van de zwangere vrouwen een hiv-test en hulp. In 2008 was dat 43 procent. In West en Centraal-Afrika nam het aantal geteste vrouwen toe van 16 procent in 2008 tot 21 procent in 2009.

"De cijfers in West- en Centraal-Afrika zijn laag, maar dat betekent niet dat deze landen falen", zegt David Okello, directeur van het cluster HIV/AIDS, Tuberculose en Malaria van het regiokantoor van de WHO in Afrika. "Hiv en aids zijn een groot probleem in oostelijk en zuidelijk Afrika. In die regio vinden dus ook de meeste interventies plaats. West- en Centraal-Afrika beginnen nog maar net met de aanpak van het probleem. Ze hebben ook minder hiv-besmettingen."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...terk-terug.aspx

Mijn mening: Elhadj As Sy zei:"Met sterk leiderschap, voldoende geld, goede programma's en activisme, moet dat moet dat mogelijk zijn." Volgens mij hangen al deze elementen samen. Het zou geweldig zijn als hiv en aids uitgeroeid worden daar. Ook vind ik het geweldig dat de vrouwen beseffen dat ze medische hulp nodig hebben als ze hiv/aids hebben. Maar wat mij nog meer verbaasd, in de positieve zin van het woord, is dat de vrouwen beseffen dat hiv en aids voorkomen kan worden. Als de onderzochte vrouwen de niet-onderzochte vrouwen zouden aansporen om zich te laten onderzoeken, zou hiv/aids binnen de kortste keren uitgeroeid zijn, denk ik. Alhoewel volgens mij religieuze overtuigingen in de weg staan om vrouwen te laten onderzoeken, zijn ze toch op de goede weg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.