actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd August 2016, 15:04
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
"Weerzinwekkend en ziekelijk racisme"

Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) reageert boos op racistische en beledigende reacties op sociale media na de dood van een 15-jarige jongen uit Genk in Marokko. Ramzi Mohammed Kaddouri is daar overleden na een ongeluk met een quad. De politiek reageert verbolgen om die reacties.
"Deze mensen moeten worden geholpen, maar kunnen/willen dat wellicht niet", vindt minister Gatz als antwoord op die reacties. De commentaren -vaak gepost onder een schuilnaam- zijn volgens Gatz "weerzinwekkend" en getuigen van "ziekelijk racisme".

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) reageert als volgt: "De bijwijlen hatelijke reacties op de sociale media tonen aan dat er nog veel werk is om tot een gedeeld burgerschap en een inclusieve samenleving te komen. Mensen die een dergelijke kwetsende taal hanteren, zouden maar eens in de spiegel moeten kijken".

Ook Wim Dries (CD&V), de burgemeester van Genk, de thuisstad van Kaddouri, reageert verbolgen. "Dit is ranzig en tart elke verbeelding. Dit kunnen we niet zo laten". Als de familie van de jongen terug is uit Marokko wil Dries met hen de de verenigingen bekijken hoe er gereageerd kan worden. Dat kan onder meer door het indienen van een klacht. Toch merkt Dries ook op dat er op sociale media ook veel medeleven met de familie Kaddouri is.

Ook andere politici zijn woest. Vlaams parlementslid Tine Soens (SP.A) begrijpt niet dat de dood van een jongen aanleiding geeft tot "vreselijk racistische opmerkingen". Het Brusselse parlementslid Yamila Idrissi (SP.A) reageert met "Zum kotsen". "That's it, I give up", stelt Youssef Kobo (een medewerker van CD&V) na het verzamelen van een aantal racistische berichten op zijn Twitteraccount.

"Geef ze allemaal een quad"

De reacties die Kobo op Twitter gevonden heeft, liegen er inderdaad niet om. Veel schrijvers stellen zich de vraag of de jongen van Marokkaanse afkomst wel een Vlaming genoemd kan worden: "Een Vlaming kan nu van alles zijn" of "Als da ne Vlaming is, dan ben ik ne neger".

Daar blijft het echter niet bij, want scheldwoorden zoals "geitenneuker", "apesmoel", "inteeltapen" en termen als "eigen ras" duiken om de haverklap op in de berichten.

Tenslotte tonen veel schrijvers -al dan niet anoniem- zich zelfs verheugd over de dood van de tiener in de stijl van "weer nen bruine minder" of "spijtig dat er geen twee opzaten, hahaha".

Racistische uitlatingen zijn overigens volgens de Belgische wet strafbaar en kunnen tot vervolging leiden.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2727535

Eigen mening: Dat is echt weerzinwekkend. Wat sommige mensen allemaal durven neerschrijven. Ik denk dat die personen echt de kaap van volwassenheid jammer genoeg nog steeds niet bereikt hebben.
Racisme is voor mij geen algemene term, want iedereen verstaat er iets ander onder. Zo zijn sommige mensen zeer snel geneigd om het woord 'racist' in de mond te nemen. Dat noemen we flauwe mensen. Ook de andere kant is verschrikkelijk. Mensen die het woord racisme niet kennen en waar er geen geen grens is. Dat noemen we harteloze mensen. Het moest hun kind is zijn die op zo'n erge manier komt te overlijden. Stel dat de Marokkanen of weet ik wie dan ook zo'n uitlatingen doet op het internet... Het kot zou te klein zijn.
Niemand verwacht dat we dikke vrienden worden met de allochtone bevolking, maar er is toch nog steeds iets als een basishouding met respect. Zelf beseffen die personen dat van langs geen kanten! Voor hen is er geen vuiltje aan de lucht, maar er zijn twee ouders die hun kind verloren hebben en die zitten niet te wachten op zo'n kinderachtige boodschappen zonder enige inhoud.
Zelf zeg ik al heel lang dat er echt een vaste definitie moet komen voor het woord 'racisme'. Iedereen interpreteert het anders. Dat kan met politieke voorkeur te maken hebben, of met eigen ervaringen. Want 'racisme' is strafbaar in België. Maar wanneer ben je racistisch bezig? Dat is toch iets heel subjectief naar mijn mening. De reacties op het voorval zijn uiteraard racistisch in het kwadraat. Maar als mijn tante die in het onderwijs staat, tegen een moeder met hoofddoek zegt "excuseer maar uw zoon is te laat." En het antwoord is "Gij racist." Dan komt ook al mijn haar omhoog, sorry.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.